Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM-INP-BDL-2 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na I roku studiów I stopnia,stacjonarne (bezpieczeństwo narodowe) |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 90 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 90 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Szlachta | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Górnisiewicz, Piotr Sawczyński, Bogdan Szlachta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | EK1: zna podstawowe pojęcia ontologii, epistemologii i etyki [K_W01 +] EK2: zna głównych przedstawicieli i główne kierunki zachodniej filozofii [K_W05 ++] EK3: rozumie związek między koncepcjami filozoficznymi a rozwiązaniami społecznymi i politycznymi [K_W05 ++; K_U04 +++; K_K05 +++] EK4: analizuje teksty filozoficzne o różnym stopniu złożoności [K_W01 +; K_U04 +++; K_U08 ++] EK5: formułuje argumenty na poparcie określonego stanowiska [K_U01 +; K_U04 +++; K_K05 +++] EK6: ujmuje w formie pisemnej (np. konspekt) tezy, argumenty i wnioski oparte na przeczytanych tekstach [K_U01 +; K_U 04+++] EK7: aktywnie uczestniczy w dyskusji [K_U04 +++; K_K05 +++] EK8: nastawia się na zrozumienie, a nie na ocenę [K_U08 ++; K_K05 +++] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu odbywa się dwustopniowo: 1/ egzamin obejmujący całość treści merytorycznych modułu, na które składają się: - treści przekazywane w trakcie wykładów, - treści przedstawiane w trakcie ćwiczeń, wiedza uzyskana dzięki samodzielnemu studiowaniu zalecanej literatury. Egzamin składa się z dwóch części (test wyboru i esej problemowy), różnie punktowanych (za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe 1 pkt, za esej do 5 pkt.). Czas trwania egzaminu: 45 minut. Egzaminy odbywają się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnych. Do egzaminu dopuszczane są tylko osoby, które uzyskały zaliczenie z ćwiczeń. 2/ zaliczenie ćwiczeń obejmujące całość treści merytorycznych analizowanych na ćwiczeniach na podstawie: - dwóch kolokwiów trwających 20 minut; - aktywności na zajęciach w postaci udziału w dyskusji i argumentowania własnego stanowiska, ocenianej każdorazowo |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1, EK2, EK3, EK4, EK8: egzamin – pytania testowe zamknięte, pytania testowe otwarte, esej problemowy; kolokwia zaliczeniowe na ćwiczeniach – pytania testowe zamknięte, pytania testowe otwarte, eseje problemowe EK5, EK6, EK7: egzamin – esej problemowy; ćwiczenia – eseje problemowe; aktywność na ćwiczeniach, udział w dyskusjach |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: - metody podające: opis - metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie - metody podające: wykład informacyjny - metody problemowe: klasyczna metoda problemowa - metody problemowe: wykład problemowy Ćwiczenia: - metody praktyczne: metoda przewodniego tekstu - ćwiczenia przedmiotowe - metody problemowe: metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS Godziny kontaktowe: - wykład 30 godz. - ćwiczenia 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do ćwiczeń, w tym lektura tekstów obowiązkowych – 30 godz. - samodzielne studiowanie literatury podstawowej i uzupełniającej – 60 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Łącznie: 180 godz. (6 pkt. ECTS) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
Najważniejsze stanowiska metafizyczne, epistemologiczne i etyczne w dziejach filozofii zwanej zachodnią, począwszy od starożytnej Grecji, a skończywszy na współczesnych nurtach filozoficznych, ogniskująca się na zagadnieniach, których dostrzeżenie z możliwie wielu perspektyw znacznie ułatwi prezentację głównych doktryn politycznych i prawnych od starożytności po przełom XX i XXI stulecia. Omówione zostaną stanowiska sofistów i Arystotelesa w dyskusji z idealizmem obiektywnym Platona (spór o uniwersalia, teleologizm w dyskusji z deontologizmem platońskim), cyników, cyrenaików i epikurejczyków (także rzymskich) w sporze ze stanowiskami chrześcijańskimi (św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu, a także woluntarystyczna i nominalistyczna propozycja szkotystów). Trzy stanowiska filozofii chrześcijańskiej wyznaczać będą tło dla dyskusji o filozofii doby Odrodzenia oraz Francisa Bacona i Kartezjusza oraz wyrastających z filozofii ostatniego nurtów empirystycznego (Locke, Berkeley, Hume) i racjonalistycznego (okazjonaliści i Malebranche, Spinoza, Leibniz). Filozofia oświeceniowa zostanie zaprezentowana w całej jej różnorodności: myśliciele „oświecenia szkockiego” zestawieni zostaną z twórcami „oświecenia francuskiego”, a zwłaszcza z Kantem jako przedstawicielem niemieckiej odmiany filozofii racjonalistyczno-krytycznej oraz z Heglem jako reprezentantem idealizmu niemieckiego początków XIX w. Wykład zostanie „spięty klamrą” dzięki dyskusji nad kluczowymi zagadnieniami klasycznej metafizyki, epistemologii i etyki podjętej z perspektywy ujęć przedstawionych przez Ludwiga Wittgensteina. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, kilka wydań Literatura uzupełniająca: A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, kilka wydań; F. Copleston, Historia filozofii, 11 t., Warszawa 1991-2008; Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989; W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 t., kilka wydań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.