Problem dysfunkcyjności państw we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM-INP-SDM-30SS | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Problem dysfunkcyjności państw we współczesnym świecie | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Zajęcia fakultatywane dla II roku studiów II stopnia, stacjonarne (stosunki międzynarodowe-SS) |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wojciech Michnik | |
Prowadzący grup: | Wojciech Michnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest przybliżenie studentom zjawiska dysfunkcyjności państw poprzez omówienie jego aspektów teoretyczno-metodologicznych, jak również analizę kilku studiów przypadku państw uznawanych za głęboko dysfunkcyjne. |
|
Efekty kształcenia: | EK 1: Student rozumie i potrafi zastosować terminy opisujące zjawisko dysfunkcyjności państw EK 2: Student analizuje rolę odgrywaną przez państwa dysfunkcyjne w międzynarodowym systemie bezpieczeństwa EK 3: Student wykorzystuje nabytą wiedzę teoretyczną przy analizie i interpretacji problemów, z którymi mierzą się państwa uznawane za dysfunkcyjne EK 4: Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą podczas zajęć wiedzę EK 5: Student jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w grupach realizujących wspólne cele EK 6: Student wymienia i krytycznie analizuje najważniejsze regionalne i globalne konsekwencje dysfunkcyjności państw, potrafi również omówić wpływ jaki wywiera na międzynarodowe bezpieczeństwo |
|
Wymagania wstępne: | Studenci powinni być zaznajomieni ze współczesnym pojęciem państwa (definicje, funkcje). |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Zaliczenie w oparciu o punkty uzyskane za przygotowane miniprojekty/prezentacje (w porozumieniu z prowadzącym/-i) oraz za kolokwium zaliczeniowe pisemne (pytania otwarte). • Dodatkowe punkty przysługują za obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK 1, EK2, EK 3, EK 6: Ocena z kolokwium EK 3, EK 5: Ocena przygotowywanych przez studentów miniprojektów/prezentacji EK 4, EK 6: Aktywność na zajęciach Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków Metody eksponujące: film Metody praktyczne: metoda projektów, symulacja. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć (w tym lektura wskazanych przez prowadzącego tekstów) - 15 h • przygotowanie mini projektu/prezentacji – 15 h • przygotowanie do egzaminu/kolokwium zaliczeniowego – 30h w sumie: 90 h = 3 pkt ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Pojęcie dysfunkcyjności państw – aspekty teoretyczne; 2. Rankingi państw dysfunkcyjnych – problemy metodologiczne; 3. Państwa dysfunkcyjne w międzynarodowym dyskursie bezpieczeństwa; 4. Konteksty dysfunkcyjności państw: historyczne, geograficzne, społeczne, polityczne i militarne; 5. Kontekst ekonomiczny dysfunkcyjności państwa ze szczególnym uwzględnieniem państw poddanych analizie w trakcie zajęć; 6. Afryka Subsaharyjska – wybrane studia przypadków: Sudan Południowy, Somalia, Republika Środkowoafrykańska, Zimbabwe, Etiopia, Gwinea Bissau; 7. Ameryka Łacińska - studia przypadków: Haiti, Kolumbia, Meksyk, Wenezuela; 8. Międzynarodowe wysiłki na rzecz stabilizacji państw dysfunkcyjnych | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. C.T. Call, The Fallacy of the ‘Failed State’, „Third World Quarterly”, 2008, vol. 29, no. 8, s. 1491-1507. 2. P. Collier, The Bottom Billion: Why the Poorest Countries Are Failing and What Can Be Done About It, Oxford University Press, Oxford 2008. 3. S. Ellis, How to Rebuild Africa, „Foreign Affairs”, 2005, vol. 84, no. 5 (September – October), s. 135-148. 4. R. Kłosowicz, Konteksty dysfunkcyjności państw Afryki Subsaharyjskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017. 5. R. Kłosowicz (red.), Państwa dysfunkcyjne i międzynarodowe wysiłki zmierzające do ich naprawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. 6. R. Kłosowicz (red.), Państwa dysfunkcyjne i ich destabilizujący wpływ na stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. 7. R. Kłosowicz, Central African Republic: portrait of a collapsed state after the last rebellion, “Politeja. The Journal of the Faculty of International and Political Studies of the Jagiellonian University”, 2016, no. 3 (42), s. 33-51. 8. R. Kłosowicz, The problem of dysfunctional states in the debate about NATO strategy regarding new challenges, w: M. Matyasik (red.), 15 years of Polish membership in NATO. Experiences & future challenges, KONtekst, Kraków 2015. 9. E. Newman, Failed States and International Order: Constructing a Post-Westphalian World, „Contemporary Security Policy”, December 2009, vol. 30, no. 3, s. 421-443. 10. A. Hehir, The Myth of the Failed States and the War on Terror: A Challenge to the Conventional Wisdom, „Journal of Intervention and Statebuilding”, November 2007, vol. 1, no. 3, s. 307-332. 11. J.A. Piazza, Incubators of Terror: Do Failed and Failing States Promote Transnational Terrorism?, „International Studies Quarterly”, 2008, vol. 52, no. 3, s. 469-488. 12. K. Derwich, Meksyk między demokracją, a dysfunkcyjnością, UNIVERSITAS, Kraków 2017. 13. K. Krzywicka, P. Trefler, Przeobrażenia geopolityczne i nowe zagrożenia w Ameryce Łacińskiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016. Literatura dodatkowa: 1. R. Kłosowicz, J. Mormul, Erytrea i jej wpływ na sytuację polityczną w Rogu Afryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. 2. A. Thomson, An Introduction to African Politics, Routledge, Abingdon 2010. 3. R. I. Rotberg (red.), State Failure and State Weakness in a Time of Terror, Brookings Institution Press, Washington D.C. 2003. 4. S. Mallaby Sebastian, The Reluctant Imperialist: Terrorism, Failed States, and the Case for American Empire, „Foreign Affairs”, March/April 2002, vol. 81, no. 2, s. 2-7. 5. J. Mangala (red.), New security threats and crises in Africa. Regional and international perspectives, Palgrave, New York 2010. 6. J. Mormul, New institutionalism in research on dysfunctional states in sub-Saharan Africa : "institutional multiplicity" and the Luso-African example, w: N. Pawlak, H. Rubinkowska-Anioł, I. Will (red.), African Studies : forging new perspectives and directions, ELIPSA, Warszawa 2016. 7. P.D. Williams, War and Conflict in Africa, Polity Press, Malden, MA 2011. 8. W. Dobrzycki, Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej, SCHOLAR, Warszawa 2000. 9. P. Brzegowy, E. Chwiej, S. Dorocki (2014), „Między machismo a marianismo, kobietobójstwo w Ciudad Juárez jako przykład łamania praw człowieka we współczesnym Meksyku”, Marta Kania, Karol Derwich (2014) Prawa człowieka w Ameryce Łacińskiej: teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 10. Raporty organizacji międzynarodowych, think tanków i ośrodków badawczych, takich jak Fund for Peace, Council on Foreign Relations, Brookings Institution, Chantham House, United Nations Development Programme, World Bank i in. 11. Artykuły z czasopism naukowych i prasy podawane studentom na bieżąco (celem przygotowania się do ich aktywnego uczestnictwa w module). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.