Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy polityczne USA i Kanady

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-11AM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy polityczne USA i Kanady
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy: Przedmioty dla programu WSMP-0120-2SO
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Gabryś, Łukasz Wordliczek
Prowadzący grup: Marcin Gabryś, Łukasz Wordliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat systemów politycznych USA i Kanady ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw pomiędzy tymi krajami.

Dodatkowym celem jest przedstawienie podstawowych informacji związanych z problematyką ustrojową.

Efekty kształcenia:

W1 podstawowe zasady rządzące rozwiązaniami ustrojowymi w USA i Kanadzie

W2 znaczenie zasady suwerenności, zasady reprezentacji, zasady federalizmu, zasady podziału władz, kompetencje i pozycję ustrojową organów władz federalnych

W3 znaczenie możliwości odwołania się do różnych podejść teoretycznych/paradygmatów

U1 szczegółowo analizować rozwiązania ustrojowe w USA i Kanadzie ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw

U2 wskazać na znaczenie wybranych podejść teoretycznych w ramach problematyki ustrojowej

U3 omówić na ćwiczeniach wybrane zagadnienia w formie prezentacji multimedialnych

K1 publicznego przedstawiania i obrony swoich argumentów na forum grupy

K2 funkcjonowania na współczesnym rynku pracy poprzez wykorzystanie w praktyce uzyskanej wiedzy na temat specyficznych rozwiązań funkcjonujących w USA i Kanadzie

Wymagania wstępne:

Brak. Ćwiczenia są obowiązkowe.

Forma i warunki zaliczenia:

wykład: egzamin pisemny

ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykład: Egzamin pisemny obejmuje tematykę wykładów i jest oceniany według standardowej skali ocen. Ostateczna ocena z przedmiotu uzależniona jest jednak od oceny z ćwiczeń – wyliczana jest średnia z modułów.


Ćwiczenia: W ramach ćwiczeń z USA należy przygotować dwie prezentacje (z Kanady - jedną), które są opracowywane indywidualnie. Prezentacji dokonuje się przy użyciu rzutnika i komputera.

Szczegóły odnośnie do prezentacji na ćwiczenia z USA:

Prezentacja 1. Stany (50+1). Proszę w szczególności o uwzględnienie następujących elementów:

a) Krótkie wprowadzenie faktograficzne do danego stanu

b) Przedstawienie najważniejszych władz stanowych

c) Wyniki ostatnich wyborów – zarówno stanowych, jak i federalnych

d) Omówienie od jednego do trzech problemów, którymi żyją w sferze publicznej mieszkańcy danego stanu

Prezentacja 2. Wybrane problemy z SZEROKO rozumianej sfery politycznej, lub lepiej – publicznej. Wprowadzenie, omówienie danego zagadnienia od strony prawnej oraz zwłaszcza politycznej – jak dana sprawa jest instrumentalizowana przez największe partie polityczne.

Dodatkowo integralną częścią zaliczenia ćwiczeń jest napisanie kolokwium oraz wykazanie się aktywnością. Kryteria oceny są następujące: a) prezentacje: 0, 5 lub 10 punktów (w sumie za 2 prezentacje z USA) b) kolokwium: maksymalnie 30 punktów (za kolokwium nie ma ocen) c) aktywność: 0, 5 lub 10 punktów w skali całego semestru Ocena końcowa z danych ćwiczeń jest wyliczana zgodnie z poniższą skalą: 46 - 50 – bardzo dobry 41 - 45 – dobry plus 36 - 40 – dobry 31 - 35 – dostateczny plus 26 - 30 – dostateczny ≤ 25 – niedostateczny (= brak zaliczenia) Kryteria zaliczenia ćwiczeń z Kanady są analogiczne. Zaliczenie ćwiczeń zarówno z USA, jak i z Kanady jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Do ustalenia z zainteresowanymi na pierwszych zajęciach.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, metoda projektów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metody e-learningowe

Bilans punktów ECTS:

wykład 30 godzin

ćwiczenia 60 godzin

przygotowanie do egzaminu 30 godzin

przygotowanie projektu 30 godzin

przygotowanie do ćwiczeń 60 godzin

przygotowanie do sprawdzianu 30 godzin

zbieranie informacji do zadanej pracy 30 godzin


Łączny nakład pracy studenta: 270 godzin = 9.0 ECTS

Liczba godzin kontaktowych: 90 godzin = 3.0 ECTS


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Amerykanistyka, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Zasady ustroju demokratycznego (suwerenność, wybory, podział władz); demokracja (bez)pośrednia i jej instytucje; systemy rządowe; federalizm; system partyjny i wyborczy; wprowadzenie do prawa konstytucyjnego; system naczelnych organów władz; prawa i wolności obywatelskie.

Pełny opis:

Wykład: Zasady ustroju demokratycznego (suwerenność, wybory, podział władz); demokracja (bez)pośrednia i jej instytucje; systemy rządowe; federalizm; system partyjny i wyborczy; wprowadzenie do prawa konstytucyjnego; system naczelnych organów władz; prawa i wolności obywatelskie.

Ćwiczenia USA:

(UWAGA! Poniższy wykaz obejmuje materiał do zrealizowania, a nie liczbę zajęć!)

1. Zajęcia organizacyjne. Wyjaśnienie zasad zaliczenia, wskazówki bibliograficzne oraz techniczne odnośnie tematyki zajęć.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej konstytucji USA.

3. System partyjny i wyborczy.

4. Prezentacje (stany) cz. I.

5. Prezentacje (stany) cz. II.

6. Kongres.

7. Prezydent i władza wykonawcza.

8. Władza sadownicza: „The least dangerous branch”?

9. Prezentacje (tematy do wyboru) cz. I.

10. Prezentacje (tematy do wyboru) cz. II.

11. Kolokwium.

Ćwiczenia Kanada:

1.Wprowadzenie

2. Geneza ustrojowa Kanady

3. Podstawy ładu prawnego. Źródła prawa konstytucyjnego

4. Ewolucja kanadyjskiej konstytucji. Procedura nowelizacji konstytucji

5. Kanadyjski federalizm – podział władzy. Ewolucja stosunków federacja-prowincje

6. Wybory w Kanadzie

7. Władza wykonawcza

8. Władza ustawodawcza

9. Kanadyjskie partie polityczne

10. Władza sądownicza i system prawa w Kanadzie.

11. Prawa i wolności obywatelskie

12. Prezentacje

13. Kolokwium

Literatura:

Obowiązkowa

Mariusz Gulczyński, Jan Wawrzyniak, Suwerenne prawa narodu do sprawowania władzy zwierzchniej we współczesnych warunkach [w:] Waldemar Wołpiuk (red.), Spór o suwerenność. Warszawa 2001

Bogusław Banaszak, Artur Preisner, Wprowadzenie do prawa konstytucyjnego. Wrocław 1991

Federalist No. 9, 10, 39, 51, 68, 70, 78, 79, 80

Orzeczenie Sądu Najwyższego USA w sprawie McCulloch v. Maryland

Teksty konstytucji Stanów Zjednoczonych oraz Kanady

Washington’s Farewell Address

Arthur M. Schlesinger, Jr., The Imperial Presidency. Boston: Houghton Mifflin Company, 1973

Krzysztof Wójtowicz, Uprawnienia nadzwyczajne prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wrocław 1995

Łukasz Wordliczek, Podstawowe zasady demokracji amerykańskiej: teoria i praktyka na szczeblu federalnym [w:] red. Tomasz Płudowski, Ameryka: społeczeństwo, kultura, polityka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa: Collegium Civitas Press, 2008

R. MacGregor Dawson, W. F. Dawson, Democratic Government in Canada, Toronto: University of Toronto Press, 1998

J. Osiński, I. Zawiślańska, Konstytucja Kanady, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 1998

J. Grabowski, Historia Kanady, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2001

T. Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii, Kraków: WUJ, 2009

R. J. Jackson, D. Jackson, Politics in Canada: Culture, Institutions, Behaviour and Public Policy, Toronto: Pearson Prentice Hall Canada, 2009

I. Wrońska, Kanadyjski system federalny: determinanty i tendencje, Kielce: Uniw. Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego 2011

M. Grzybowski, Krajowy system ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Kanadzie, [w:] Ochrona praw człowieka w świecie, L. Wiśniewski (red.), Bydgoszcz-Poznań: Oficyna Wydawnicza Branta, 2000

M. Gabryś, Przewodnik po konstytucji Kanady – Akt Konstytucyjny z 1867 r., Kraków, 2016

M. Gabryś, Przewodnik po konstytucji Kanady – Akt Konstytucyjny z 1982 r., Kraków, 2017.

Dodatkowa

Theodore J. Lowi, Benjamin Ginsberg, American Government. New York, London: W. W. Norton Co., 1990

Wiesław Skrzydło, Ustroje państw współczesnych. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2000

Roman Tokarczyk, Prawo amerykańskie. Wyd. Zakamycze, Kraków, 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Gabryś, Łukasz Wordliczek
Prowadzący grup: Marcin Gabryś, Łukasz Wordliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Podstawowym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat systemów politycznych USA i Kanady ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw pomiędzy tymi krajami.

Dodatkowym celem jest przedstawienie podstawowych informacji związanych z problematyką ustrojową.

Efekty kształcenia:

W1 podstawowe zasady rządzące rozwiązaniami ustrojowymi w USA i Kanadzie

W2 znaczenie zasady suwerenności, zasady reprezentacji, zasady federalizmu, zasady podziału władz, kompetencje i pozycję ustrojową organów władz federalnych

W3 znaczenie możliwości odwołania się do różnych podejść teoretycznych/paradygmatów

U1 szczegółowo analizować rozwiązania ustrojowe w USA i Kanadzie ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw

U2 wskazać na znaczenie wybranych podejść teoretycznych w ramach problematyki ustrojowej

U3 omówić na ćwiczeniach wybrane zagadnienia w formie prezentacji multimedialnych

K1 publicznego przedstawiania i obrony swoich argumentów na forum grupy

K2 funkcjonowania na współczesnym rynku pracy poprzez wykorzystanie w praktyce uzyskanej wiedzy na temat specyficznych rozwiązań funkcjonujących w USA i Kanadzie

Wymagania wstępne:

Brak. Ćwiczenia są obowiązkowe.

Forma i warunki zaliczenia:

wykład: egzamin pisemny

ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykład: Egzamin pisemny obejmuje tematykę wykładów i jest oceniany według standardowej skali ocen. Ostateczna ocena z przedmiotu uzależniona jest jednak od oceny z ćwiczeń – wyliczana jest średnia z modułów.


Ćwiczenia: W ramach ćwiczeń z USA należy przygotować dwie prezentacje (z Kanady - jedną), które są opracowywane indywidualnie. Prezentacji dokonuje się przy użyciu rzutnika i komputera.

Szczegóły odnośnie do prezentacji na ćwiczenia z USA:

Prezentacja 1. Stany (50+1). Proszę w szczególności o uwzględnienie następujących elementów:

a) Krótkie wprowadzenie faktograficzne do danego stanu

b) Przedstawienie najważniejszych władz stanowych

c) Wyniki ostatnich wyborów – zarówno stanowych, jak i federalnych

d) Omówienie od jednego do trzech problemów, którymi żyją w sferze publicznej mieszkańcy danego stanu

Prezentacja 2. Wybrane problemy z SZEROKO rozumianej sfery politycznej, lub lepiej – publicznej. Wprowadzenie, omówienie danego zagadnienia od strony prawnej oraz zwłaszcza politycznej – jak dana sprawa jest instrumentalizowana przez największe partie polityczne.

Dodatkowo integralną częścią zaliczenia ćwiczeń jest napisanie kolokwium oraz wykazanie się aktywnością. Kryteria oceny są następujące: a) prezentacje: 0, 5 lub 10 punktów (w sumie za 2 prezentacje z USA) b) kolokwium: maksymalnie 30 punktów (za kolokwium nie ma ocen) c) aktywność: 0, 5 lub 10 punktów w skali całego semestru Ocena końcowa z danych ćwiczeń jest wyliczana zgodnie z poniższą skalą: 46 - 50 – bardzo dobry 41 - 45 – dobry plus 36 - 40 – dobry 31 - 35 – dostateczny plus 26 - 30 – dostateczny ≤ 25 – niedostateczny (= brak zaliczenia) Kryteria zaliczenia ćwiczeń z Kanady są analogiczne. Zaliczenie ćwiczeń zarówno z USA, jak i z Kanady jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Do ustalenia z zainteresowanymi na pierwszych zajęciach.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, metoda projektów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metody e-learningowe

Bilans punktów ECTS:

wykład 30 godzin

ćwiczenia 60 godzin

przygotowanie do egzaminu 30 godzin

przygotowanie projektu 30 godzin

przygotowanie do ćwiczeń 60 godzin

przygotowanie do sprawdzianu 30 godzin

zbieranie informacji do zadanej pracy 30 godzin


Łączny nakład pracy studenta: 270 godzin = 9.0 ECTS

Liczba godzin kontaktowych: 90 godzin = 3.0 ECTS


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Amerykanistyka, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Zasady ustroju demokratycznego (suwerenność, wybory, podział władz); demokracja (bez)pośrednia i jej instytucje; systemy rządowe; federalizm; system partyjny i wyborczy; wprowadzenie do prawa konstytucyjnego; system naczelnych organów władz; prawa i wolności obywatelskie.

Pełny opis:

Wykład: Zasady ustroju demokratycznego (suwerenność, wybory, podział władz); demokracja (bez)pośrednia i jej instytucje; systemy rządowe; federalizm; system partyjny i wyborczy; wprowadzenie do prawa konstytucyjnego; system naczelnych organów władz; prawa i wolności obywatelskie.

Ćwiczenia USA:

(UWAGA! Poniższy wykaz obejmuje materiał do zrealizowania, a nie liczbę zajęć!)

1. Zajęcia organizacyjne. Wyjaśnienie zasad zaliczenia, wskazówki bibliograficzne oraz techniczne odnośnie tematyki zajęć.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej konstytucji USA.

3. System partyjny i wyborczy.

4. Prezentacje (stany) cz. I.

5. Prezentacje (stany) cz. II.

6. Kongres.

7. Prezydent i władza wykonawcza.

8. Władza sadownicza: „The least dangerous branch”?

9. Prezentacje (tematy do wyboru) cz. I.

10. Prezentacje (tematy do wyboru) cz. II.

11. Kolokwium.

Ćwiczenia Kanada:

1.Wprowadzenie

2. Geneza ustrojowa Kanady

3. Podstawy ładu prawnego. Źródła prawa konstytucyjnego

4. Ewolucja kanadyjskiej konstytucji. Procedura nowelizacji konstytucji

5. Kanadyjski federalizm – podział władzy. Ewolucja stosunków federacja-prowincje

6. Wybory w Kanadzie

7. Władza wykonawcza

8. Władza ustawodawcza

9. Kanadyjskie partie polityczne

10. Władza sądownicza i system prawa w Kanadzie.

11. Prawa i wolności obywatelskie

12. Prezentacje

13. Kolokwium

Literatura:

Obowiązkowa

Mariusz Gulczyński, Jan Wawrzyniak, Suwerenne prawa narodu do sprawowania władzy zwierzchniej we współczesnych warunkach [w:] Waldemar Wołpiuk (red.), Spór o suwerenność. Warszawa 2001

Bogusław Banaszak, Artur Preisner, Wprowadzenie do prawa konstytucyjnego. Wrocław 1991

Federalist No. 9, 10, 39, 51, 68, 70, 78, 79, 80

Orzeczenie Sądu Najwyższego USA w sprawie McCulloch v. Maryland

Teksty konstytucji Stanów Zjednoczonych oraz Kanady

Washington’s Farewell Address

Arthur M. Schlesinger, Jr., The Imperial Presidency. Boston: Houghton Mifflin Company, 1973

Krzysztof Wójtowicz, Uprawnienia nadzwyczajne prezydenta Stanów Zjednoczonych. Wrocław 1995

Łukasz Wordliczek, Podstawowe zasady demokracji amerykańskiej: teoria i praktyka na szczeblu federalnym [w:] red. Tomasz Płudowski, Ameryka: społeczeństwo, kultura, polityka. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa: Collegium Civitas Press, 2008

R. MacGregor Dawson, W. F. Dawson, Democratic Government in Canada, Toronto: University of Toronto Press, 1998

J. Osiński, I. Zawiślańska, Konstytucja Kanady, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 1998

J. Grabowski, Historia Kanady, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2001

T. Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii, Kraków: WUJ, 2009

R. J. Jackson, D. Jackson, Politics in Canada: Culture, Institutions, Behaviour and Public Policy, Toronto: Pearson Prentice Hall Canada, 2009

I. Wrońska, Kanadyjski system federalny: determinanty i tendencje, Kielce: Uniw. Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego 2011

M. Grzybowski, Krajowy system ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Kanadzie, [w:] Ochrona praw człowieka w świecie, L. Wiśniewski (red.), Bydgoszcz-Poznań: Oficyna Wydawnicza Branta, 2000

M. Gabryś, Przewodnik po konstytucji Kanady – Akt Konstytucyjny z 1867 r., Kraków, 2016

M. Gabryś, Przewodnik po konstytucji Kanady – Akt Konstytucyjny z 1982 r., Kraków, 2017.

Dodatkowa

Theodore J. Lowi, Benjamin Ginsberg, American Government. New York, London: W. W. Norton Co., 1990

Wiesław Skrzydło, Ustroje państw współczesnych. Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2000

Roman Tokarczyk, Prawo amerykańskie. Wyd. Zakamycze, Kraków, 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b