Amerykańska polityka wobec szkolnictwa wyższego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-FD2-10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Amerykańska polityka wobec szkolnictwa wyższego |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0120-2SO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Rybkowski | |
Prowadzący grup: | Radosław Rybkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy o podstawach prowadzenia amerykańskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego; przy uwzględnieniu roli władz federalnych i stanowych. Studenci poznają również podstawy tworzenia i realizowania polityki wobec szkolnictwa wyższego jako takiej. Nabywają także umiejętność oceny skuteczności wprowadzanej polityki. |
|
Efekty kształcenia: | Posiada podstawową wiedzę o systemie szkolnictwa wyższego jako instytucji społecznej (K1A_W02; K1A_W04) Potrafi badać i wyjaśniać procesy zachodzące w amerykańskim szkolnictwie wyższym (K1A_U03) |
|
Wymagania wstępne: | znajomość języka angielskiego umożliwiająca zapoznanie się z prostymi tekstami. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie odbywa się na podstawie pisemnego egzaminu końcowego w formie eseju akademickiego (czas trwania egzaminu: 1,5 godziny). Studenci odpowiadają na jedno przekrojowe pytanie spośród trzech zaproponowanych. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny w formie eseju akademickiego pozwala sprawdzić tak wiedzę, jak i umiejętności. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 pkt. ECTS: 1 pkt. - uczestnictwo w zajęciach 1 pkt. - lektura niezbędna do pełnego uczestnictwa w zajęciach 1 pkt. - przygotowanie do egzaminu końcowego |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują podstawy amerykańskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego; z uwzględnieniem perspektywy historycznej i podstawowych wyzwań XXI wieku. Zajęcia pozwalają na zapoznanie z problemami współczesnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, z uwzględnieniem dostępności do edukacji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: 1. Początki federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego: National University 2. Morrill Act (Land Grant Act) of 1862 3. Finansowe wspieranie szkół wyższych (Hatch Act i Second Land Grant Act). 4. Uczelnie a władze stanowe 5. Szkoły wyższe jako przedmiot polityki publicznej (początki XX wieku) 6. Od G.I Bill do Higher Education Act 7. Kontrola nad szkołami wyższymi w USA 8. Otwarcie uczelni dla nowych grup społecznych 9. Stany a federacja w polityce wobec szkolnictwa wyższego 10. Tuition a zadłużenie. |
|
Literatura: |
E.P. St. John, N. Daun-Barnett, K. Moronski-Chapman, Public Policy and Higher Education: Reframing Strategies for Preparation, Access and College Success, New York: Routledge 2013. Literatura pomocnicza: R. Rybkowski, Upadek stopni/ Stopnie upadku. Problemy amerykańskiego szkolnictwa wyższego, Kraków: WAM 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.