Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Amerykańska polityka wobec szkolnictwa wyższego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-FD2-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Amerykańska polityka wobec szkolnictwa wyższego
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy: Przedmioty dla programu WSMP-0120-2SO
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Rybkowski
Prowadzący grup: Radosław Rybkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Celem kształcenia jest przekazanie podstawowej wiedzy o podstawach prowadzenia amerykańskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego; przy uwzględnieniu roli władz federalnych i stanowych. Studenci poznają również podstawy tworzenia i realizowania polityki wobec szkolnictwa wyższego jako takiej. Nabywają także umiejętność oceny skuteczności wprowadzanej polityki.

Efekty kształcenia:

Posiada podstawową wiedzę o systemie szkolnictwa wyższego jako instytucji społecznej (K1A_W02; K1A_W04)

Potrafi badać i wyjaśniać procesy zachodzące w amerykańskim szkolnictwie wyższym (K1A_U03)

Wymagania wstępne:

znajomość języka angielskiego umożliwiająca zapoznanie się z prostymi tekstami.

Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie odbywa się na podstawie pisemnego egzaminu końcowego w formie eseju akademickiego (czas trwania egzaminu: 1,5 godziny). Studenci odpowiadają na jedno przekrojowe pytanie spośród trzech zaproponowanych.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny w formie eseju akademickiego pozwala sprawdzić tak wiedzę, jak i umiejętności.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Bilans punktów ECTS:

3 pkt. ECTS: 1 pkt. - uczestnictwo w zajęciach

1 pkt. - lektura niezbędna do pełnego uczestnictwa w zajęciach

1 pkt. - przygotowanie do egzaminu końcowego

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia prezentują podstawy amerykańskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego; z uwzględnieniem perspektywy historycznej i podstawowych wyzwań XXI wieku. Zajęcia pozwalają na zapoznanie z problemami współczesnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, z uwzględnieniem dostępności do edukacji.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:

1. Początki federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego: National University

2. Morrill Act (Land Grant Act) of 1862

3. Finansowe wspieranie szkół wyższych (Hatch Act i Second Land Grant Act).

4. Uczelnie a władze stanowe

5. Szkoły wyższe jako przedmiot polityki publicznej (początki XX wieku)

6. Od G.I Bill do Higher Education Act

7. Kontrola nad szkołami wyższymi w USA

8. Otwarcie uczelni dla nowych grup społecznych

9. Stany a federacja w polityce wobec szkolnictwa wyższego

10. Tuition a zadłużenie.

Literatura:

E.P. St. John, N. Daun-Barnett, K. Moronski-Chapman, Public Policy and Higher Education: Reframing Strategies for Preparation, Access and College Success, New York: Routledge 2013.

Literatura pomocnicza:

R. Rybkowski, Upadek stopni/ Stopnie upadku. Problemy amerykańskiego szkolnictwa wyższego, Kraków: WAM 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a