Ameryka prekolumbijska – polityka i społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-FDP1-29 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ameryka prekolumbijska – polityka i społeczeństwo |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kania | |
Prowadzący grup: | Marta Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Dodatkowe strony WWW: | - |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studenta z procesem kształtowania społeczeństw amerykańskich okresu przedhiszpańskiego w kontekście przemian społecznych, organizacji politycznej i najważniejszych osiągnięć w dziedzinie kultury. Kurs dedykowany osobom faktycznie zainteresowanym okresem prekolumbijskim w dziejach Ameryk |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza – Student zna i rozumie -genezę oraz proces kształtowania organizmów społeczno-politycznych społeczeństw amerykańskich okresu prekolumbijskiego - na czym polega zróżnicowanie regionalne społeczeństw amerykańskich w zakresie kształtowania polityki i relacji społecznych w okresie prekolumbijskim Umiejętności – Student potrafi: - wskazać genezę i zdefiniować proces ewolucji społeczeństw amerykańskich w kontekście zróżnicowania form organizacji politycznej i społecznej - zdefiniować źródła procesu zróżnicowania kulturowego i religijnego społeczeństw amerykańskich |
|
Wymagania wstępne: | BRAK |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest uczestnictwo w zajęciach (minimum 60% obecności) oraz zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego (część testowa, pytania opisowe). Z egzaminu należy uzyskać minimum 55% punktów. Do egzaminu obowiązuje treść wykładu oraz zagadnienia wskazane w literaturze obowiązkowej do każdego z tematów zajęć. Egzamin poprawkowy w sesji poprawkowej ma formę egzaminu ustnego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W trakcie trwania kursu, poprzez dyskusję i analizę materiałów (pisemnych i audiowizualnych) weryfikacja wiedzy i umiejętności przekazu informacji oraz współpracy w grupie i wyrażania swoich opinii na forum publicznym. Egzamin pisemny na zakończenie kursu – weryfikacja nabytej wiedzy, umiejętności przekazu zdobytych informacji oraz zrozumienia omawianych zjawisk. |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające (wykład informacyjny, prelekcja), metody problemowe (wykład konwersatoryjny), metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydak-tyczna), metody eksponujące (film, pokaz multimedialny), |
|
Bilans punktów ECTS: | Student otrzymuje 1 punkt za uczestnictwo w zajęciach 1 punkt za przygotowanie się do wykładów (zapoznanie się ze wskazaną literaturą) 1 punkt za przygotowanie się i zaliczenie pisemnego egzaminu |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Ameryka doby przed-hiszpańskiej – regionalne zróżnicowanie społeczne, polityczne; osiągnięcia kulturowe na polu sztuki, architektury. Współczesne zagadnienia związane z politycznym, i społecznym aspektem wykorzystywania elementów dziedzictwa prekolumbijskiego. |
|
Pełny opis: |
Ameryka doby przed-hiszpańskiej – regionalne zróżnicowanie społeczne, polityczne; osiągnięcia kulturowe na polu sztuki, architektury. Współczesne zagadnienia związane z politycznym i społecznym aspektem wykorzystywania elementów dziedzictwa prekolumbijskiego. |
|
Literatura: |
Garcilaso de la Vega, O inkach uwagi prawdziwe, tłum. J. Szemiński, Warszawa 2000 (wskazane fragmenty) Józef Szykulski, Starożytne Peru, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2010 Maria Rostworowski, Historia Państwa Inków, CESLA UW, Warszawa 2004 Justyna Olko, Jarosław Źrałka, W krainie czerni i czerwieni. Kultury prekolumbijskiej Mezoameryki, Warszawa 2008 Justyna Olko, Meksyk przed konkwistą, PIW, Warszawa 2010 Andrzej Ulmer, Cywilizacja Majów. Osiągnięcia intelektualne, historia militarna i polityczna, Oświęcim 2016 Jan Szemiński, Mariusz Ziółkowski, Mity, rytuały i polityka Inków, PIW, Warszawa 2006 Brian S. Bauer, Ancient Cuzco. Heartland of the Inca, University of Texas Press, Austin Terence D’Altroy, The Incas, Blackwell Publishing 2003 Linda Schele, Peter Mathews, The Code of Kings, New York 1999 Richard Townsend, The Aztecs, Thames& Hudson, 2008 Johan Reinhard, The Ice Maiden. Inca Mummies, Mountain Gods and Sacred Sites in the Andes, Washington 2005 Nicolai Grube (ed.), Maya. Divine Kings of the rain forest, Ullman 2006-2007 Arthur A.Demarest, Geoffrey W. Conrad, Ideology and Pre-Columbian Civilizations, Santa Fe 1992 Andrew Scherer, John Verano (ed.), Embattled Bodies, Embattled Places, Dumbarton Oaks 2014 ** oraz materiały udostępniane na bieżąco w trakcie trwania kursu |
|
Uwagi: |
kurs odbywa się w formie stacjonarnej, wymagane jest minimum 60% obecności i czynny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.