Samorząd terytorialny w USA – struktura i funkcjonowanie.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-FDP2-34 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Samorząd terytorialny w USA – struktura i funkcjonowanie. |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0120-2SO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bartnik | |
Prowadzący grup: | Anna Bartnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wprowadzenie do zagadnienia samorządu terytorialnego w USA. Przedmiotem analizy jest struktura jednostek podstawowych samorządu oraz sposób ich funkcjonowania. Dyskusja dotyczy zagadnień powiązanych z władzami stanowymi, ale sięga również do władz niższego szczebla. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: - Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat podstawowych struktur i instytucji życia społecznego państw amerykańskich - Posiada rozszerzoną wiedzę o instytucjach społecznych, politycznych, gospodarczych i prawnych funkcjonujących w państwach amerykańskich - Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat funkcjonowania amerykańskich demokracji i amerykańskich społeczeństw obywatelskich oraz ich roli w relacjach z innymi państwami Umiejętności: -Potrafi dostrzegać, analizować i oceniać procesy zachodzące w społeczeństwach i państwach amerykańskich - Wykorzystuje rozszerzoną wiedzę teoretyczną w celu analizy i zrozumienia procesów politycznych, prawnych, gospodarczych i kulturowych zachodzących w państwach amerykańskich -Posiada pogłębioną umiejętność gromadzenia i przedstawiania w formie pisemnej i ustnej szerokiej wiedzy na temat zjawisk społecznych charakterystycznych dla państw amerykańskich Kompetencje społeczne: -Jest w pełni przygotowany do pracy w instytucjach społecznych, których struktura i charakter odpowiada instytucjom funkcjonującym na kontynentach amerykańskich - Jest świadomy i przygotowany do wykonywania różnorodnych zadań w większych grupach społecznych lub organizacjach społecznych, potrafiąc również inicjować tego typu działania |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | egzamin - test mieszany (tryb stacjonarny - test "papierowy" w wyznaczonej sali w terminie ustalonym przez prowadzącą zajęcia. Tryb zdalny: test online na platformie TEAMS lub PEGAZ) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (Zajęcia stacjonarne: wykład z elementami dyskusji, prezentacje multimedialne. Zajęcia zdalne: podkład głosowy nagrany do pokazu slajdów zamieszczonego online na platformie TEAMS lub Pegaz. Ewentualne dodatkowe materiały zamieszczane na platformach nauczania zdalnego) |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 ECTS udział w zajęciach 1 ECTS przygotowanie do egzaminu 1 ECTS egzamin |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Samorząd terytorialny w USA tworzą władze stanowe, ale również władze powiatów (hrabstw), miasteczek, miast, parafii. O ile na poziomie stanu struktura władz podąża śladami analogii do władz federalnych (parlament stanowy, gubernator, sąd najwyższy) o tyle jednostki niższego szczebla przyjmują szereg różnego rodzaju rozwiązań. Analiza struktury i funkcjonowania jednostek lokalnych pokazuje to mniej znane oblicze amerykańskiej federacji. |
|
Pełny opis: |
Samorząd terytorialny jest szczeblem władzy znajdującym się najbliżej obywatela. Różne badania wskazują, że Amerykanie silniej identyfikują się z lokalnymi władzami niż federalnymi, które wydają się im być dość odległe od absorbujących ich codziennych spraw. Idea demokracja u podstaw (grass roots democracy) od czasów jeffersonowskich mocno kształtowała światopogląd polityczny społeczeństwa amerykańskiego. W połączeniu z ideą indywidualizmu stworzono koncept samorządności jednostek podstawowych, który cechuje duża różnorodność. Jej celem jest bowiem zapewnienie optymalnych warunków funkcjonowania i rozwoju tworzących je społeczności. Skutkiem tych procesów jest bogata struktura samorządu terytorialnego w USA, w której powszechnym zjawiskiem jest brak modelowych rozwiązań zadowalających wszystkie jednostki w skali federalnej. Zgłębianie tych zagadnień pozwala poszerzyć wiedzę na temat funkcjonowania amerykańskiej federacji. |
|
Literatura: |
Pawłowska A., Samorząd terytorialny w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2016. Kiełmiński Zbigniew, Władza lokalna w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 1994. The Council of State Governments, The Book of the States, 2019, https://bit.ly/3jmBpCG Kisiel W. Władze lokalne w USA. Pragmatyczne zróżnicowanie, Kraków 1995. Langer T. Stany w USA. Instytucje - praktyka - doktryna, Warszawa 1988. Ludwikowska A.M. System prawa Stanów Zjednoczonych, Toruń 1999. Rusinowa I. Z dziejów amerykańskich partii politycznych, Warszawa 1994. Tokarczyk R. Prawo amerykańskie, Zakamycze 1999. + artykuły naukowe z prasy polskiej i zagranicznej |
|
Uwagi: |
Szczegółowe informacje na temat organizacji zajęć w danym roku akademickim są przedstawiane i wyjaśniane podczas spotkania organizacyjnego (pierwszy wykład w semestrze), stąd obecność na tych zajęciach jest obowiązkowa. Bieżący (2020/21) sylabus dla danych zajęć jest również udostępniany na platformie nauczania zdalnego TEAMS. O wszelkich ewentualnych zmianach w zaplanowanym sylabusie prowadząca informuje na bieżąco (za pośrednictwem TEAMS i/lub poczty USOS) z zachowaniem właściwych terminów powiadamiania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.