Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of American Voter

General data

Course ID: WSM.IASP-KON1-24
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of American Voter
Name in Polish: Psychologia amerykańskiego wyborcy
Organizational unit: Institute of American Studies and Polish Diaspora
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla programu WSMP-0120-1SO
(in Polish) Zajęcia fakultatywne do wyboru, trzeci rok I stopnia (amerykanistyka)
(in Polish) Zajęcia fakultatywne na trzecim roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. zim.)
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Paweł Ścigaj
Group instructors: Paweł Ścigaj
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Goals of education:

(in Polish) Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc

Learning outcomes of a component:

(in Polish) Wiedza - student zna i rozumie

W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej

W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki

W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu

W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów

W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich


Umiejętności - student potrafi:

U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców

U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań

U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki


Kompetencje - student jest gotów do:

K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych

K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych.

K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA

Requirements:

(in Polish) Brak

Conditions of gaining credit:

(in Polish) Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) egzamin pisemny, esej

Exam date:

(in Polish) Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej.

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – multimedia presentation
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion

ECTS estimate:

(in Polish) Godziny kontaktowe:

- konwersatorium - 30 godz.


Praca własna studenta:

- przygotowanie eseju - 30 godz.

- studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz.

- przygotowanie do zajęć - 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.


Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS)

Group of learning contents:

(in Polish) Grupa treści kształcenia do wyboru

Work placement(s):

(in Polish) Brak

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Amerykanistyka, rok 1

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia:

- Czynniki zaangażowania i bierności politycznej

- Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych

- Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA

- Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki

- Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych

- Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej

- Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów

- Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA

- Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów

- Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych

- Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów

- Dehumanizacja przeciwników politycznych

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

- Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

- Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014.

- Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014.

- Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

- Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018.

- Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

- Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

- Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014.

Dodatkowa

- Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć.

Classes in period "2024/2025 winter semester" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Paweł Ścigaj
Group instructors: Paweł Ścigaj
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Goals of education:

(in Polish) Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc

Learning outcomes of a component:

(in Polish) Wiedza - student zna i rozumie

W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej

W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki

W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu

W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów

W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich


Umiejętności - student potrafi:

U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców

U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań

U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki


Kompetencje - student jest gotów do:

K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych

K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych.

K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA

Requirements:

(in Polish) Brak

Conditions of gaining credit:

(in Polish) Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) egzamin pisemny, esej

Exam date:

(in Polish) Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej.

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – multimedia presentation
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion

ECTS estimate:

(in Polish) Godziny kontaktowe:

- konwersatorium - 30 godz.


Praca własna studenta:

- przygotowanie eseju - 30 godz.

- studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz.

- przygotowanie do zajęć - 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.


Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS)

Group of learning contents:

(in Polish) Grupa treści kształcenia do wyboru

Work placement(s):

(in Polish) Brak

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Amerykanistyka, rok 1

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia:

- Czynniki zaangażowania i bierności politycznej

- Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych

- Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA

- Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki

- Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych

- Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej

- Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów

- Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA

- Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów

- Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych

- Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów

- Dehumanizacja przeciwników politycznych

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa

- Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

- Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014.

- Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014.

- Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

- Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018.

- Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

- Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

- Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014.

Dodatkowa

- Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b