Psychology of American Voter
General data
Course ID: | WSM.IASP-KON1-24 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of American Voter |
Name in Polish: | Psychologia amerykańskiego wyborcy |
Organizational unit: | Institute of American Studies and Polish Diaspora |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla programu WSMP-0120-1SO (in Polish) Zajęcia fakultatywne do wyboru, trzeci rok I stopnia (amerykanistyka) (in Polish) Zajęcia fakultatywne na trzecim roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. zim.) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Classes in period "2023/2024 winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion class, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Paweł Ścigaj | |
Group instructors: | Paweł Ścigaj | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Course - Examination | |
Goals of education: | (in Polish) Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc |
|
Learning outcomes of a component: | (in Polish) Wiedza - student zna i rozumie W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich Umiejętności - student potrafi: U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki Kompetencje - student jest gotów do: K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych. K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA |
|
Requirements: | (in Polish) Brak |
|
Conditions of gaining credit: | (in Polish) Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz |
|
Assessment methods and criteria for this course: | (in Polish) egzamin pisemny, esej |
|
Exam date: | (in Polish) Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej. |
|
Learning activities and teaching methods - thesaurus: | Expository methods – multimedia presentation |
|
ECTS estimate: | (in Polish) Godziny kontaktowe: - konwersatorium - 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie eseju - 30 godz. - studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS) |
|
Group of learning contents: | (in Polish) Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Work placement(s): | (in Polish) Brak |
|
Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later: | (in Polish) Amerykanistyka, rok 1 |
|
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia: - Czynniki zaangażowania i bierności politycznej - Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych - Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA - Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki - Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych - Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej - Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów - Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA - Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów - Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych - Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów - Dehumanizacja przeciwników politycznych |
|
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa - Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. - Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014. - Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014. - Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. - Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018. - Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. - Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014. Dodatkowa - Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć. |
Classes in period "2024/2025 winter semester" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion class, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Paweł Ścigaj | |
Group instructors: | Paweł Ścigaj | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Course - Examination | |
Goals of education: | (in Polish) Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc |
|
Learning outcomes of a component: | (in Polish) Wiedza - student zna i rozumie W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich Umiejętności - student potrafi: U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki Kompetencje - student jest gotów do: K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych. K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA |
|
Requirements: | (in Polish) Brak |
|
Conditions of gaining credit: | (in Polish) Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz |
|
Assessment methods and criteria for this course: | (in Polish) egzamin pisemny, esej |
|
Exam date: | (in Polish) Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej. |
|
Learning activities and teaching methods - thesaurus: | Expository methods – multimedia presentation |
|
ECTS estimate: | (in Polish) Godziny kontaktowe: - konwersatorium - 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie eseju - 30 godz. - studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS) |
|
Group of learning contents: | (in Polish) Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Work placement(s): | (in Polish) Brak |
|
Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later: | (in Polish) Amerykanistyka, rok 1 |
|
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia: - Czynniki zaangażowania i bierności politycznej - Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych - Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA - Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki - Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych - Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej - Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów - Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA - Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów - Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych - Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów - Dehumanizacja przeciwników politycznych |
|
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa - Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. - Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014. - Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014. - Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. - Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018. - Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. - Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014. Dodatkowa - Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć. |
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.