Psychologia amerykańskiego wyborcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-KON1-24 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia amerykańskiego wyborcy |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0120-1SO Zajęcia fakultatywne do wyboru, trzeci rok I stopnia (amerykanistyka) Zajęcia fakultatywne na trzecim roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. zim.) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Ścigaj | |
Prowadzący grup: | Paweł Ścigaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza - student zna i rozumie W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich Umiejętności - student potrafi: U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki Kompetencje - student jest gotów do: K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych. K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | egzamin pisemny, esej |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: - konwersatorium - 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie eseju - 30 godz. - studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS) |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia: - Czynniki zaangażowania i bierności politycznej - Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych - Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA - Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki - Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych - Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej - Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów - Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA - Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów - Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych - Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów - Dehumanizacja przeciwników politycznych |
|
Literatura: |
Obowiązkowa - Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. - Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014. - Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014. - Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. - Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018. - Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. - Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014. Dodatkowa - Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Ścigaj | |
Prowadzący grup: | Paweł Ścigaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych psychologicznych charakterystyk amerykańskich wyborców oraz umiejętności analizowania amerykańskiej sceny politycznej pod kątem różnic psychologicznych elektoratów głównych partii politycznyc |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza - student zna i rozumie W1: Student ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych czynników zaangażowania i bierności politycznej W2: Student ma wiedzę na temat historii badań nad zachowaniami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki W3: Student zna wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające skłonność do nabywania, utrzymywania się i zmiany poglądów politycznych i preferencji politycznych wyborców amerykańskich, zwłaszcza konserwatyzmu i liberalizmu W4: Student zna podstawowe teorie stereotypów i uprzedzeń oraz badania nad wpływem seksizmu, wiekizmu i rasizmu na zachowania wyborcze Amerykanów W5: Student zna teorię fundamentów moralnych i znaczenie moralności dla zachowań wyborców amerykańskich Umiejętności - student potrafi: U1: Student potrafi interpretować różnice w wynikach wyborów w USA w kategoriach różnic psychologicznych poszczególnych grup wyborców U2: Student potrafi prognozować różnice w poparciu kandydatów w wyborach amerykańskich na podstawie znanych sobie teorii psychologicznych i badań U3: Student posługuje się przedmiotowym językiem psychologii polityki Kompetencje - student jest gotów do: K1: Student ma świadomość konieczności doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań decyzji politycznych i zachowań wyborczych K2: Student ma świadomość znaczenia czynników psychologicznych dla wyjaśniania zachowań wyborczych. K3: Student jest gotowy do krytycznej dyskusji nad psychologicznymi uwarunkowaniami zachowań wyborczych w USA |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie przedmiotu odbywa się dwustopniowo: [1] egzamin składający się z pytań jednokrotnego wyboru oraz pytań uzupełnień [50%]; esej [50%]. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na przynajmniej 85% zajęć. Do oceny wykorzystywana jest standardowa skala ocen. Egzaminy odbywają się zgodnie z terminami sesji egzaminacyjnych. Po uzgodnieniu ze studentami możliwa organizacja zaliczeń na platformach MS Temas lub Pegaz |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | egzamin pisemny, esej |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Zaliczenie zgodnie z terminem sesji egzaminacyjnej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: - konwersatorium - 30 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie eseju - 30 godz. - studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia - 30 godz. - przygotowanie do zajęć - 30 godz. - przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 150 godz. (5 ECTS) |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną, między innymi, następujące zagadnienia: - Czynniki zaangażowania i bierności politycznej - Modele zachowań wyborczych i decyzji wyborczych - Społeczna charakterystyka elektoratów partyjnych w USA - Nabywanie przekonań politycznych i preferencji politycznych w świetle teorii psychologii polityki - Trwałość identyfikacji partyjnej w USA w świetle badań szkoły Michigan i innych - Konserwatyzm i liberalizm oraz poparcie polityczne w świetle dyspozycyjnych i sytuacyjnych teorii wrogości międzygrupowej - Konserwatyzm i liberalizm w świetle badań neuronauki i związki z głosowaniem na Republikanów i Demokratów - Autorytaryzm i orientacja na dominację społeczną jako czynniki preferencji partyjnych w USA - Myślenie spiskowe a postawy polityczne Amerykanów - Konserwatyzm, liberalizm i libertarianizm w świetle teorii fundamentów moralnych - Wpływ rasizmu, seksizmu i wiekizmu na zachowania wyborcze Amerykanów - Dehumanizacja przeciwników politycznych |
|
Literatura: |
Obowiązkowa - Buss, D.M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. - Haidt, J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Smak Słowa, Sopot 2014. - Hofstadter, R., Styl paranoiczny w polityce amerykańskiej [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, F. Czech (red.), Zakład Wydawniczy »NOMOS«, Kraków 2014. - Jakubowska, U., O naturze preferencji politycznych. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. - Kossowska, M., Szumowska, E., Szwed, P., Tolerancja w czasach niepewności, Smak Słowa, Sopot 2018. - Nelson, D., Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. - Westen, D., Mózg polityczny, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2014. Dodatkowa - Anglojęzyczna literatura uzupełniająca zawierająca wyniki szczegółowych badań na temat psychologicznych charakterystyk i determinantów amerykańskich wyborców będzie podawana każdorazowo do kolejnych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.