Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia potomków Afrykańczyków w Ameryce Łacińskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-KON1-37 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia potomków Afrykańczyków w Ameryce Łacińskiej
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy: Zajęcia fakultatywne na drugim roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. zim.)
Zajęcia fakultatywne na trzecim roku studiów I stopnia, st.stac, Latynoamerykanistyka (Sem. zim.)
Punkty ECTS i inne: 5.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Błoch
Prowadzący grup: Agata Błoch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Skrócony opis:

Śmierć czarnoskórego mężczyzny George Floyd’a w Stanach Zjednoczonych wywołała falę protestów nie tylko w obu Amerykach, ale także na całym świecie. Hasło „Black Lives Matter” stało się obecnie symbolem ogólnoświatowej walki z przemocą i dyskryminacją rasową. Jednak walka o sprawiedliwość, wolność i równość potomków Afrykańczyków trwa od stuleci. Celem naszych zajęć będzie omówienie doświadczeń Afroamerykanów na przestrzeni wieków na kontynencie amerykańskim. Omówimy główne koncepcje historyczne, polityczne, społeczne i postkolonialne związane z tożsamością, dorobkiem i dziedzictwem potomków osób, które siłą zostały wywiezione z Afryki i zmuszone do życia w nowej rzeczywistości.

Pełny opis:

1. Historia niewolnictwa w Amerykach, wiek XVI –XIX.

2. „Naukowy Rasizm” przełom XIX/XX

3. Afroamerykanie w I połowie XX wieku w dobie „demokracji rasowej”

4. Aktywizm Afroamerykanów w II połowie XX wieku

5. Wiodące teorie postkolonialne.

6. „Feminismo negro” – ruch czarnoskórych kobiet w Ameryce Łacińskiej i teoria przecięć

7. Doświadczenia Afroamerykanów: case studies

- Brazylia

- USA/Wielka Brytania

- Argentyna

- Meksyk

8.Walka z dyskryminacją rasową, akcje afirmatywne i wyrównywanie szans w krajach Ameryki Łacińskiej w XXI wieku

9. Dziedzictwo afrolatynoamerykańskie.

Literatura:

BIBLIOGRAFIA:

Bibliografia będzie udostępniona studentom na dysku Google.

Andrews, G.R. Afro. Latin America 1800-2000. Oxford University Press, 2004.

Andrews, W. L. Slavery and class in the American South. A generation of Slave narrative testimony 1840-1865. Oxford University Press, 2019.

Ashcroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H. Postcolonial Studies. The Key koncepts. Routledge, 2013.

Bethencourt, F. Racism. From Crusades to the Twentieth Century. Princeton University Press, 2013.

Borucki, A. De companeros de barco a camaradas de armas. Identidades negras en el Rio de la Plata, 1760-1860. Prometeu,

De la Fuente, A., Abdrews, G.R. Afro-Latin American Studies: Introduction. Cambridge University Press, 2018.

Díaz Casas, M. C., Velázquez, M. E. „Estudios Afromexicanos: Una revisión historiográfica y antropológica”. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.27: 221-248, julio-diciembre 2017.

Elliott, J. H. Empires of the Atlantic World. Britain and Spain in America 1492-1830. Yale University Press, 2006.

Frigerio, A., Lamborghini, E. „Los Afroargentinos Formas de comunalización, creación de identidades colectivas y resistencia cultural y política”. Afrodescendientes y africanos en Argentina. Buenos Aires: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) Argentina, 2011.

Geler, L. Egido, A. Recalt, R. Yannone, C. „Mujeres afroargentinas y el proyecto Certificar nuestra existencia. Una experiencia de trabajo multidisciplinar en Ciudad Evita (Gran Buenos Aires)”. Población & Sociedad, ISSN1852 8562, Vol. 25 (2), 2018, pp. 28-54.

Gilroy, P. The Black Atlantic. Harvard University Press, 1993.

Guzmán, F. „Madres negras tenínas que ser”. Tempo, Vol. 24 n. 3. Sept./Dic. 2018.

Hayes, J. M. Augusta Savage. Renaissance Woman. Cummer Museum, 2018.

Hill Collins, P., Bilge, S. Intersectionality. Polity, 2016.

Hirsch, A. Brit(ish). On race, identity and belonging. Vintage, 2018.

Hurston, Z. N. Baracoon. The story of last „Black Cargo”. Amistad, 2018.

Jordán, P. G. Dinámicas de poder locan en América Latina, siglos XIX - XXI. Ube, 2009.

Navaz L., Castilo, R. (ed.). Descolonizando el feminismo: Teorias y practicas desde los márgenes. Madri: Catedra, 2008.

Miki, Y. A Black and Indigenous History of Postcolonial Brazil. Cambridge University Press, 2018.

Reyna, C. Q. „La movilización etnopolítica afrodescendiente en México e el Patrimonio Cultural Inmaterial”. An. Antrop., 49-II (2015), 149-173.

Rodriguez I. The Latin American Subaltern Studies Reader. Duke University Press, 2001.

Velázquez Gutiérrez, M.E. „Balances y retos de los estudios antropológicos sobre poblaciones afrodescendientes en México”. Anales de Antropología 50 (2016) 177–187.

Velázques, M, E. Nieto, G. I. Afrodescendientes en México. Una história de silencio y discriminación. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación, 2012.

Schwarcz, L.M. Registros escravos. Repertório das fontes oitocentistas pertencentes ao Acervo da Biblioteca Nacional. Fundacao Biblioteca Nacional.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Błoch
Prowadzący grup: Agata Błoch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.