Film amerykański
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-KON2-14 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film amerykański | ||
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0120-1SO Przedmioty dla programu WSMP-120-0-ZD-6 Zajęcia fakultatywne do wyboru, drugi rok I stopnia (amerykanistyka) Zajęcia fakultatywne na drugim roku studiów II stopnia (Migrace Międzynarodowe) - II sem |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szymkowska-Bartyzel | |
Prowadzący grup: | Jolanta Szymkowska-Bartyzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Dodatkowe strony WWW: | |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zaznajomienie studentów z głównymi nurtami rozwoju przemysłu filmowego w USA. C2 Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi narzędziami potrzebnymi do rozumienia i interpretacji dzieł filmowych. C3 Celem kursu jest zapoznanie studentów z motywami kulturowymi, symbolami, ikonami funkcjonującymi w amerykańskiej sztuce filmowej. |
|
Efekty kształcenia: | Student ma pogłębioną wiedze na temat genezy i rozwoju struktur przemysłu filmowego, technologii i sztuki filmowej w USA Student zna różnorodne teorie społeczne i kulturowe związane z przemysłem i sztuką filmową w USA Student posiada szeroką wiedzę na temat roli i znaczenia filmu i instytucji filmowych w współczesnych społeczeństwach amerykańskich umiejętności: Student prawidłowo analizuje i wyjaśnia rozmaite zjawiska społeczne i kulturowe charakterze filmowym, oraz oddziaływanie filmu na takie zjawiska społeczno-kulturowe - Student wykorzystuje szeroką wiedze teoretyczną do analizy i zrozumienia fenomenów kulturowych o charakterze filmowym, np. kwestie odbioru dzieła filmowego, wpływu filmu na styl życia etc. Student rozumie i analizuje mechanizmy i funkcje oddziaływania sztuki filmowej na tworzenie i funkcjonowanie wielokulturowych społeczeństw w USA. kompetencje społeczne: Student jest w pełni przygotowany do pracy w instytucjach społecznych w których przydatna jest znajomość funkcjonowania przemysłu filmowego oraz procesów, które teksty filmowe generują. Student ma potrzebę rozszerzania swojej wiedzy z zakresu filmu amerykańskiego oraz dzielenie się nią z innymi. Jest czujny na nowe zjawiska/teksty filmowe i potrafi ocenić ich znaczenie artystyczne i społeczne. Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętność z zakresu wiedzy o filmie w społeczeństwach amerykańskich i potrafi wdrożyć je w życiu publicznym, i wykorzystać w życiu zawodowym. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie 3 kolokwiów ze znajomości lektur filmowych. aktywny udział w dyskusjach. Zrealizowanie projektu filmowego w zespole lub samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji. Egzamin pisemny w formie eseju na wybrane dwa zagadnienia z obszaru omawianej na zajęciach problematyki. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | wiedza – analiza literatury związanej z historią filmu amerykańskiego. umiejętności – prezentacje multimedialne, udział w dyskusji, krytyczna analiza wybranych tekstów filmowych kompetencje społeczne – prezentacja multimedialna wraz z towarzyszącą jej dyskusją; |
|
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące – film metody podające – prezentacja multimedialna metody podające – wykład informacyjny metody problemowe – metody aktywizacyjne – dyskusja dydaktyczna metody problemowe – wykład konwersatoryjny metody podające – anegdota |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Historia filmu amerykańskiego będzie omawiana z uwzględnieniem trzech podstawowych czynników wpływających na kształt sztuki filmowej, to jest:tendencji estetycznych, rozwoju technologicznego oraz zmian ekonomicznych i społecznych, które w poszczególnych okresach amerykańskiej historii mocno wpływały na treść i formę sztuki filmowej. Epoka przedkinowa i początki kina w USA, Kino nieme; Hollywood a Wielki kryzys; Miedzy eskapizmem a realizmem, Złote lata Hollywood; Wpływy europejskie w amerykańskiej sztuce filmowej; Polityka a film - lata 70. i 80.;Zmiany języka filmu- od kina stylu zerowego do kina postmodernizmu;Kino Afro-Amerykanów; amerykańskie kino niezależne. | |
Pełny opis: |
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE 2. - Wprowadzenia. Epoka przedkinowa. Narodziny kina. Thomas Edison vs.William Dickson – pionierzy amerykańskiego kina. Jak powstawało Hollywood. 3. - Filmowe wizje świata Davida W. Griffitha Prezentacja fragmentów filmów: Narodziny Narodu, Nietolerancja Czytamy: M. Hendrykowska: Dzieło przełomowe dla historii kultury, ss 44-52 4. „Comedy is a Man in Trouble” – Charakterystyka humoru w komedii niemej. Wielkie osobowości komedii niemej. 5. Hollywood uczy się mówić. Co zmieniło wprowadzenie dźwięku ; All Singing, All Talking, All Dancing, czyli o kinie muzycznym lat 30. Czytamy K.T.Toeplitz Dźwięk, muzyka, dialog, ss. 94-105 oraz W. Bobiński, „Ekran <<przemówił>>, czyli dźwięk w filmie”, ss. 25-29. 6. Wielki kryzys, wielkie Hollywood. Problem autocenzury. Kryzys a przemysł filmowy. Kodeks Haysa i rating system, czyli o autocenzurze w Hollywood Czytamy: K. Ociepa: Ameryka New Dealu w stylu Caprasque. Dyskusja 7. Styl czy gatunek, rzecz o filmie noir – prezentacja fragmentów filmów Sokół maltański, 1941 oraz Casablanca, 1942 Michaela Curtisa. Kino gangsterskie; Komuniści atakują Hollywood R. Syska, „Panorama kontekstów amerykańskiego NOIR”, ss. 23-51. 8. Alfred Hitchcock, czyli Autor w Hollywood. Fragmenty Północ, Północny-Zachód; Nieznajomi z pociągu. Dyskusja o statusie reżysera w Hollywood. Co to jest kino autorskie? Czytamy: M. Adamczyk, „Konstruując Alfredów Hitchcocków”, ss. 96-106 oraz K. Loska, Alfred Hitchcock – problem tożsamości, ss. 209-228 9. Z Suchej Beskidzkiej do Hollywood, rzecz o Billy Wilderze. Pokaz fragmentów filmów: Billy Wilder: Portret człowieka w 60% doskonałego (1980 reż. Annie Tresgot) oraz Raz, dwa, trzy reż. B.Wilder (1961) 10. - Kontestacja na dużym ekranie. Film kultowy, film pokoleniowy – definicje, historia, refleksje. Czytamy: Cz. Dondziłło, „O nowej fali i filmie amerykańskim”, ss. 3-14. 11..”Brodate dzieciaki” zmieniają kino –Ważność bycia Francisem Fordem Coppolą. Projekcja fragmentów Taksówkarza, M.Scorsese. 12.Alternatywni: J.Cassavetes i J.Jarmusch – omówienie twórczości reżyserów. Fragmenty filmów: Cienie reż. J.Cassavetes i Inaczej niż w raju reż. J.Jarmusch Czytamy: B.Lisowska: Podróże pozorne. Jim Jarmusch wobec mitu wędrówki, ss 117-132. oraz J. Uszyński, „Jima Jarmuscha parodia nihilizmu” (wraz z wywiadem Daniela Parra), ss.28-38 13. Afroamerykanie w kinie. Wizerunki Afroamerykanów w amerykańskim kinie mainstreamowym. Blaxploitation- charakterystyka nurtu. Czytamy: M.Robert: Spike Lee – afroamerykański „mocny film zaangażowany.”ss. 125-144 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.