Dzieje cywilizacji amerykańskich w ujęciu porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LD22 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje cywilizacji amerykańskich w ujęciu porównawczym | ||
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-120-0-ZD-6 Zajęcia obowiązkowe na trzecim roku studiów I stopnia, stacjonarne ( amerykanistyka) Zajęcia obowiązkowe na trzecim roku studiów, I stopnia,st. stac,Latynoamerykanistyka (Sem. zimowy) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 45 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Radosław Rybkowski, Maciej Smółka, Tomasz Soroka | |
Prowadzący grup: | Radosław Rybkowski, Maciej Smółka, Tomasz Soroka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Podstawowym celem jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat rozwoju kultury/cywilizacji w krajach obydwu Ameryk w czasach pokolumbijskich. Zajęcia przygotowują również do samodzielnych badań nad zjawiskami kultury. |
|
Efekty kształcenia: | wiedza: posiada podstawową wiedzę o rozwoju cywilizacji krajów obydwu Ameryk po odkryciu przez Kolumba (K1A_W05, K1A_W07); ma podstawową wiedzę o relacjach rasowych i etnicznych w Amerykach (K1A_W09); rozpoznaje przykłady powiązań kultury i polityki na obszarze obydwu Ameryk (K1A_W10); umiejętności: dostrzega przemiany zachodzące w kulturze i życiu polityczno-społecznym państw amerykańskich (K1A_U01); potrafi przedstawić proste analizy wybranych przemian społecznych i kulturowych w państwach amerykańskich (K1A_U02); wyjaśnia przyczyny i skutki kontaktów i współpracy międzykulturowej w Amerykach (K1A_U05, K1A_U06); wyjaśnia wpływ zróżnicowania rasowego na kształtowanie specyfiki kultury obydwu Ameryk (K1A_U09); kompetencje: rozumie i docenia wartość zróżnicowania kulturowego (K1A_K06); umie pracować zespołowo, świadomie przyjmując odpowiednie role (K1A_K04). |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego. Końcowy egzamin jest przeprowadzany w pisemnej formie testu jednokrotnego wyboru. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach; przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego kolokwium końcowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: końcowy egzamin pisemny; test jednokrotnego wyboru; studenci mają możliwość korzystania z notatek; egzamin sprawdza znajomość podstawowych wiedzy z dziejów cywilizacji amerykańskich kolokwium zaliczeniowe: pisemne; kolokwium skupia się na sprawdzeniu opanowania wiedzy zawartej w omawianych tekstach i zagadnieniach dyskutowanych na zajęciach Umiejętności: końcowy egzamin służy także sprawdzeniu umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania konkretnych zjawisk kultury aktywność w czasie dydaktycznej sprawdza umiejętność analizy historii i współczesności kultury obydwu Ameryk, na tle przemian społecznych i politycznych prezentacja jest formą sprawdzenia umiejętności przedstawiania wiedzy i poglądów w formie wypowiedzi ustnej; prezentacje oceniane są wg następujących kryteriów: poziom akademicki, poprawność metodologiczna i rodzaj wykorzystanych źródeł, struktura i logika prezentacji, wkład pracy i staranność edycyjna Kompetencje społeczne: umiejętność pracy zespołowej jest sprawdzana za pomocą przygotowywanej prezentacji multimedialnej aktywny udział pozwala ocenić wrażliwość studenta na kwestie etniczne oraz wartość zróżnicowania kulturowego W częścią powiązanej z wykładem - na zakończenie każdego tematu studenci są zobowiązani do wykonania na platformie Pegaz krótkiego zadania sprawdzającego ich zrozumienie danego tematu oraz umiejętność krytycznej analizy przyswojonych treści. Zadania te to: krótkie recenzje omawianych wydarzeń, zjawisk kulturowych; krótkie przedstawienie interpretacji zjawisk kultury (wraz z uzasadnieniem). Przy wykonaniu tych zadań wykorzystywane są zróżnicowane media (teksty pisane, nagarnia audio, krótkie filmy czy przygotowane plakaty) |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny; ćwiczenia przedmiotowe, metoda przewodniego tekstu, metoda projektowa, dyskusja dydaktyczna, metoda eksponująca - film |
|
Bilans punktów ECTS: | 60 godzin kontaktowych (wykład + ćwiczenia) – 2 pkt ECTS 80 godzin samodzielnej pracy studenta – 3 pkt. ECTS: 10 godzin – przygotowanie do kolokwium 15 godzin – przygotowanie do egzaminu końcowego 40 godzin – lektura tekstów na ćwiczenia 15 godzin – przygotowanie prezentacji multimedialnej (w dwuosobowych zespołach) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują zróżnicowanie kulturowe obydwu Ameryk, przy uwzglednieniu kontekstu historyczno-społecznego. | |
Pełny opis: |
1. Regiony kulturowe Ameryk. Rola środowiska geograficznego w kształtowaniu się regionalnych odrębności; różnice kultury mieszkańców Północy i Południa. 2. Osiągnięcia kultury początków kolonizacji; rola życia religijnego i jego wpływ na rozwój cywilizacji; teokracja w wersji purytańskiej i katolickich misji w Ameryce Południowej. 3. Między imitacją a innowacją: zależność kultur amerykańskich od metropolii; przyczyny i sposoby poszukiwania odrębności. 4. Kultura agrarna a preindustrialna: uprzemysłowienie Stanów Zjednoczonych oraz gospodarka rolna Ameryki Południowej. 5. Mity założycielskie niepodległych państw amerykańskich: od Jerzego Waszyngtona do Simona Bolivara. 6. Niewolnictwo, abolicjonizm i ruchy antykolonialne oraz protonarodowościowe. 7. Ideały wolności: mit pogranicza, kultura kowbojska i gaucho. 8. W stronę modernizacji: rola pozytywizmu jako filozofii i praktyki społecznego postępu. 9. Powstanie i rozwój rodzimej sztuki w obydwu Amerykach: malarstwo, teatr, kino. 10. Kino jako sztuka popularna: przyczyny popularności, fenomen społecznego oddziaływania. 11. Przemiany kulturowe w Amerykach po II wojnie światowej: w stronę internacjonalizacji i globalizacji. 12. Procesy demokratyzacji i dążenie do sprawiedliwości społecznej: od Brown vs. Board of Education po Rewolucję Kubańską i upadek reżimów wojskowych. 13. Między współpracą a walką: hegemonia kulturowa USA i reakcje krajów amerykańskich. 14. Kultura kolonialnej Ameryki. Przejawy kulturowej zależności od Anglii i innych krajów europejskich w architekturze i sztukach plastycznych; początki teatru na terenie dzisiejszych Stanów Zjednoczonych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Gołebiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2004. M.F. Gawrycki, Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009. Z. Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej, Wydawnictwo Scholar 2010. Literatura uzupełniająca: S. Castro-Klaren, Companion to Latin American Literature and Culture, Wiley-Blackwell 2008; L. S. Luedtke (red.), Making America; The Society and Culture of the United States, 1995 | |
Uwagi: |
Zasady uzyskania końcowego zaliczenia z ćwiczeń: 1) Kolokwium : 50 punktów 2) Prezentacja: 25 punktów 3) Aktywność: 25 punktów Razem: 100 punktów (co stanowi 100%) Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego z ćwiczeń jest pozytywne zaliczenie dwóch pierwszych elementów składowych. Zasady uzyskania oceny końcowej modułu (uwzględniającej egzamin): 1) Punktacja z ćwiczeń (z wagą 50%) 2) Punktacja z egzaminu (z wagą 50%) Razem: 100 punktów (co stanowi 100%) Zastosowanie systemu punktów kumulatywnych pozwala na kompleksową ocenę wszystkich efektów kształcenia różnymi formami i narzędziami weryfikacji, stąd kryteria oceny końcowej przyjmują system punktacji procentowej. Na ocenę 2.0 Zdobycie do 55% punktów w systemie kumulatywnym. Na ocenę 3.0-Zdobycie powyżej 55% punktów. Na ocenę 3.5-Zdobycie powyżej 65% punktów. Na ocenę 4.0-Zdobycie powyżej 75% punktów. Na ocenę 4.5-Zdobycie powyżej 85% punktów. Na ocenę 5.0-Zdobycie powyżej 95% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.