Ameryka Łacińska w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LL13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ameryka Łacińska w XX wieku |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na drugim roku studiów, I stopnia,st. stac,Latynoamerykanistyka (Sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lisińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lisińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lisińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lisińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | C1: studenci zaznajomieni zostaną z najważniejszymi wydarzeniami w XX-wiecznej historii Ameryki Łacińskiej. C2: studenci poznają najważniejsze zjawiska społeczne i polityczne determinujące kształt XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej. |
|
Efekty kształcenia: | W1: student zna najważniejsze wydarzenia z historii politycznej i społecznej XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej, jak również ich genezę i skutki. LAT_K1_W03 W2: student posiada wiedzę na temat podstawowych zjawisk kształtujących politykę, stosunki społeczne i relacje gospodarcze w XX-wiecznej Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_W03, LAT_K1_W05 W3: student zna cechy charakterystyczne XX-wiecznych latynoamerykańskich reżimów niedemokratycznych oraz ich społeczne skutki. LAT_K1_W05 W4 : posiada wiedzę na temat genezy i specyfiki latynoamerykańskich XX-wiecznych ruchów rewolucyjnych i lewicowych. LAT_K1_W05, LAT_K1_W07 W5: student rozumie specyfikę i wyzwania procesu demokratyzacji w Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_W05, LAT_K1_W07 U1: student potrafi osadzić zjawiska polityczne i społeczne XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej w kontekście szerszych procesów zachodzących w świecie. LAT_K1_U01, LAT_K1_U06 U2: student potrafi analizować najważniejsze zjawiska społeczne i polityczne determinujące kształt XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej. LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 U3: student potrafi wskazać, opisać i przeanalizować związki między sytuacją społeczną a zamianą polityczną w XX-wiecznej Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_U01, LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 U4: student potrafi dostrzec i przeanalizować wpływ zjawisk społeczno-politycznych XX-wiecznej historii Ameryki Łacińskiej na współczesne wyzwania stojące przed państwami regionu. LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 K1: student jest gotów do szerokiego prezentowania swojej wiedzy i krytycznego analizowania treści pojawiających się w latynoamerykańskim dyskursie publicznym. LAT_K1_K01, LAT_K1_K04, LAT_K1_K05 |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczestnictwo w wykładach oraz zaliczenie pisemnego egzaminu. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda następna wymaga odrobienia na dyżurze, nieusprawiedliwiona nieobecność na większej liczbie zajęć niż 5 oznacza niedopuszczenie do egzaminu. Egzamin obejmuje tematy omawiane na wykładach oraz zagadnienia z materiałów zadanych przez prowadzącą do własnej analizy. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | wiedza – analiza literatury związanej z zakresem tematycznym modułu, egzamin obejmujący tematykę przedstawianą na zajęciach umiejętności – umiejętność analitycznego myślenia i analizowania tekstów źródłowych kompetencje społeczne – świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnych Do oceny wykorzystuje się standardową skalę ocen. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | uczestnictwo w wykładzie - 1 ECTS przygotowanie do egzaminu - 2 ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami i zjawiskami polityczno-społecznymi XX wieku w Ameryce Łacińskiej. |
|
Pełny opis: |
Omawiane treści: 1. Sytuacja polityczno-gospodarcza Ameryki Łacińskiej na przełomie XIX i XX w. 2. Polityka USA wobec Ameryki Łacińskiej przełomu XIX i XX w. 3. Nacjonalizm i rewolucja pierwszych dekad XX w. - rewolucja meksykańska, Estado Novo w Brazylii, rządy Yrigoyena w Argentynie, apryzm w Peru 4. Zimna wojna w Ameryce Łacińskiej. 5. W poszukiwaniu alternatyw - peronizm w Argentynie, gwatemalska "wiosenna dekada", MNR w Boliwii, Goulart w Brazylii. 6. Koncepcja centrum i peryferii, strategia industrializacji poprzez substytucję importu. 7. Rewolucja kubańska. 8. Latynoamerykańscy socjaliści - Salvador Allende w Chile, sandiniści w Nikaragui, Maurice Bishop w Grenadzie. 9. Doktryna bezpieczeństwa narodowego i latynoamerykańskie dyktatury - Argentyna, Chile, Brazylia. 10. Demokratyzacja w Ameryce Łacińskiej. 11. Rozliczenia z przeszłością - Komisji Prawdy i Pojednania. 12. Konsensus waszyngtoński i neoliberalizm. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, Kraków, 2009. - T. Łepkowski (red.), Dzieje Ameryki ŁAcińskiej (3 tomy), Warszawa 1979-1983. - P. H. Smith, T. E. Skidmore, Modern Latin America, Oxford/New York, 2001. - H. Bailey, A. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1969. - J. Ch. Chasteen, Ogień i krew: historia Ameryki Łacińskiej. Literatura dodatkowa - L. Bethell, The Cambridge Hisory of Latin America, Cambridge University Press, 1984-2008. - A. Fijałkowska, Amerykańska ruletka: historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lisińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lisińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | C1: studenci zaznajomieni zostaną z najważniejszymi wydarzeniami w XX-wiecznej historii Ameryki Łacińskiej. C2: studenci poznają najważniejsze zjawiska społeczne i polityczne determinujące kształt XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej. |
|
Efekty kształcenia: | W1: student zna najważniejsze wydarzenia z historii politycznej i społecznej XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej, jak również ich genezę i skutki. LAT_K1_W03 W2: student posiada wiedzę na temat podstawowych zjawisk kształtujących politykę, stosunki społeczne i relacje gospodarcze w XX-wiecznej Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_W03, LAT_K1_W05 W3: student zna cechy charakterystyczne XX-wiecznych latynoamerykańskich reżimów niedemokratycznych oraz ich społeczne skutki. LAT_K1_W05 W4 : posiada wiedzę na temat genezy i specyfiki latynoamerykańskich XX-wiecznych ruchów rewolucyjnych i lewicowych. LAT_K1_W05, LAT_K1_W07 W5: student rozumie specyfikę i wyzwania procesu demokratyzacji w Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_W05, LAT_K1_W07 U1: student potrafi osadzić zjawiska polityczne i społeczne XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej w kontekście szerszych procesów zachodzących w świecie. LAT_K1_U01, LAT_K1_U06 U2: student potrafi analizować najważniejsze zjawiska społeczne i polityczne determinujące kształt XX-wiecznej Ameryki Łacińskiej. LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 U3: student potrafi wskazać, opisać i przeanalizować związki między sytuacją społeczną a zamianą polityczną w XX-wiecznej Ameryce Łacińskiej. LAT_K1_U01, LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 U4: student potrafi dostrzec i przeanalizować wpływ zjawisk społeczno-politycznych XX-wiecznej historii Ameryki Łacińskiej na współczesne wyzwania stojące przed państwami regionu. LAT_K1_U05, LAT_K1_U06 K1: student jest gotów do szerokiego prezentowania swojej wiedzy i krytycznego analizowania treści pojawiających się w latynoamerykańskim dyskursie publicznym. LAT_K1_K01, LAT_K1_K04, LAT_K1_K05 |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczestnictwo w wykładach oraz zaliczenie pisemnego egzaminu. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda następna wymaga odrobienia na dyżurze, nieusprawiedliwiona nieobecność na większej liczbie zajęć niż 5 oznacza niedopuszczenie do egzaminu. Egzamin obejmuje tematy omawiane na wykładach oraz zagadnienia z materiałów zadanych przez prowadzącą do własnej analizy. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | wiedza – analiza literatury związanej z zakresem tematycznym modułu, egzamin obejmujący tematykę przedstawianą na zajęciach umiejętności – umiejętność analitycznego myślenia i analizowania tekstów źródłowych kompetencje społeczne – świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnych Do oceny wykorzystuje się standardową skalę ocen. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Bilans punktów ECTS: | uczestnictwo w wykładzie - 1 ECTS przygotowanie do egzaminu - 2 ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami i zjawiskami polityczno-społecznymi XX wieku w Ameryce Łacińskiej. |
|
Pełny opis: |
Omawiane treści: 1. Sytuacja polityczno-gospodarcza Ameryki Łacińskiej na przełomie XIX i XX w. 2. Polityka USA wobec Ameryki Łacińskiej przełomu XIX i XX w. 3. Nacjonalizm i rewolucja pierwszych dekad XX w. - rewolucja meksykańska, Estado Novo w Brazylii, rządy Yrigoyena w Argentynie, apryzm w Peru 4. Zimna wojna w Ameryce Łacińskiej. 5. W poszukiwaniu alternatyw - peronizm w Argentynie, gwatemalska "wiosenna dekada", MNR w Boliwii, Goulart w Brazylii. 6. Koncepcja centrum i peryferii, strategia industrializacji poprzez substytucję importu. 7. Rewolucja kubańska. 8. Latynoamerykańscy socjaliści - Salvador Allende w Chile, sandiniści w Nikaragui, Maurice Bishop w Grenadzie. 9. Doktryna bezpieczeństwa narodowego i latynoamerykańskie dyktatury - Argentyna, Chile, Brazylia. 10. Demokratyzacja w Ameryce Łacińskiej. 11. Rozliczenia z przeszłością - Komisji Prawdy i Pojednania. 12. Konsensus waszyngtoński i neoliberalizm. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur, Kraków, 2009. - T. Łepkowski (red.), Dzieje Ameryki ŁAcińskiej (3 tomy), Warszawa 1979-1983. - P. H. Smith, T. E. Skidmore, Modern Latin America, Oxford/New York, 2001. - H. Bailey, A. Nasatir, Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1969. - J. Ch. Chasteen, Ogień i krew: historia Ameryki Łacińskiej. Literatura dodatkowa - L. Bethell, The Cambridge Hisory of Latin America, Cambridge University Press, 1984-2008. - A. Fijałkowska, Amerykańska ruletka: historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.