Zróżnicowanie religijne społeczeństw latynoamerykańskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LL15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowanie religijne społeczeństw latynoamerykańskich |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na drugim roku studiów, I stopnia,st. stac,Latynoamerykanistyka (Sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kania | |
Prowadzący grup: | Marta Kania | |
Strona przedmiotu: | http://brak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z procesami prowadzącymi do religijnego zróżnicowania społeczeństw Ameryki Łacińskiej w perspektywie historycznej (podłoże przedhiszpańskie, wpływ kolonizacji i ewangelizacji, rezultaty migracji, ruchy społeczno-religijne, zjawiska para-religijne). |
|
Efekty kształcenia: | Uczestnik kursu posiada wiedzę na temat genezy zróżnicowania religijnego społeczeństw latynoamerykańskich oraz relacji zachodzących między wybranymi systemami religijnymi państw Ameryki Łacińskiej w przeszłości i współcześnie (K1A_W01, K1A_W03) Uczestnik kursu dysponuje wiedzą na temat podstawowych procesów społecznych, politycznych i kulturowych, prowadzących do ukształtowania się zróżnicowanej mapy systemów religijnych na terenie Ameryki Łacińskiej (K1A_W05, K1A_W08, K1A_U01) Na podstawie zdobytej wiedzy uczestnik kursu potrafi analizować i wskazać prawidłowo przyczyny oraz charakter procesów politycznych, społecznych i kulturowych, prowadzących do zróżnicowania religijnego społeczeństw latynoamerykańskich (K1A_U03, K1A_U04) Uczestnik kursu potrafi przedstawić w formie pisemnej wiedzę na temat wybranych problemów społeczno-religijnych i polityczno-religijnych, obecnych w społeczeństwach latynoamerykańskich (K1A_U06) |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu Dzieje Ameryki Łacińskiej (1500-1900) oraz Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej – wprowadzenie |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności na wykładzie oraz zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego (pytania testowe, krótkie pytania otwarte). Z egzaminu należy uzyskać minimum 60% punktów. Obowiązuje tematyka wykładów oraz wskazana literatura obowiązkowa. W II terminie (egzamin poprawkowy) egzamin ma formę ustną. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: weryfikacja wiedzy w zakresie podstawowych struktur i relacji społecznych w przeszłości oraz współczesnych procesów i zjawisk o charakterze religijnym na podstawie egzaminu pisemnego. Umiejętności: weryfikacja umiejętnej analizy procesów społecznych i kulturowych (zjawisk religijnych) na podstawie wyników egzaminu końcowego Prowadzący weryfikuje wiedzę uczestnika kursu na podstawie wyników pisemnego egzaminu (należy uzyskać minimum 60% punktów) |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Kurs rozpoczyna się 7 października. Kurs w wymiarze 15 godzin będzie trwał do końca listopada. UWAGA - EGZAMIN I termin - egzamin pisemny, 2 grudnia, stacjonarnie, w godzinach zajęć II termin - egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające – wykład informacyjny metody podające – prezentacja multimedialna metody eksponujące – film |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 ECTS za uczestnictwo w wykładach oraz przygotowanie się i zaliczenie egzaminu pisemnego. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Religie społeczeństw Ameryki Środkowej i Południowej w okresie prekolumbijskim: ogólna charakterystyka zróżnicowania regionalnego. Specyfika katolicyzmu latynoamerykańskiego w dobie kolonialnej. Religie i kulty afrolatynoamerykańskie (Karaiby). Synkretyzm religijny na terenie Ameryki Łacińskiej – charakterystyka procesów w perspektywie historycznej; Nowe zjawiska związane ze strukturą wyznaniową kontynentu w XX i XXI wieku (kościoły protestanckie) Zjawiska „para-religijne” współczesnej Ameryki Łacińskiej. Wpływ procesów migracji wewnętrznych, urbanizacji i globalizacji na kształtowanie współczesnej struktury wyznaniowej Ameryki Łacińskiej |
|
Pełny opis: |
Religie społeczeństw Ameryki Środkowej i Południowej w okresie prekolumbijskim: ogólna charakterystyka zróżnicowania regionalnego. Specyfika katolicyzmu latynoamerykańskiego w dobie kolonialnej. Religie i kulty afrolatynoamerykańskie (Karaiby). Synkretyzm religijny – charakterystyka procesów w perspektywie historycznej; Nowe zjawiska związane ze strukturą wyznaniową kontynentu w XX i XXI wieku (kościoły protestanckie) Zjawiska „para-religijne” współczesnej Ameryki Łacińskiej. Wpływ procesów migracji wewnętrznych, urbanizacji i globalizacji na kształtowanie współczesnej struktury wyznaniowej Ameryki Łacińskiej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: John Lynch, A religious History of Latin America, Yale University Press, New Haven – London 2012 (wskazany rozdział) John F. Schwaller, The History of the Catholic Church in Latin America, New York University Press, New York – London 2011 (wskazany rozdział) Marcin Gawrycki (red.), Dzieje cywilizacji latynoamerykańskiej, PWN 2009 (rozdziały odnoszące się do tematyki religijnej) Dariusz Mazurek, Bóg o indiańskim obliczu, Kraków 2006 (fragment) Aleksander Posern-Zieliński, Spotkania, konfrontacje i syntezy religii w Ameryce Łacińskiej, w: Euhemer, Przegląd Religioznawczy 1991, nr 4, s. 159-183 Barbara Walendowska, Wspólne elementy w religiach synkretycznych Antyli, w: Etnografia Polska, t. XVI, t. 2, s. 117-131. Marta Kania, Minorías religiosas: el fenómeno de los santos populares, w: Adalberto Santana (ed.), Minorías sociales en América Latina, UNAM México 2016, s. 205-236. Karol Kurowski, Ewangelikalne tsunami…, „Ameryka Łacińska” 2014, 83, s. 23-38. |
|
Uwagi: |
Kurs rozpoczyna się 7 października. Kurs w wymiarze 15 godzin będzie trwał do końca listopada. UWAGA - EGZAMIN: 1 termin, egzamin pisemny stacjonarnie, 2 grudnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.