Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnopolityka w Ameryce Łacińskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-LL25
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etnopolityka w Ameryce Łacińskiej
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy: Zajęcia obowiązkowe na trzecim roku studiów, I stopnia,st. stac,Latynoamerykanistyka (Sem. zimowy)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kania
Prowadzący grup: Marta Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów.

Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów.


Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych

na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów.


Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów


Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych


Wymagania wstępne:

Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej,

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności.

Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe.

Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

Student otrzymuje:

1 ECTS za uczestnictwo w kursie

1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów)

1 ECTS za zaliczenie egzaminu

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana

wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów

Pełny opis:

Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie

Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek)

Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się

koncepcji państwa i prawa

Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych.

Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku .

Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych.

Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne

w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały)

2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005;

3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały)

4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010;

5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018.

6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997.

7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016.

8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V.

9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013.

10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018.

12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA

oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień

Uwagi:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kania
Prowadzący grup: Marta Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów.

Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów.


Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych

na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów.


Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów


Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych


Wymagania wstępne:

Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej,

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności.

Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe.

Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

Student otrzymuje:

1 ECTS za uczestnictwo w kursie

1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów)

1 ECTS za zaliczenie egzaminu

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana

wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów

Pełny opis:

Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie

Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek)

Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się

koncepcji państwa i prawa

Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych.

Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku .

Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych.

Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne

w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały)

2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005;

3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały)

4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010;

5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018.

6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997.

7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016.

8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V.

9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013.

10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018.

12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA

oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień

Uwagi:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kania
Prowadzący grup: Marta Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów.

Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów.


Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych

na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów.


Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów


Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych


Wymagania wstępne:

Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej,

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności.

Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe.

Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

Student otrzymuje:

1 ECTS za uczestnictwo w kursie

1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów)

1 ECTS za zaliczenie egzaminu

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana

wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów

Pełny opis:

Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie

Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek)

Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się

koncepcji państwa i prawa

Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych.

Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku .

Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych.

Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne

w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały)

2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005;

3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały)

4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010;

5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018.

6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997.

7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016.

8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V.

9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013.

10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018.

12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA

oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień

Uwagi:

Egzamin końcowy:

I termin, egzamin pisemny

II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b