Etnopolityka w Ameryce Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LL25 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etnopolityka w Ameryce Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na trzecim roku studiów, I stopnia,st. stac,Latynoamerykanistyka (Sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kania | |
Prowadzący grup: | Marta Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów. Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej, |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności. Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe. Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Student otrzymuje: 1 ECTS za uczestnictwo w kursie 1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów) 1 ECTS za zaliczenie egzaminu |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek) Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się koncepcji państwa i prawa Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych. Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku . Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych. Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały) 2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005; 3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały) 4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010; 5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018. 6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997. 7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016. 8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V. 9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013. 10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018. 12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień |
|
Uwagi: |
Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kania | |
Prowadzący grup: | Marta Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów. Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej, |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności. Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe. Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Student otrzymuje: 1 ECTS za uczestnictwo w kursie 1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów) 1 ECTS za zaliczenie egzaminu |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek) Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się koncepcji państwa i prawa Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych. Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku . Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych. Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały) 2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005; 3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały) 4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010; 5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018. 6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997. 7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016. 8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V. 9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013. 10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018. 12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień |
|
Uwagi: |
Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kania | |
Prowadzący grup: | Marta Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zapoznanie studentów z polityką społeczną i kulturową skierowaną wobec grup etnicznych oraz statusem prawnym i politycznym grup etnicznych na terenie Hispanoameryki, Brazylii i obszaru Karaibów. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie funkcję instytucji społecznych i politycznych oraz procesy społeczne i polityczne prowadzące do zróżnicowania etnicznego obszaru Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Student zna i rozumie najważniejsze mechanizmy /paradygmaty polityczne i społeczne kształtujące relacje interetniczne w czasach nowożytnych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów. Student zna i rozumie charakter ruchów społecznych, relacji na linii państwo - mniejszości etniczne, procesy i rezultaty aktywizacji politycznej i kulturowej przedstawicieli różnych grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów Student potrafi zdefiniować i interpretować zagadnienia związane z polityką państwa wobec grup etnicznych w perspektywie historycznej i w kontekscie teorii nauk politycznych |
|
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs Dzieje Ameryki Łacińskiej, Historia Ameryki Łacińskiej XX wiek, Społeczeństwa Ameryki Łacińskiej, |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest minimum 60% obecności. Egzamin pisemny na zakończenie kursu - krótkie pytania testowe oraz dwa pytania opisowe. Obowiązuje materiał zrealizowany w trakcie zajęć i wskazany w literaturze obowiązkowej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny - oceniana będzie forma zaprezentowania wiedzy uzyskanej dzięki uczestnictwu w kursie i zapoznaniu się z literaturą obowiązkową - właściwe zdefiniowanie i wyjaśnienie pojęć i zjawisk związanych z etnopolityką na terenie Ameryki Łacińskiej. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Student otrzymuje: 1 ECTS za uczestnictwo w kursie 1 ECTS za przygotowanie się do egzaminu pisemnego (opracowanie materiałów) 1 ECTS za zaliczenie egzaminu |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Latynoamerykanistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Tematem kursu jest polityka społeczna, kulturowa i ekonomiczna skierowana wobec grup etnicznych oraz analiza statusu prawnego i politycznego grup etnicznych na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć są relacje na linii państwo – grupy etniczne na terenie Ameryki Łacińskiej i obszaru Karaibów w czasach nowożytnych (XVI - XXI wiek) Analizie poddana jest ewolucja etnopolityki w kontekście zmieniających się koncepcji państwa i prawa Główną osią rozważań jest ewolucja polityki wobec ludów tubylczych, analiza ich statusu politycznego, społecznego i prawnego w czasach nowożytnych. Analizie poddana jest również polityka wobec grup Afrolatynoamerykanów w okresie XVI - XXI wieku . Podczas zajęć krytyczna analiza obejmuje dokumenty narodowe i międzynarodowe odnoszące się do praw człowieka, praw mniejszości, praw ludów tubylczych. Omówione zagadnienia teoretyczne są konfrontowane z wybranymi case studies. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Derwich, K., Kania, M. (eds.), Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej, WUJ, Kraków 2011 (wskazane rozdziały) 2. Posern-Zieliński, A., Między indygenizmem a indianizmem, UAM, Poznań 2005; 3. Kania M., A. Kaganiec-Kamieńska A. (eds.) Doświadczenie demokracji w Ameryce Łacińskiej, WUJ Kraków 2008 (wskazane rozdziały) 4. Kania M., Prekolumbijski image Peru…, rozdział II, Kraków 2010; 5. Kania M., Dziedzictwo kulturowe, etnopolityka i kształtowanie ideologii narodowej w Ameryce Łacińskiej, w: A. Marciniak at all (red.), Dziedzictwo we współczesnym świecie, Kraków 2018. 6. Diaz Polanco H., Indigenous Peoples in Latin America, The quest for self-determination, Westview Press 1997. 7. Reid A., Afro-Latin America 1800-2000, Cambridge University Press 2016. 8. General History of the Caribbean, UNESCO Publishing 2010, vol. III, vol. V. 9. Indigenous Peoples in Voluntary Isolation and Initial Contact…, IWGIA, IACHR, OAS 2013. 10. Reid G.A., de la Fuente A., Afro-Latin American Studies, Cambridge University Press 2018. 12. Wskazane dokumenty międzynarodowe MOP, ONZ, OPA oraz literatura uzupełniająca wskazywana w trakcie kursu do konkretnych zagadnień |
|
Uwagi: |
Egzamin końcowy: I termin, egzamin pisemny II termin, egzamin ustny, w trakcie sesji poprawkowej w lutym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.