Zróżnicowanie etniczne i rasowe społeczeństw Ameryki Północnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IASP-LM48 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowanie etniczne i rasowe społeczeństw Ameryki Północnej | ||
Jednostka: | Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0135-1SO Zajęcia obowiązkowe na pierwszym roku studiów I stopnia, stacjonarne (migracje międzynarodowe) |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Praszałowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Praszałowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest przekazanie wiedzy na temat jednego z kluczowych wyzwań współczesnego świata, jakim jest rosnąca pluralizacja społeczeństw pod względem etnicznym i rasowym. Owa wiedza jest przekazywana w drodze dialogu ze studentami oraz w drodze pracy nad projektami. To wszystko da oprócz samej wiedzy także umiejętności, pozwalające zrozumieć napięcia społeczne i ułatwiające ich interpretację, przy unikaniu uproszczeń i nadmiernych uogólnień. |
|
Efekty kształcenia: | STUDENT: 1. Dysponuje wiedzą na temat funkcjonowania społeczeństwa oraz podstawowych struktur i instytucji życia społecznego USA K1A_W02 2. Ma wiedzę o mechanizmach rządzących procesami migracyjnymi, etnicznymi i rasowymi w USA oraz o ich konsekwencjach K1A_W09 3. Potrafi dostrzegać procesy zmian społecznych oraz ich wpływ na przebieg procesów migracji oraz przeobrażenia etniczności K1A_U01 4. Prawidłowo analizuje zachowania społeczne i kulturowe w kontekście procesów migracji oraz przemian etniczności K1A_U02 5. Jest społecznie wrażliwy na problemy związane z podziałami etnicznymi i rasowymi w USA K1A_K06 |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Kurs kończyć będzie kolokwium, do zaliczenia którego uzyskać należy co najmniej 61 %. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest uzyskanie pozytywnej oceny projektu grupowego przedstawionego podczas zajęć. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena projektu, ocena egzaminu |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Daleko idące zróżnicowanie społeczeństw Ameryki Północnej pod względem etnicznym i rasowym stanowi o ich specyfice, szczególnie w porównaniu z Europą, w tym z Polską, która jest zdominowana przez ludność jednolitą pod względem korzeni etnicznych. Owo zróżnicowanie stanowi także znaczne wyzwanie, jak dowodzą wydarzenia ostatnich miesięcy (2020), gdy po śmierci George'a Floyda przez całe Stany Zjednoczone Ameryki przetaczają się demonstracje pod hasłem BLACK LIVES MATTER. Większość zajęć zostanie poświęcona temu krajowi, z powodu jego dominacji na kontynencie północno-amerykańskim, a także ze względu na bieżące napięcia rasowe w tym kraju. | |
Pełny opis: |
Podczas kursu omawiane są następujące kwestie: 0. Wprowadzenie do kursu: Dramatyczne wydarzenia rasowe ostatnich miesięcy w USA 1. Rasa i etniczność 2. Dynamika zbiorowości rasowych i etnicznych w USA 3. Struktura zbiorowości rasowych w USA 4. Zróżnicowanie etniczne zbiorowości rasowych w USA 5. Biali Amerykanie: WASP, Włosi w USA, Polacy w USA, Żydzi w USA, Niemcy w USA 6. Afroamerykanie a Afrykanie w USA 7. Latynosi: Meksykanie, Portorykańczycy, Kubańczycy 8. Azjaci i mieszkańcy wysp Pacyfiku: Chińczycy, Filipińczycy, Japończycy, Imigranci z Indii, Koreańczycy, Wietnamczycy i uchodźcy z Indochin, Hawajczycy i mieszkańcy wysp Pacyfiku, 9. Indianie i inni rdzenni mieszkańcy Ameryki 10. Przynależność rasowa a pozycja społeczna 11. Zróżnicowanie rasowe i etniczne Kanady i Meksyku. | |
Literatura: |
Bieżące artykuły z portali internetowych (zostaną uzgodnione z początkiem kursu), propozycje wstępne: https://www.nationalgeographic.com/history/2020/06/2020-not-1968/ https://edition.cnn.com/2020/05/27/us/gallery/george-floyd-demonstrations/index.html https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52872401 Literatura sugerowana J. Rokicki, Kolor, pochodzenie, kultura. Rasa i grupa etniczna w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych Ameryki, Kraków 2002 A. Posern-Zieliński, Indianie (w:) T. Płudowski, Ameryka. Społeczeństwo, kultura, polityka, Toruń 2008, s. 129 -156. A. Antoszek, Afroamerykanie (w:) T. Płudowski, Ameryka. Społeczeństwo, kultura, polityka, Toruń 2008.4. G. Zygadło, Latynosi (w:) T. Płudowski, Ameryka. Społeczeństwo, kultura, polityka, Toruń 2008, s. 180 -218. Magdalena Matłokoa, Sztuka budowania i burzenia mostów, czyli stosunki afroamerykańsko-żydowskie w Stanach Zjednoczonych, (w:) A. Małek, P. Napierała (red.), Stany Zjednoczone wczoraj i dziś. Perspektywa wielowymiarowa, Kraków 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.