Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Transatlantic Security

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IASP-TRAS.E1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Transatlantic Security
Jednostka: Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych
Grupy: Przedmioty dla programu WSMP-0120-2SO
Zajęcia fakultatywne do wyboru. (TAS)
Zajęcia fakultatywne na pierwszym roku studiów, amerykanistyka stacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-06-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Michnik
Prowadzący grup: Wojciech Michnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Forma i warunki zaliczenia:

(tylko po angielsku) The final grade will be based upon:

# Active in-class participation (10%)

# Policy paper on selected issue of transatlantic security (50%)

Due on Wednesday, April 28th (maximum 6 pages; 1800 words; double spaced)

# Participation in presenting future scenario for NATO (40%)

Each student will be responsible for preparing and presenting one element (aspect) of given scenario.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

(tylko po angielsku) Maximum score 100 pts:

92-100 5

83-91 +4

74-82 4

67-73 +3

60-66 3

0-59 2

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - ekspozycja
Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course introduces students to the study of contemporary security environment focusing on the strategic relations between the United States, Canada and European countries associated in European Union or North Atlantic Treaty Organization. It seeks to provide students with basic tools of analyzing and understanding current security situation, strategic threats and challenges that Euro-Atlantic partners face.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course introduces students to the study of contemporary security environment focusing on the strategic relations between the United States, Canada and European countries associated in European Union or North Atlantic Treaty Organization. It seeks to provide students with basic tools of analyzing and understanding current security situation, strategic threats and challenges that Euro-Atlantic partners face. During class meetings we will seek to answer following questions:

What is security and how different international actors perceive it?

What are the gravest threats to transatlantic security and how they should be dealt with?

What are the interests and values of Euro-Atlantic partners?

What are the lessons-learned from transatlantic strategic relations?

Is there a future for NATO? If yes, what role it should play in transatlantic (and global) security? If not, what are the alternatives?

The course will conclude with project that devises three different strategies for future NATO. Students will be asked to work in three teams, each presenting, advocating and justifying one particular scenario for the Alliance.

Literatura: (tylko po angielsku)

NATO and Transatlantic Relations in the 21st Century, ed. M. Testoni, Routledge 2020,

Kenneth N. Waltz, “Peace, Stability, and Nuclear Weapons”, pp. 357-371 in Robert J. Art, Kenneth N. Waltz eds., The Use of Force: Military Power and International Politics, University Press of America, Lanham 1999.

Michael Krepon, The Mushroom Cloud That Wasn't, “Foreign Affairs”, May/Jun2009, Vol. 88, No. 3 (electronic edition).

Felix Sebastian Berenskoetter, Mapping the Mind Gap: A Comparison of US and European Security Strategies, “Security Dialogue”, Vol. 36, No. 1, March 2005, pp. 71-92.

Kerry Longhurst, Marcin Zaborowski, America's Protégé in the East - The Emergence of Poland as a Regional Leader, ”International Affairs” Vol. 79, No. 5, 2003, pp. 1009-1028.

America and Eastern Europe. End of an Affair?, “The Economist”, 10th of Sep. 2009

Richard Rupp, NATO 1949 and NATO 2000: From collective defense toward collective security, “Journal of Strategic Studies”, Vol. 23, Issue 3, 2000, pp. 154 – 176.

Rebecca R. Moore, NATO’s New Mission, Preager, Westport 2007, Robert Kagan, Power and Weakness, “Policy Review”, June & July 2002, No. 113

Uwagi: (tylko po angielsku)

The order of classes is divided into three interconnected parts:

I. Basic introduction to the strategic and security studies from European and United States’ perspectives (understanding concepts of security, strategic culture, alliances, security dilemma; comparing national security perspectives etc.)

Lectures 1 – 3.

II. Overview of the contemporary security challenges facing Euro-Atlantic partners (e.g. nuclear proliferation, international terrorism, failed states, potential rivals and foes)

Lectures 4 – 9.

III. Case study of North Atlantic Treaty Organization (its past, present and future role in Transatlantic security realm)

Lectures 10 -15.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.