Współczesne nurty muzyki izraelskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IBDW-20.445 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty muzyki izraelskiej |
Jednostka: | Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne: studia afrykańskie, studia bliskowschodnie - nauki o kulturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Starzyński | |
Prowadzący grup: | Daniel Starzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Dodatkowe strony WWW: | www.jewish-music.huji.ac.il |
|
Cele kształcenia: | Przybliżenie muzycznego fenomenu Izraela w całej jego złożoności i różnorodności. |
|
Efekty kształcenia: | EK1: Ma orientację na polu kultury muzycznej Izraela oraz krajów, skąd przybyli Żydzi. [K_W02++] [K_W04++] |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin ustny |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1 - przygotowanie w domu krótkich wystąpień w ramach wprowadzenia podczas zajęć. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące: film. Metody podające: anegdota, objaśnienie/wyjaśnienie, odczyt, opis, opowiadanie, pogadanka, prelekcja, wykład informacyjny. Metody praktyczne: pokaz. Metody problemowe/aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny. |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma przybliżyć fascynujący krąg muzyki we współczesnym Izraelu.Tym większe to wyzwanie, gdyż obok znanych nam gatunków, jak muzyka klasyczna, pop, rock czy reggae, spotkamy tam również specyficzną muzykę religijną czy świecką, związaną często z krajami, skąd Żydzi powrócili do Erec Israel... |
|
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium będziemy chcieli przyjrzeć się takim gatunkom w Izraelu jak muzyka klasyczna, pop, rock, reggae, techno, pamiętając jednak o tym, że nawet w tych przypadkach, są to nierzadko warianty muzyki bliskowschodniej. Co więcej, Żydzi ortodoksyjni często posługują się nowoczesnymi środkami muzycznymi przy tworzeniu utworów religijnych. Jak uważają badacze, mamy tu do czynienia z niezwykle interesującą sytuacją "pomiędzy tradycją, a nowoczesnością". Z innej jeszcze strony, do dziś aktywni są artyści, mający korzenie w Polsce (Chava Alberstein, ur. 1946 Szczecin), Grecji (Yehuda Poliker, ur 1950 - syn Jacko Polikera, pochodzącego z Salonik), Maroka (Gad Elbaz, ur. 1982) czy w Jemenie (Achinoam Nini, ur. 1969), co znajduje, oczywiście, odzwierciedlenie w ich twórczości. W Izraelu popularne są również koncertowe duety, jak chociażby religijnego pieśniarza Eviatara Banaia z egzystencjalnym rockmanem Awiwem Geffenem. Czy chodzi im o przekroczenie częstych linii podziału? Albo poetycka grupa rockowa El Hameshorer, która gra swoje utwory z tekstami Władysława Szlengla, które przetłumaczyła z polskiego, ocalała z Zagłady, Halina Birenbaum... |
|
Literatura: |
Marian Fuks: Muzyka ocalona : judaica polskie Warszawa : Wydawnictwa Radia i Telewizji; 1989 Motti Regev, Edwin Seroussi: Popular Music and National Culture in Israel Berkeley, CA : University of California Press; 2004 Robert Rachuta: Tanach i muzyka. Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny; 2015 Marcin Wodzinski; Assaf, David.; Cooper, Levi.; Gellman, Uriel.; Hasan-Rokem, Galit.; Katz, Maya Balakirsky.; Levin, Vladimir.; Magid, Shaul.; Petrovsky-Shtern, Yohanan.; Sagiv, Gadi.; Seroussi, Edwin Studying Hasidism : Sources, Methods, Perspectives. New Brunswick, NJ : Rutgers University Press; 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.