Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty muzyki izraelskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IBDW-20.445
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne nurty muzyki izraelskiej
Jednostka: Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
Grupy: Przedmioty fakultatywne: studia afrykańskie, studia bliskowschodnie - nauki o kulturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Starzyński
Prowadzący grup: Daniel Starzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dodatkowe strony WWW:

www.jewish-music.huji.ac.il

Cele kształcenia:

Przybliżenie muzycznego fenomenu Izraela w całej jego złożoności i różnorodności.

Efekty kształcenia:

EK1: Ma orientację na polu kultury muzycznej Izraela oraz krajów, skąd przybyli Żydzi. [K_W02++] [K_W04++]

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin ustny

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

EK1 - przygotowanie w domu krótkich wystąpień w ramach wprowadzenia podczas zajęć.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - anegdota
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - odczyt
Metody podające - opis
Metody podające - opowiadanie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Metody eksponujące: film.

Metody podające: anegdota, objaśnienie/wyjaśnienie, odczyt, opis, opowiadanie, pogadanka, prelekcja, wykład informacyjny.

Metody praktyczne: pokaz.

Metody problemowe/aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny.

Bilans punktów ECTS:

4

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Skrócony opis:

Konwersatorium ma przybliżyć fascynujący krąg muzyki we współczesnym Izraelu.Tym większe to wyzwanie, gdyż obok znanych nam gatunków, jak muzyka klasyczna, pop, rock czy reggae, spotkamy tam również specyficzną muzykę religijną czy świecką, związaną często z krajami, skąd Żydzi powrócili do Erec Israel...

Pełny opis:

W ramach konwersatorium będziemy chcieli przyjrzeć się takim gatunkom w Izraelu jak muzyka klasyczna, pop, rock, reggae, techno, pamiętając jednak o tym, że nawet w tych przypadkach, są to nierzadko warianty muzyki bliskowschodniej. Co więcej, Żydzi ortodoksyjni często posługują się nowoczesnymi środkami muzycznymi przy tworzeniu utworów religijnych. Jak uważają badacze, mamy tu do czynienia z niezwykle interesującą sytuacją "pomiędzy tradycją, a nowoczesnością". Z innej jeszcze strony, do dziś aktywni są artyści, mający korzenie w Polsce (Chava Alberstein, ur. 1946 Szczecin), Grecji (Yehuda Poliker, ur 1950 - syn Jacko Polikera, pochodzącego z Salonik), Maroka (Gad Elbaz, ur. 1982) czy w Jemenie (Achinoam Nini, ur. 1969), co znajduje, oczywiście, odzwierciedlenie w ich twórczości. W Izraelu popularne są również koncertowe duety, jak chociażby religijnego pieśniarza Eviatara Banaia z egzystencjalnym rockmanem Awiwem Geffenem. Czy chodzi im o przekroczenie częstych linii podziału? Albo poetycka grupa rockowa El Hameshorer, która gra swoje utwory z tekstami Władysława Szlengla, które przetłumaczyła z polskiego, ocalała z Zagłady, Halina Birenbaum...

Literatura:

Marian Fuks: Muzyka ocalona : judaica polskie

Warszawa : Wydawnictwa Radia i Telewizji; 1989

Motti Regev, Edwin Seroussi: Popular Music and National Culture in Israel

Berkeley, CA : University of California Press; 2004

Robert Rachuta: Tanach i muzyka.

Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny; 2015

Marcin Wodzinski; Assaf, David.; Cooper, Levi.; Gellman, Uriel.; Hasan-Rokem, Galit.; Katz, Maya Balakirsky.; Levin, Vladimir.; Magid, Shaul.; Petrovsky-Shtern, Yohanan.; Sagiv, Gadi.; Seroussi, Edwin

Studying Hasidism : Sources, Methods, Perspectives.

New Brunswick, NJ : Rutgers University Press; 2019

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a