Relacje Korea Południowa - Północna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IBDW-262.30 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relacje Korea Południowa - Północna | ||
Jednostka: | Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu | ||
Grupy: |
Grupa przedmiotów obowiązkowych/ podstawowych - Korea |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Oskar Pietrewicz | |
Prowadzący grup: | Oskar Pietrewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy na temat stosunków międzykoreańskich, ich uwarunkowań, celów polityki zagranicznej obu państw koreańskich z uwzględnieniem dotychczasowych doświadczeń współpracy, płynących z tego szans i wyzwań. Nabycie podstawowych umiejętności dotyczących analizy stosunków międzykoreańskich, w tym w wymiarze potencjalnego zjednoczenia i związanych z tych problemów w odniesieniu do bieżących wydarzeń. |
|
Efekty kształcenia: | EK1: Posiada wiedzę na temat stosunków międzykoreańskich [K_W02++] EK2: Posiada wiedzę na temat regionalnego środowiska bezpieczeństwa i pozycji Korei Południowej i Korei Północnej w regionie [K_W02++] [K_W03++] [K_W9++] EK3: Potrafi analizować stosunki międzykoreańskie i sytuację na Półwyspie Koreańskim z uwzględnieniem interesów i pozycji obu Korei [K_U01++] EK4: Potrafi rozpoznać na poziomie podstawowym uwarunkowania i wyzwania związane z dialogiem międzykoreańskim i potencjalnym zjednoczeniem Korei i tworzyć proste prognozy [K_U03++] [K_U04++][K_U05++] [K_U07++] EK5: Potrafi samodzielnie na poziomie podstawowym opracować wyniki prowadzonych analiz na temat dialogu międzykoreańskiego i perspektyw zjednoczenia Korei oraz przedstawić je [K_U04+] |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o Azji Wschodniej i obu państwach koreańskich |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) • Tekst analityczny • Aktywność na zajęciach |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | EK1, EK2, EK3, EK4, EK5 – przygotowanie krótkich tekstów analitycznych, wystąpień/prezentacji, aktywność na zajęciach |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - anegdota |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - anegdota Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - prelekcja Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Pełny opis: |
1. Geneza współczesnego podziału Korei • Sytuacja Korei przed podziałem. Kontekst zimnowojennej rywalizacji. Symbole i skala podziału. 2. Zimnowojenna specyfika stosunków międzykoreańskich • Konfrontacyjna natura relacji: wojna koreańska, konkurencyjne modele rozwojowe • Koncepcje zjednoczeniowe w czasach zimnej wojny o Koncepcje lat 50. i 60. XX w.: nacjonalizm, antykomunizm. Koncepcje lat 70. i 80. XX w.: federalizm, funkcjonalizm. Koncepcje wczesnych lat 90. XX w.: federacja, konfederacja. 3. Wymiary współpracy międzykoreańskiej • Płaszczyzna polityczna. Liberalne otwarcie „słonecznej polityki”: rządy Kim Dae-junga, Roh Moo-hyuna. Konserwatywny zwrot: rządy Lee Myung-baka, Park Geun-hye. • Współpraca ekonomiczna. Skala wymiany handlowej, kompleks przemysłowy w Kaesongu, projekt turystyczny w Górach Diamentowych, połączenia drogowe i kolejowe obu Korei, południowokoreańskie inwestycje w KRLD. • Wymiar społeczno-kulturowy. Spotkania członków rozdzielonych rodzin. Pomoc humanitarna. 4. Problemy w stosunkach międzykoreańskich • Dysproporcje rozwojowe. Konfrontacyjna polityka Korei Północnej. Wątpliwe poparcie Koreańczyków dla planów zjednoczeniowych. Różnice ustrojowe. Problemy Koreańczyków z Północy na Południu. 5. Międzynarodowy kontekst stosunków międzykoreańskich • Stanowisko wybranych państw (Chin, USA, Japonii, Rosji) wobec dialogu międzykoreańskiego. Specyfika stosunków ChRL z KRLD i USA z Republiką Korei. Wpływ ewentualnego zjednoczenia Korei na sytuację w regionie. 6. Półwysep Koreański 2021 • Charakterystyka stosunków międzykoreańskich za rządów Kim Jong Una i Moon Jae-ina. Przejawy współpracy i konfrontacji. Scenariusze rozwoju sytuacji. | |
Literatura: |
• Andrzej Bober, Korea zjednoczona - szansa czy utopia?, Skarżysko-Kamienna 2013. • Grażyna Strnad, Korea. Polityka Południa wobec Północy w latach 1948-2008. Zmiana i kontynuacja, Poznań 2014. • Oskar Pietrewicz, Krewetka między wielorybami. Półwysep Koreański w polityce mocarstw, Warszawa 2016. • Samuel S. Kim (red.), Inter-Korean Relations: Problems and Prospects, New York 2004. • Samuel S. Kim, The Two Koreas and the Great Powers, New York 2006. • Scott A. Snyder, South Korea at the Crossroads. Autonomy and Alliance in an Era of Rival Powers, New York 2018. • Norman D. Levin, Han Yong-Sup, Sunshine in Korea. The South Korean Debate over Policies Toward North Korea, Santa Monica 2002. • Dokumenty, oświadczenia publikowane przez władze Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej i Republiki Korei. • Raporty, analizy wybranych ośrodków analitycznych i artykuły prasowe polecane przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.