Antydyskryminacja w kulturze politycznej i edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-L368D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antydyskryminacja w kulturze politycznej i edukacji |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Ambrosewicz-Jacobs | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | C1 Kurs ma na celu zapoznanie studentów z tematyką dyskryminacji i uprzedzeń społecznych oraz strategii antydyskryminacyjnych w edukacji i w polityce. C2 Kolejnym celem jest zrozumienie mechanizmów, które prowadzą do nienawiści, tworzą stereotypy oraz nietolerancję wobec różnych grup społecznych. C3 Analizując przykłady dobrych praktyk podejmiemy próbę krytycznej analizy strategii zastanawiając się nad wyzwaniami i rozwiązaniami antydyskryminacyjnymi we współczesnym społeczeństwie. |
|
Efekty kształcenia: | SEU_K2_W05 Absolwent zna i rozumie najistotniejsze dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem problemów współczesnej Europy - przede wszystkim w odniesieniu do problemów cywilizacynych, społecznych, politycznych i ekonomicznych SEU_K2_W06 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym społeczne, historyczne, ekonomiczne, filozoficzne i prawne uwarunkowania procesów zachodzących obecnie na kontynencie europejskim SEU_K2_W03 Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, konstrukcję, zasady działania i funkcje systemów i instytucji funkcjonujących w przestrzeni kontynentu europejskiego, a właściwych dla studiowanego kierunku SEU_K2_U02 Absolwent potrafi we właściwy sposób dobierać źródła i informacje w celu dokonania krytycznej oceny, analizy i syntezy a także twórczej interpretacji wybranych wytworów kultury, w szczególności kultury europejskiej SEU_K2_U03 Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne oraz prowadzić debatę na tematy związane z kontynentem europejskim, jego miejscem i rolą we współczesnej polityce, gospodarce, przy wykorzystaniu terminologii naukowej właściwej dla studiów europejskich SEU_K2_K01 Absolwent jest gotów do do wypełniania społecznych zobowiązań oraz organizowania działań na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego obszaru europejskiego, regionalnego lub lokalnego, lub z nimi powiązanego SEU_K2_K03 Absolwent jest gotów do do myślenia i działania w sposób twórczy i przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i umiejętności nabyte w toku studiów |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. Projekt grupowy: przygotowanie wybranego zagadnienia z tematyki zajęć na podstawie analizy przypadku: 50% oceny końcowej 2. Aktywność na zajęciach: 50% oceny końcowej |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji Wiedzy – Student zna i rozumie: W1 zjawiska uprzedzeń społecznych i dyskryminacji SEU_K1_W02, SEU_K1_W05, SEU_K1_W06, SEU_K1_W07, SEU_K1_W09 projekt, raport W2 strategie antydyskryminacyjne na poziomie prawa, mediów i kompetencji międzykulturowych SEU_K1_W04, SEU_K1_W05, SEU_K1_W07, SEU_K1_W09 prezentacja Umiejętności – Student potrafi: U1 analizować zjawiska dyskryminacji wskazując ich przyczyny SEU_K1_U04, SEU_K1_U09, SEU_K1_U10 projekt, raport, prezentacja U2 dokonać ewaluacji polityki antydyskryminacyjnej na poziomie państw i organizacji SEU_K1_U04, SEU_K1_U09, SEU_K1_U10 raport, prezentacja Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: K1 działań społecznych na rzecz tolerancji SEU_K1_K01, SEU_K1_K02 projekt |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, analiza tekstów, metoda projektów, seminarium, burza mózgów, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, konsultacje |
|
Bilans punktów ECTS: | Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć konwersatorium 30 analiza problemu 20 analiza i przygotowanie danych 10 analiza źródeł historycznych 10 przygotowanie do zajęć 20 przygotowanie prezentacji multimedialnej 10 zbieranie informacji do zadanej pracy 10 studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego zajęcia 10 Łączny nakład pracy studenta Liczba godzin 120 ECTS 4.0 Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin 30 ECTS 1.0 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z tematyką dyskryminacji i uprzedzeń społecznych oraz strategii antydyskryminacyjnych w edukacji i w polityce. Kolejnym celem jest zrozumienie mechanizmów, które prowadzą do nienawiści, tworzą stereotypy oraz nietolerancję wobec różnych grup społecznych. Analizując przykłady dobrych praktyk podejmiemy próbę krytycznej analizy strategii zastanawiając się nad wyzwaniami i rozwiązaniami antydyskryminacyjnymi we współczesnym społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do kursu – literatura, format zajęć, warunki zaliczenia, wprowadzenie do tematyki oraz zasad projektu. Wprowadzenie do terminologii, koncepcji, definicji: rasizm, antysemityzm, ksenofobia, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikt, przemoc. 2. Tolerancja / nietolerancja – sposoby i granice tolerancji w wielokulturowych społeczeństwach. Przykłady nietolerancji: grupy wykluczone w polskim /europejskim społeczeństwie. Edukacja na rzecz tolerancji. 3. Badania empiryczne (ADL, AJC, FRA, sondaże Pew, TANDIS) 4. Antysemityzm i islamofobia w Europie: nowe wyzwania i praktyki. 5. Film Artykuł 18 (2017), reż. Bartosz Staszewski - walka o prawa mniejszości LGBT w demokratycznej Polsce (wprowadzenie i pokaz filmu) 6. Przejawy dyskryminacji osób LGBT (dyskusja, prezentacja, video) 7. Rola i pozycja kobiet w Europie na początku XX wieku - film Sufrażystka (2015), reż. Sarah Gavron 8. Obszary i przejawy nierówności wobec kobiet dziś (prezentacja, dyskusja, video) 9. Tożsamość narodowa i jej odcienie na przykładzie polskiej tożsamości narodowej (warsztat, prezentacja, dyskusja) 10. Studia przypadków I (krótkie video, dyskusja) 11. Studia przypadków II (krótkie video, dyskusja) 12. Strategie antydyskryminacyjne: prawo, media, kompetencje międzykulturowe. Działania organizacji międzynarodowych (OSCE/ODIHR). Polityka antydyskryminacyjna na poziomie państw i organizacji pozarządowych. Dyrektywy na poziomie UE. 13-15. Prezentacje projektów studentów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Makówka-Kwapisiewicz, Anna (red.) (2016). Antysemityzm nie jest poglądem. Podręcznik dla edukatorów i edukatorek. Żydowskie Stowarzyszenie Czulent. Kraków. http://www.mowanienawisci.info/post/antysemityzm-nie-jest-pogladem-podrecznik-dla-edukatorow-i-edukatorek/ Stefaniak, Anna, Michał Bilewicz Mikołaj Winiewski (red). (2015). Uprzedzenia w Polsce. Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów, Wydawnictwo Liberi Libri. http://cbu.psychologia.pl/uploads/materialy/Uprzedzenia2015.pdf Kofta, M. (red.) (2004), Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 9-38. Film. Jane Elliot Experiment: How Racist Are You? https://www.youtube.com/watch?v=tL3zWZ7kKnI Sytuacja społeczna osób LGBT w Polsce. Raport za lata 2015-2016 https://kph.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/Sytuacja-spoleczna-osob-LGBTA-w-Polsce.pdf Literatura dodatkowa Błuszkowski, Jan (2003), Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, s. 172-200. Bokszański, Zbigniew (2006), Tożsamości zbiorowe. PWN. W szczególności: tożsamości zbiorowe; tożsamość etniczna. Niedzwiedzki, Dariusz (2010), Migracje i tożsamość: Od teorii do analizy przypadku. NOMOS. W szczególności: s. 169-199. Pogorzelska Marzanna, Rudnicki Paweł, "Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach - narracje gejów i lesbijek". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.