Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antydyskryminacja w kulturze politycznej i edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-L368D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antydyskryminacja w kulturze politycznej i edukacji
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

C1 Kurs ma na celu zapoznanie studentów z tematyką dyskryminacji i uprzedzeń społecznych oraz strategii

antydyskryminacyjnych w edukacji i w polityce.

C2 Kolejnym celem jest zrozumienie mechanizmów, które prowadzą do nienawiści, tworzą stereotypy oraz

nietolerancję wobec różnych grup społecznych.

C3 Analizując przykłady dobrych praktyk podejmiemy próbę krytycznej analizy strategii zastanawiając się nad wyzwaniami i rozwiązaniami antydyskryminacyjnymi we współczesnym społeczeństwie.

Efekty kształcenia:

SEU_K2_W05

Absolwent zna i rozumie najistotniejsze dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem

problemów współczesnej Europy - przede wszystkim w odniesieniu do problemów cywilizacynych,

społecznych, politycznych i ekonomicznych

SEU_K2_W06 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym społeczne, historyczne, ekonomiczne, filozoficzne i prawne

uwarunkowania procesów zachodzących obecnie na kontynencie europejskim

SEU_K2_W03

Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, konstrukcję, zasady działania i funkcje systemów i

instytucji funkcjonujących w przestrzeni kontynentu europejskiego, a właściwych dla studiowanego

kierunku

SEU_K2_U02

Absolwent potrafi we właściwy sposób dobierać źródła i informacje w celu dokonania krytycznej oceny,

analizy i syntezy a także twórczej interpretacji wybranych wytworów kultury, w szczególności kultury

europejskiej

SEU_K2_U03

Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne oraz prowadzić debatę na tematy związane z

kontynentem europejskim, jego miejscem i rolą we współczesnej polityce, gospodarce, przy wykorzystaniu

terminologii naukowej właściwej dla studiów europejskich

SEU_K2_K01

Absolwent jest gotów do do wypełniania społecznych zobowiązań oraz organizowania działań na rzecz

środowiska społecznego i interesu publicznego obszaru europejskiego, regionalnego lub lokalnego, lub z

nimi powiązanego

SEU_K2_K03 Absolwent jest gotów do do myślenia i działania w sposób twórczy i przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i

umiejętności nabyte w toku studiów

Forma i warunki zaliczenia:

1. Projekt grupowy: przygotowanie wybranego zagadnienia z tematyki zajęć na podstawie analizy przypadku: 50% oceny końcowej

2. Aktywność na zajęciach: 50% oceny końcowej


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty

uczenia się Metody weryfikacji

Wiedzy – Student zna i rozumie:

W1 zjawiska uprzedzeń społecznych i dyskryminacji

SEU_K1_W02,

SEU_K1_W05,

SEU_K1_W06,

SEU_K1_W07,

SEU_K1_W09

projekt, raport

W2 strategie antydyskryminacyjne na poziomie prawa,

mediów i kompetencji międzykulturowych

SEU_K1_W04,

SEU_K1_W05,

SEU_K1_W07,

SEU_K1_W09

prezentacja

Umiejętności – Student potrafi:

U1 analizować zjawiska dyskryminacji wskazując ich

przyczyny

SEU_K1_U04,

SEU_K1_U09,

SEU_K1_U10

projekt, raport,

prezentacja

U2 dokonać ewaluacji polityki antydyskryminacyjnej

na poziomie państw i organizacji

SEU_K1_U04,

SEU_K1_U09,

SEU_K1_U10

raport, prezentacja

Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:

K1 działań społecznych na rzecz tolerancji SEU_K1_K01,

SEU_K1_K02 projekt

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, analiza tekstów, metoda projektów, seminarium, burza mózgów, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków, konsultacje

Bilans punktów ECTS:

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych

na zrealizowane rodzaje zajęć

konwersatorium 30

analiza problemu 20

analiza i przygotowanie danych 10

analiza źródeł historycznych 10

przygotowanie do zajęć 20

przygotowanie prezentacji multimedialnej 10

zbieranie informacji do zadanej pracy 10

studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego

zajęcia 10


Łączny nakład pracy studenta Liczba godzin

120

ECTS

4.0

Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin

30

ECTS

1.0

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z tematyką dyskryminacji i uprzedzeń społecznych oraz strategii antydyskryminacyjnych w edukacji i w polityce. Kolejnym celem jest zrozumienie mechanizmów, które prowadzą do nienawiści, tworzą stereotypy oraz nietolerancję wobec różnych grup społecznych. Analizując przykłady dobrych praktyk podejmiemy próbę krytycznej analizy strategii zastanawiając się nad wyzwaniami i rozwiązaniami antydyskryminacyjnymi we współczesnym społeczeństwie.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do kursu – literatura, format zajęć, warunki zaliczenia, wprowadzenie do tematyki oraz zasad projektu. Wprowadzenie do terminologii, koncepcji, definicji: rasizm, antysemityzm, ksenofobia, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikt, przemoc.

2. Tolerancja / nietolerancja – sposoby i granice tolerancji w wielokulturowych społeczeństwach. Przykłady nietolerancji: grupy wykluczone w polskim /europejskim społeczeństwie. Edukacja na rzecz tolerancji.

3. Badania empiryczne (ADL, AJC, FRA, sondaże Pew, TANDIS)

4. Antysemityzm i islamofobia w Europie: nowe wyzwania i praktyki.

5. Film Artykuł 18 (2017), reż. Bartosz Staszewski - walka o prawa mniejszości LGBT w demokratycznej Polsce (wprowadzenie i pokaz filmu)

6. Przejawy dyskryminacji osób LGBT (dyskusja, prezentacja, video)

7. Rola i pozycja kobiet w Europie na początku XX wieku - film Sufrażystka (2015), reż. Sarah Gavron

8. Obszary i przejawy nierówności wobec kobiet dziś (prezentacja, dyskusja, video)

9. Tożsamość narodowa i jej odcienie na przykładzie polskiej tożsamości narodowej (warsztat, prezentacja, dyskusja)

10. Studia przypadków I (krótkie video, dyskusja)

11. Studia przypadków II (krótkie video, dyskusja)

12. Strategie antydyskryminacyjne: prawo, media, kompetencje międzykulturowe. Działania organizacji międzynarodowych (OSCE/ODIHR). Polityka antydyskryminacyjna na poziomie państw i organizacji

pozarządowych. Dyrektywy na poziomie UE.

13-15. Prezentacje projektów studentów

Literatura:

Literatura podstawowa

Makówka-Kwapisiewicz, Anna (red.) (2016). Antysemityzm nie jest poglądem. Podręcznik dla edukatorów i edukatorek. Żydowskie Stowarzyszenie Czulent. Kraków.

http://www.mowanienawisci.info/post/antysemityzm-nie-jest-pogladem-podrecznik-dla-edukatorow-i-edukatorek/

Stefaniak, Anna, Michał Bilewicz Mikołaj Winiewski (red). (2015). Uprzedzenia w Polsce. Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów, Wydawnictwo Liberi Libri. http://cbu.psychologia.pl/uploads/materialy/Uprzedzenia2015.pdf

Kofta, M. (red.) (2004), Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 9-38.

Film. Jane Elliot Experiment: How Racist Are You?

https://www.youtube.com/watch?v=tL3zWZ7kKnI

Sytuacja społeczna osób LGBT w Polsce. Raport za lata 2015-2016 https://kph.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/Sytuacja-spoleczna-osob-LGBTA-w-Polsce.pdf

Literatura dodatkowa

Błuszkowski, Jan (2003), Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, s. 172-200.

Bokszański, Zbigniew (2006), Tożsamości zbiorowe. PWN. W szczególności: tożsamości zbiorowe; tożsamość etniczna.

Niedzwiedzki, Dariusz (2010), Migracje i tożsamość: Od teorii do analizy przypadku. NOMOS. W szczególności: s. 169-199.

Pogorzelska Marzanna, Rudnicki Paweł, "Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach - narracje gejów i lesbijek".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c