Aktywność NATO we współczesnym świecie: misje, partnerstwo, rozszerzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-L75D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywność NATO we współczesnym świecie: misje, partnerstwo, rozszerzenie |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Górka | |
Prowadzący grup: | Stanisław Górka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Kurs ma pogłębić wiedzę studenta na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) w zakresie jego stanu obecnego, transformacji wewnętrznej i aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu współczesnych problemów w dziedzinie bezpieczeństwa (współpraca międzynarodowa, misje i operacje pokojowe). Uwaga zostanie poświęcona także problemom rozszerzenia Sojuszu, koncepcjom strategicznym, trudnym stosunkom z UE i Rosją oraz kryzysowi wewnętrznemu NATO. EK1: zna i rozumie podstawową terminologię używaną w naukach stanowiących składowe części studiów europeistycznych (K1_W03+) EK2: posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie współczesnej historii stosunków międzynarodowych oraz współczesnej historii politycznej i społecznej Polski i Europy (K1_W08+++) EK3: umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł (K1_U01++) EK4: potrafi czytać ze zrozumieniem i analizować krytycznie teksty z dziedzin wchodzących w skład studiów europejskich (K1_U02++) EK5: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami wykładowców (K1_U04+) EK6: potrafi posługiwać się dwoma językami obcymi, w tym przynajmniej jednym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego (K1_U14+) EK7: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K1_K01++) |
|
Wymagania wstępne: | przydatna znajomość języka angielskiego, francuskiego lub rosyjskiego; wcześniejsze uczestnictwo w kursie NATO – Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego stanowi ułatwienie (niniejszy kurs jest jego kontynuacją) |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykład kończy egzamin, obejmujący tematykę zajęć (egzamin testowy). W wyjątkowych przypadkach może się odbyć egzamin ustny. Jeśli student aktywnie uczestniczył w zajęciach, zwłaszcza gdy jego aktywność wnosiła istotne treści merytoryczne, to podnosi to ocenę końcową o jeden stopień względem oceny z egzaminu (chyba że egzamin już został ukończony z najwyższą możliwą oceną). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: EK1 (K1_W03), EK2 (K1_W08) - egzamin Umiejętności: EK3 (K1_U01), EK4 (K1_U02), EK5 (K1_U04), EK6 (K1_U14) - egzamin ponadto - ocena rzetelności i uczciwości na podstawie wiedzy prowadzącego i uwag krytycznych grupy Kompetencje społeczne: EK7 (K1_K01): analiza przez prowadzącego postępu studenta od aktywnego uczestnictwa w zajęciach do egzaminu. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z zastosowaniem technik wizualnych i materiałów multimedialnych (prezentacje). Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - prelekcja Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach: 30 h; samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 30 h; przygotowanie do egzaminu: : 30 h; sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 h; punkty ECTS: 3 |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot pogłębia wiedzę na temat Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) w zakresie jego stanu obecnego, transformacji wewnętrznej i aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu współczesnych problemów w dziedzinie bezpieczeństwa (współpraca międzynarodowa, misje i operacje pokojowe). Uwaga zostanie poświęcona także problemom rozszerzenia Sojuszu, koncepcjom strategicznym, trudnym stosunkom z UE i Rosją oraz kryzysowi wewnętrznemu NATO. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki: historia NATO, ewolucja strategii i instytucji (2 godz.); 2. Bezpieczeństwo w Europie i na świecie: zmiany po upadku bloku wschodniego i pojawienie się nowych wyzwań (2 godz.); 3. Nowa polityka USA – czy NATO może odgrywać w niej ważną rolę? (2 godz.); 4. Ewolucja strategii NATO w okresie zimno- i pozimnowojennym; „raport mędrców”; Strategia Lizbońska z 2010 (2 godz.); 5. Między spóźnionym reagowaniem a nadmiernym rozciągnięciem – dylematy globalnej aktywności Sojuszu (2 godz.); 6. Reforma struktur Sojuszu; koncepcja smart defence (2 godz.); 7. Proces dalszego rozszerzania Sojuszu – problemy, rozbieżności, perspektywy (2 godz.); 8. Partnerstwo: formy współpracy z państwami nie będącymi członkami – EAPC i Partnerstwo dla Pokoju (2 godz.); 9. Współpraca z wybranymi wschodnimi partnerami: Rosja, Ukraina, Gruzja (2 godz.); 10. Globalne partnerstwo: Dialog Śródziemnomorski, Stambulska Inicjatywa Współpracy, „refocusing”, global partners (2 godz.); 11. Operacje i misje Sojuszu: geneza, misje rozpoczęte w latach 90. (2 godz.); 12. Operacje i misje Sojuszu: Afganistan (ISAF) (2 godz.); 13. Operacje i misje Sojuszu: Morze Śródziemne, Afryka, misje pomocowe (2 godz.); 14. Trudna współpraca NATO i UE (ESDP) – problemy i współzależność (2 godz.); 15. Przyszłość NATO – czy Sojusz jest skazany na permanentny kryzys (2 godz.). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Podstawowe źródło stanowią dokumenty, informacje i opracowania NATO, w większości zamieszczone na stronie Sojuszu (http://www.nato.int); wiele podstawowych informacji można znaleźć na jej podstronach – NATO A-Z: http://www.nato.int/cps/en/natolive/67954.htm http://www.nato.int/cps/en/natolive/68147.htm obowiązkowa znajomość: 1. Traktat Północnoatlantycki (Waszyngtoński); 2. NATO Handbook (wskazane rozdziały; http://www.nato.int/docu/handbook/2006/hb-en-2006.pdf; wersja polska: Vademecum NATO – częściowo nieaktualna); zamieszczam też na Dropboxie: http://dl.dropbox.com/u/7990440/handbook_pl.pdf Niestety w niektórych kwestiach jest on już zdezaktualizowany. 3. NATO 2020: Assured Security; Dynamic Engagement. Analysis And Recommendations of the Group of Experts on A New Strategic Concept for NATO, NATO Public Diplomacy Division, Brussels 2010; Literatura uzupełniająca: 1. Reader’s Guides z ostatnich szczytów NATO; 2. kwartalnik „NATO Review” – „Przegląd NATO” w wielu językach: http://www.nato.int/docu/review/2012/Archives/EN/index.htm oraz po polsku: http://www.nato.int/docu/review/2011/Archives/PL/index.htm (wskazane artykuły) 3. Asmus R. D., NATO: koncepcja bezpieczeństwa w XXI wieku, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1997; 4. Asmus R. D., NATO - otwarcie drzwi, Muza, Warszawa 2002; 5. Kaczmarek J., NATO w systemie bezpieczeństwa świata, Atla 2, Wrocław 1998; 6. Kaczmarek J., NATO, Europa, Polska – 2000, Atla 2, Wrocław 2000; 7. Kaczmarek J., Skrzyp J., NATO, Atla 2, Wrocław 2003. 8. Kupiecki R., NATO a operacje pokojowe. Stadium sojuszu w transformacji, Wyd. Adam Marszałek, Warszawa-Toruń 1998; 9. Kupiecki R., NATO u progu XXI wieku, Wyd. ASKON, Warszawa 2000; 10. Kupiecki R., Siła i solidarność. Strategia NATO 1949-1989, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2009; 11. Marszałek M., Wybrane aspekty operacji pozawojennych w doktrynie Sojuszu Północnoatlantyckiego, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2004. Więcej przydatnych dokumentów informujących o różnych kwestiach: http://www.nato.int/cps/en/natolive/79511.htm |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.