European Solidarity in the Process of Political and Society Integration. A Philosophical Perspective.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-S209D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | European Solidarity in the Process of Political and Society Integration. A Philosophical Perspective. |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Rebes | |
Prowadzący grup: | Marcin Rebes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przedstawienie idei solidarności i jej wpływu na proces integracji europejskiej oraz ukazanie wagi doświadczenia solidarności dla procesu integracji. |
|
Efekty kształcenia: | Knowledge K_W02: has extended, ordered knowledge about the various sub-disciplines of European Studies (law, political science, economics, history, society and culture) in addition to deepened knowledge of his or her chosen sub-discipline. (H2A_W04 +++) Skills K_U01: has an ability to search, gather and interpret data and information based on relevant sources; has the ability to evaluate the importance of sources (H2A_U02 +++) K_U03: has enhanced research skills which include formulating and analyzing research problems, choosing appropriate research methods and techniques, presenting and disseminating the results of research which allows to resolve problems in the field of European Studies (H2A_U02 +++) Social skills: K_K01: is aware of the level of his or her own knowledge and skills, understands the need for long-life learning in terms of professional and personal development, can determine the directions of his or her own professional and personal development (H2A_K01 S2A_K01 +++) K_K04: is aware of his or her responsibility for preserving the cultural heritage of the region, country and Europe (H2A_K05 +++) |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywna obecność na zajęciach jak również udział w dyskusji panelowej kończącej kurs oraz przygotowanie referatu. Kurs kończy się egzaminem w formie ustnej. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: K_W02: (H2A_W04 +++) – egzamin w formie ustnej. Umiejętności: K_U01: (H2A_U02 +++) K_U03: (H2A_U02 +++) – referat, jak również udział w dyskusji panelowej kończącej kurs. Kompetencje społeczne: K_K01: (H2A_K01 S2A_K01 +++) K_K04: (H2A_K05 +++) – przygotowanie materiałów do dyskusji. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład wprowadzający w tematykę oraz dogłębniej analizujący wybrane aspekty.Wspólne analizowanie wybranych aspektów przedmiotu. Własna praca studentów pod kierunkiem prowadzącego, prezentowana i dyskutowana na zajęciach. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: Udział w konwersatorium – 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 20 h • przygotowanie do egzaminu – 20 h • samodzielne przygotowanie się do prezentacji - 20 h Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 h
punkty ECTS: 3 |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium składa się z części teoretycznej oraz praktycznej analizy tekstu. W części teoretycznej będą omawiane dwa główne problemy: Pierwszy dotyczy solidarności w tradycji filozoficznej. Ruch solidarności w odróżnieniu od rewolucji francuskiej odrzuca dialektyczny charakter relacji, w której kluczową rolę odgrywa przeciwnik i koncentruje się na relacji, dla której ważnym jest „bycie dla kogoś” i „bycie z kimś”. Ruch społeczny ugruntowany był bowiem nie tyle na oczekiwaniach ekonomicznych, co na prawach człowieka. Twórcy solidarności dostrzegają konieczność porzucenia dialektyki istniejącej w myśli Marksa, której podstawą była eliminacja wroga, dlatego koncentrują się na otwartości na drugiego człowieka. Dotyczy to także pracy, którą Tischner rozumie jako rodzaj dialogu społecznego. Doświadczenie solidarności w Europie Środkowej wpłynęło poważnie na proces solidaryzowania się społeczeństwa, ale także państw, co wpłynęło na proces integracji Europy. Drugi problem to integracja europejska, w której fundamentalne znaczenie ma równość wobec praw i obowiązków. Chcemy pokazać, że proces integracji wymaga pogłębionej refleksji nad doświadczeniem solidarności i jej praktycznego zastosowania. W części praktycznej będą analizowane dzieła, które ukazują zasadę solidarności: prace Maksa Schelera, a także fragment Osoby i czynu, w której Karol Wojtyła przedstawia problem alienacji oraz partycypacji; powstanie doświadczenia solidarności na gruncie kultury judeochrześcijańskiej (Św. Paweł, Buber, Rosenzweig i Levinas, Tischner); interpretacja angielskiego przekładu Etyki solidarności; analiza dokumentów EU ukazujących proces integracji w Europie i konieczność skoncentrowania się na zagadnieniach aksjologicznych; skoncentrowanie się na zagrożeniach i perspektywach na przyszłość integracji europejskiej. |
|
Literatura: |
Primary literature: Scheler, Max, Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Francke Verlag, Bern und München 1966. Wojtyła, Karol, The Acting person, “Analecta Husserliana”. The Yearbook of Phenomenological Research, t. 10, Reidel Publishing Company, Dordrecht 1979. Tischner, Józef, Spirit of solidarity, Wojtyla, Karol, Participation or Alienation, w: Person and Community. Selected Essays, trans. T. Sandok. Peter Lang, New York 1993, s. 197–207. Strath, Bo, Europe and the Other, and Europe as the Other, Peter Lang, Bruksela 2010. Secondary literature: Wojtyła, Karol, Subjectivity and the Irreducible in Man, “Analecta Husserliana” t. 7, , Reidel Publishing Company, Dordrecht 1978, s. 107-114; Wojtyla, Karol, The Person: Subject and Community, w: Person and Community. Selected Essays, trans. T. Sandok. Peter Lang, New York 1993, s. 219–261. Wojtyla, Karol, Subjectivity and the Irreducible in the Human Person”, w: Person and Community. Selected Essays, trans. T. Sandok. Peter Lang, New York 1993, s. 209–217. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.