Pensiero politico europeo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.IE-S216D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pensiero politico europeo |
Jednostka: | Instytut Studiów Europejskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sondel-Cedarmas | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | EK1: student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą terminologii używanej w naukach humanistycznych i społecznych (K2 W03 + +) EK2: zna podstawowe zagadnienia z zakresu myśli politycznej; najważniejsze prądy ideologiczne i doktryny polityczne (K1_W07+++) EK3 student umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł, umie zastosować odpowiednią gradację wykorzystywanych źródeł (K2_U01 + +) EK4 student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także z poszanowaniem odmiennego zdania innych uczestników dyskusji (K2_U06 + + +) EK5: student posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego, w języku polskim oraz wybranym języku obcym (lub innym języku, w którym prowadzone są studia), mogącego stanowić zarówno wynik pracy indywidualnej, jak i grupowej (K2_U10 + + +) EK6: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K2_K01 +) |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Presentazione + esame orale. Studenti non frequentanti sono pregati di concordare con la docente il programma dell`esame. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wiedza: EK1 (K2_W03), EK2 (K2_W07) - egzamin Umiejętności: EK3 (K2_U01), EK4 (K2_U06) - ocena rzetelności i uczciwości na podstawie wiedzy prowadzącego i uwag krytycznych grupy EK5 (K2_U10) – referat, wystąpienie/prezentacja Kompetencje społeczne: EK6 (K2_K01): analiza przez prowadzącego postępu studenta od wystąpienia (prezentacji), przez referat pisemny do egzaminu z ewentualnym uwzględnieniem aktywności na zajęciach |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - metoda projektów Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach: 30 h samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 60 h przygotowanie wystąpienia na wykładzie: 30 h sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 h punkty ECTS: 5 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Il corso analizzerà la storia dell'idea d’Europa e delle più importanti riflessioni politiche sull’unità europea dell’età moderna e contemporanea, allo scopo di illustrare i vari percorsi intellettuali che hanno portato al superamento del concetto della frammentazione continentale ed al progressivo affermarsi dell'identità europea. Nella seconda parte del corso saranno trattate le critiche dell`UE e del processo dell`integrazione europea avanzate dai partiti e movimenti euroscettici e eurorealisti contemporanei europei. |
|
Pełny opis: |
Il corso sarà diviso in lezioni frontali (15 h) ed in seminari (15 h). Durante le lezioni saranno trattati in particolare i seguenti argomenti: l’idea d’Europa ed il concetto dell’unità europea nel corso dei secoli; l'idea degli Stati Uniti d'Europa dell'800 e del '900; la dottrina del pacifismo e il pensiero di Kant, Il concetto del nazionalismo del XIX e del XX secolo in rapporto con l`idea degli Stati Uniti d`Europa, i più significativi progetti dell’integrazione europea durante il periodo interbellico (il pensiero dei federalisti inglesi, il progetto del Paneuropa, l’idea di Mitteleuropa, l'idea jagellonica) ed il loro rapporto con i regimi autoritari e totalitari dell’epoca; il federalismo europeo ed i suoi principali esponenti durante la Resistenza ed in seguito alla II guerra mondiale; progetti dell’integrazione europea dei “Padri Fondatori” (Jean Monnet, Robert Schumann, Alcide De Gasperi); il modello confederale e l'idea d'Europa di Charles De Gaulle, fino all’analisi del fenomeno dell’euroscetticismo e dei principali dibattiti sul futuro dell'unità europea d’oggi. Nel corso delle lezioni saranno approfondite inoltre le idee meno note dei pensatori politici dell’Europa Centro-Orientale dell’800 e del primo ‘900, i quali nei diversi contesti politico- storici hanno elaborato dei concetti di federalismo europeo, tra cui: l’idea di una Lega Europea di Adam Jerzy Czartoryski ed il rapporto con il panslavismo, l’idea della Mitteleuropa di Friedrich Naumann e la sua fortuna durante il ventennio interbellico; la Piccola Intesa Economica di Edvard Beneš, l'idea jagellonica; il concetto del blocco agrario dell’Europa Centro-Orientale, la Dottrina Intermarium, fino al progetto della confederazione polacco-cecoslovacca ed i suoi principali rappresentanti durante la II guerra mondiale. Durante i seminari saranno trattate le critiche dell`UE e del processo dell`integrazione europea avanzate dai partiti e movimenti nazionalisti, euroscettici e eurorealisti contemporanei europei. |
|
Literatura: |
Letture: 1) I. Kant, Per la pace perpetua, Feltrinelli, Milano 1991 (frammenti) 2) 3) T. Masaryk, La nuova Europa. Il punto di vista slavo, Studio Tesi 1997. 4) R. Coudenhove- Kalergi, Paneuropa. Un grande progetto per l`Europa unita, Il cerchio, Rimini 2006. 5) Lord Lothian, Il pacifismo non basta, Il Mulino, Bologna 1986. 6) A. Spinelli, E. Rossi, Il Manifesto di Ventotene, 7) R. Schuman, Per l'Europa; prefazione di Mariano Rumor. Edizioni Cinque lune, Roma 1965. 8) D. de Rougemont, Federalismo culturale, Pagine d`Arte, Tesserete, 2010 Bibliografia: M. Alberti, Storia del federalismo europeo, Eri, Torino 1973. F. Chabod, „L`Idea d`Europa”, Laterza, Roma-Bari 2010. H. Mikkeli, Europa. Storia di un`idea e di un`identita`, Il Mulino, Bologna 1998. |
|
Uwagi: |
IL corso si svolgera` a partire dal 8.10.2021 in via Reymonta 4, aula 407. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.