Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pensiero politico europeo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S216D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pensiero politico europeo
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sondel-Cedarmas
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

EK1: student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą terminologii używanej w naukach humanistycznych i społecznych (K2 W03 + +)

EK2: zna podstawowe zagadnienia z zakresu myśli politycznej; najważniejsze prądy ideologiczne i doktryny polityczne (K1_W07+++)

EK3 student umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł, umie zastosować odpowiednią gradację wykorzystywanych źródeł (K2_U01 + +)

EK4 student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także z poszanowaniem odmiennego zdania innych uczestników dyskusji (K2_U06 + + +)

EK5: student posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego, w języku polskim oraz wybranym języku obcym (lub innym języku, w którym prowadzone są studia), mogącego stanowić zarówno wynik pracy indywidualnej, jak i grupowej (K2_U10 + + +)

EK6: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K2_K01 +)

Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Presentazione + esame orale.

Studenti non frequentanti sono pregati di concordare con la docente il programma dell`esame.




Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wiedza:

EK1 (K2_W03), EK2 (K2_W07) - egzamin


Umiejętności:

EK3 (K2_U01), EK4 (K2_U06) - ocena rzetelności i uczciwości na podstawie wiedzy prowadzącego i uwag krytycznych grupy

EK5 (K2_U10) – referat, wystąpienie/prezentacja


Kompetencje społeczne:

EK6 (K2_K01): analiza przez prowadzącego postępu studenta od wystąpienia (prezentacji), przez referat pisemny do egzaminu z ewentualnym uwzględnieniem aktywności na zajęciach


Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Metody podające - wykład informacyjny

Metody praktyczne - metoda projektów

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

udział w wykładach: 30 h

samodzielne studiowanie tematyki wykładów: 60 h

przygotowanie wystąpienia na wykładzie: 30 h

sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 h

punkty ECTS: 5


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

brak

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, rok 1

Skrócony opis:

Il corso analizzerà la storia dell'idea d’Europa e delle più importanti riflessioni politiche sull’unità europea dell’età moderna e contemporanea, allo scopo di illustrare i vari percorsi intellettuali che hanno portato al superamento del concetto della frammentazione continentale ed al progressivo affermarsi dell'identità europea. Nella seconda parte del corso saranno trattate le critiche dell`UE e del processo dell`integrazione europea avanzate dai partiti e movimenti euroscettici e eurorealisti contemporanei europei.

Pełny opis:

Il corso sarà diviso in lezioni frontali (15 h) ed in seminari (15 h).

Durante le lezioni saranno trattati in particolare i seguenti argomenti: l’idea d’Europa ed il concetto dell’unità europea nel corso dei secoli; l'idea degli Stati Uniti d'Europa dell'800 e del '900; la dottrina del pacifismo e il pensiero di Kant, Il concetto del nazionalismo del XIX e del XX secolo in rapporto con l`idea degli Stati Uniti d`Europa, i più significativi progetti dell’integrazione europea durante il periodo interbellico (il pensiero dei federalisti inglesi, il progetto del Paneuropa, l’idea di Mitteleuropa, l'idea jagellonica) ed il loro rapporto con i regimi autoritari e totalitari dell’epoca; il federalismo europeo ed i suoi principali esponenti durante la Resistenza ed in seguito alla II guerra mondiale; progetti dell’integrazione europea dei “Padri Fondatori” (Jean Monnet, Robert Schumann, Alcide De Gasperi); il modello confederale e l'idea d'Europa di Charles De Gaulle, fino all’analisi del fenomeno dell’euroscetticismo e dei principali dibattiti sul futuro dell'unità europea d’oggi.

Nel corso delle lezioni saranno approfondite inoltre le idee meno note dei pensatori politici dell’Europa Centro-Orientale dell’800 e del primo ‘900, i quali nei diversi contesti politico- storici hanno elaborato dei concetti di federalismo europeo, tra cui: l’idea di una Lega Europea di Adam Jerzy Czartoryski ed il rapporto con il panslavismo, l’idea della Mitteleuropa di Friedrich Naumann e la sua fortuna durante il ventennio interbellico; la Piccola Intesa Economica di Edvard Beneš, l'idea jagellonica; il concetto del blocco agrario dell’Europa Centro-Orientale, la Dottrina Intermarium, fino al progetto della confederazione polacco-cecoslovacca ed i suoi principali rappresentanti durante la II guerra mondiale.

Durante i seminari saranno trattate le critiche dell`UE e del processo dell`integrazione europea avanzate dai partiti e movimenti nazionalisti, euroscettici e eurorealisti contemporanei europei.

Literatura:

Letture:

1) I. Kant, Per la pace perpetua, Feltrinelli, Milano 1991 (frammenti)

2) 3) T. Masaryk, La nuova Europa. Il punto di vista slavo, Studio Tesi 1997.

4) R. Coudenhove- Kalergi, Paneuropa. Un grande progetto per l`Europa unita, Il cerchio, Rimini 2006.

5) Lord Lothian, Il pacifismo non basta, Il Mulino, Bologna 1986.

6) A. Spinelli, E. Rossi, Il Manifesto di Ventotene,

7) R. Schuman, Per l'Europa; prefazione di Mariano Rumor. Edizioni Cinque lune, Roma 1965.

8) D. de Rougemont, Federalismo culturale, Pagine d`Arte, Tesserete, 2010

Bibliografia:

M. Alberti, Storia del federalismo europeo, Eri, Torino 1973.

F. Chabod, „L`Idea d`Europa”, Laterza, Roma-Bari 2010.

H. Mikkeli, Europa. Storia di un`idea e di un`identita`, Il Mulino, Bologna 1998.

Uwagi:

IL corso si svolgera` a partire dal 8.10.2021 in via Reymonta 4, aula 407.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a