Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

National and post-national identity. Civil society in Europe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S301D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: National and post-national identity. Civil society in Europe
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Mach
Prowadzący grup: Zdzisław Mach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

The course will discuss the current processes of development of the European

national and post-national identities, as well as that of civil society. The key

concept of citizenship will be discussed from four different prisms that would

constitute important frames of analysis: (1) citizenship as social competence,

(2) citizenship as participation, (3) citizenship as dialogue, (4) citizenship and

values.

The main emphasis will be put on the relation between citizenship and

identity. During the course we will discuss the processes of construction of

collective identity on different levels: local, regional, national, and European.

Particular attention will be given to the process of decomposition of

traditional identities and construction of new types of late modern/postmodern

identifications, transgressing boundaries and re-negotiating frames of

reference.

Efekty kształcenia:

EK1: The student has ordered and extended knowledge of the terminology

used in the Humanities and Social Sciences. (K_W03 +)

EK2: (K_W15+++) The student has extended knowledge of various forms of

social structures and civil society institutions and the interconnections

between them.

EK3: The student has the ability to read with comprehension and critically

analyse texts pertinent to European studies and have the ability to compare

them to texts presenting different views on the subject, confront them and

draw his or her own conclusions. (K_U02++)

EK4: The student is capable of critical analysis, evaluation and synthesis of

new and complex ideas. (K_U05+)

EK5: The student has the ability to follow and critically interpret phenomena

and problems in contemporary European societies with respect to European

political culture and European identities. (K_U16+++)

Wymagania wstępne:

n/a

Forma i warunki zaliczenia:

Project presentation and written exam

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

1. Students are required to actively participate in classes. Students are expected to come prepared for the class and must read the texts assigned by the teachers.

2. Students missing more than 50% of classes will not be eligible to take the final exam.

3. The final grade is based on: an essay


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Lectures, seminars, discussions, analysis of case-studies

Project work

E-learning as a complementary method


Bilans punktów ECTS:

1 ECTS = 30 hours classroom participation

1 ECTS = 30 hours reading texts

3 ECTS = 90 hours - preparation of an essay



Skrócony opis:

Content of a module

1. Introduction. Key concepts explained

2. Cultural construction of identity

3. Nations and nationalisms in Europe

4. European civil society - fundaments, constituents, challenges

5. Nation, citizenship and multiculturalism

6. Participative citizenship and civil society

7. Contemporary nationalisms in Europe

8. Effects of transformation in CEE

9. The rise of populism in Europe

10.National identities and civil society in CEE - past and present

11.Identity and politics of difference

12.Democracy, identity and trust

13.European demos and European identity

14.European heritage and identity

15.Citizenship and globalisation

Literatura:

A. Appadurai, Modernity at Large – Cultural Dimensions of Globalization, University of Minnesota Press, 2003.

Z. Bauman, Globalisation: the Human Consequences, Polity Press, New York,1998.

R. Dahrendorf, After 1989: Morals, Revolution and Civil Society, Palgrave Macmillan, New York, 1997.

G. Delanty, Community, Routledge, London, 2009.

G. Delanty, K.Kumar, Sage Handbook of Nations and Nationalism, Sage, London, 2006.

T. Edensor, National Identity, Popular Culture, and Everyday Life, Berg Publishers, Oxford, 2002.

E.O.Eriksen and J.E.Fossum (eds.), Rethinking Democracy and the European Union, Routledge, London, 2012.

E. Gellner, Nations and Nationalism, Blackwell, Oxford, 1983.

Giddens, Modernity and self-identity, Polity Press,1991.

M.Gora, Z.Mach, K.Zielinska (eds.), Collective Identity and Democracy in the Enlarging Europe, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2012.

J. Hutchinson and A. Smith (eds.), Nationalism, Oxford Reader, Oxford University Press, Oxford, 1994.

C. R. Kaltwasser, P. Taggart, P. Ochoa Espejo, P. Ostiguy, The Oxford Handbook of Populism. OUP Oxford, 2017.

W. Kymlicka, Multicultural Citizenship, Clarendon Press, Oxford, 1995.

S. Macdonald (ed.), Inside European Identities, Berg, Oxford, 1993.

Z. Mach, Symbols, Conflict and Identity, State University of New York Press, New York, 1993.

B. Parekh, A New Politics of Identity, Palgrave Macmillan, New York, 2008.

C. Shore, Building Europe, Routledge, London, 2000.

Smith, Myths and Memories of the Nation, Oxford University Press, Oxford, 1999.

S. Spencer, Race and Ethnicity: Culture, Identity and Representation, London, 2006.

M. Svasek (ed.), Postsocialism – Politics and Emotions in CEE, Berghahn Books, New York/Oxford, 2008.

G. Zubrzycki, The Crosses of Auschwitz: Nationalism and Religion in Post-Communist Poland, University of Chicago Press, Chicago, 2006.

Uwagi:

Lectures:

prof. dr hab. Zdzisław Mach: 1.03; 8.03; 29.03; 12.04; 26.04; 10.05, 17.05; 24.05; 31.05, 7.06;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b