Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

European Civilisation in Philosophical Perspective

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S303D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: European Civilisation in Philosophical Perspective
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Rebes
Prowadzący grup: Marcin Rebes
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

EK 1: zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy z zakresu antropologii, socjologii, filozofii i psychologii społecznej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K1_W16 +++)


EK 2: ma podstawową wiedzę dotyczącą dziedzictwa kulturowego Europy oraz współczesnego życia kulturalnego Europy, a także działalności najważniejszych instytucji zajmujących się tą tematyką

(K1_W17 ++)


EK 3: ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad i norm etycznych (K1_W20 +++)


EK 4: umie wyszukiwać, selekcjonować i poprawnie wykorzystać informacje, stosując odpowiedni dobór źródeł

(K1_U01 ++).


EK 5: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów różnych autorów, z poszanowaniem odmiennego zdania innych uczestników dyskusji (K1_U06 +++).


EK 6: potrafi poddać analizie procesy społeczne zachodzące we współczesnych społeczeństwach państw europejskich, uwzględniając charakter europejskiej kultury politycznej

(K1_U16 +++).


EK 7: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się pod względem zawodowym i rozwoju osobistego, potrafi wyznaczyć kierunki własnego rozwoju (K1_K01 ++).


EK 8: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

(K1_K04 +++).


Forma i warunki zaliczenia:

Egzamin ustny (warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest przygotowanie i wygłoszenie referatu opartego na wskazanych na pierwszych zajęciach materiałach oraz czynny udział w zajęciach – lektura tekstów)

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wiedza:

EK 1 (K1_W16), EK 2 (K1_W17), EK 3 (K1_W20) – egzamin ustny wraz z prezentacją tematyki zawartej w literaturze uzupełniającej.

Umiejętność:

EK 4: (K1_U01), EK 5: (K1_U06), EK 6: (K1_U16) – referat, wystąpienia i prezentacja, jak również udział w dyskusji panelowej kończącej kurs.

Kompetencje społeczne:

EK 7: (K1_K01), EK 8: (K1_K04) – przygotowanie materiałów do dyskusji na podstawie literatury uzupełniającej.


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu

Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Przedstawienie zasadniczych zagadnień w formie wykładów oraz ich późniejsza konfrontacja oparta na krytycznej analizie tekstów. W celu przybliżenia uczestnikom kursu problemu logosu i etosu i ich wzajemnego odniesienia oprócz wykładu przewidziana jest hermeneutyczna analiza tekstów oraz dyskusja.


Bilans punktów ECTS:

udział w konwersatorium: 30 h

samodzielne studiowanie tematyki poruszanej w trakcie konwersatorium: 20 h

samodzielne przygotowanie lektur: 20 h

przygotowanie wystąpienia: 30 h

przygotowanie do egzaminu: 20 h

sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 h

punkty ECTS: 4


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Pełny opis:

W trakcie kursu będziemy omawiać różne aspekty cywilizacji europejskiej i jej tła filozoficznego. Skoncentrujemy się szczególnie na tożsamości i wolności jako dziedzictwie cywilizacji europejskiej. Przedstawimy ewolucję koncepcji wolności, prawdy i odpowiedzialności oraz kultury europejskiej i filozofii w odniesieniu do demokracji.

Kurs obejmuje cztery grupy zagadnień:

1. Różnice między cywilizacją i kulturą, a także między naturą i kulturą. Niemiecka i angielska interpretacja cywilizacji i kultury.

2. Materialny (architektura, sztuka etc.) i niematerialny (filozofia, literatura etc.) charakter kultury. Filozoficzna tożsamość kultury europejskiej: prawda, wolność i odpowiedzialność.

3. Cywilizacja europejska: od prawdy do wolności i odpowiedzialności. Historia wolności i demokracji ateńskiej. Zagadnienie demokracji w starożytnej Grecji i Cesarstwie Rzymskim. Demokracja w filozofii Platona. Nowożytne rozumienie demokracji ugruntowane na wolnej woli i rozumnej naturze człowieka. Rewolucja Francuska a państwo obywatelskie. Indywidualizm i wiara w rozum człowieka. Wolność wyrastająca z koncepcji człowieka jako jednostki i osoby obdarzonej wolą i rozumem. Demokracja w myśli kantowskiej – demokracja a idea republikańska. Kryzys myślenia europejskiego i próba odpowiedzi na pytanie o własną tożsamość. Redukcja człowieka do kategorii użyteczności. Ontologiczny i agatologiczno-aksjologiczny wymiar tożsamości. Transcendencja jako wykraczanie poza siebie ku relacji społecznej. Próba pokonania totalitaryzmu, myślenie totalne, poprzez skierowanie myślenia ku temu, co inne. Epifania twarzy, transcendowanie jako wybranie i poświęcenie. Relacja Ja-Ty, Ja-ono, My-Wy, Ja-Inny. Współczesny model demokracji. Ugruntowanie systemu demokratycznego na koncepcji wolności. Demokracja totalitarna i demokracja liberalna według Talmona. Współczesny model demokracji oraz model społeczny. Mniejszość w systemie demokratycznym. Wolność jako pozwolić być, takim jakim się na prawdę jest. Odpowiedzialność jako odpowiedź na pytania dotyczące Ja i innego.

4. Wpływ koncepcji filozoficznych i doświadczeń na rozumienie prawdy, wolności i odpowiedzialności w kulturze i cywilizacji. Filozoficzne tło cywilizacji europejskiej. Społeczne i polityczne wpływy na materialny i niematerialny charakter kultury i cywilizacji. Źródła demokracji w kulturze i filozofii europejskiej.

Literatura:

Lektura podstawowa

1. John Locke, The second treatise of government, The Liberal Arts Press, New York 1952.

2. Friedrich Wilhelm Schelling, Philosophical Inquiries into the Essence of Human Freedom, State University of New York, Albany, N.Y. 2006.

3. Martin Heidegger, Being and Time. A Translation of Sein und Zeit, State University of New York Press, Albany 1996.

4. Emmanuel Levinas, Totality and Infinity, Duquesne University Press, Pittsburg 1996.

5. Emmanuel Levinas, Otherwise than being or beyond essence, Duquesne University Press, Pittsburg 1998.

6. Talmon, The Myth of the Nation and the Vision of Revolution. The Origins of Ideological Polarisation in the Twentieth Century, Secker and Warburg, Londyn1981,

7. Talmon, The origins of totalitarian democracy, Secker and Warburg, Londyn 1952.

Lektura uzupełniająca

1. Józef Tischner, Tischner on agathology, w: Thinking in values. The Tischner Institute of Philosophy, Nr 2 (2008), s. 33-105.

2. Józef Tischner, Tischner on solidarity, w: Thinking in values. The Tischner Institute of Philosophy, Nr 1 (2007), s. 28-67

3. Chantal Millon-Delsol, Solidarity and Barbarity, w: Thinking in values. The Tischner Institute of Philosophy, Nr 1 (2007), s. 78-84.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b