Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

International Security in the Post-cold War Europe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S304D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: International Security in the Post-cold War Europe
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pożarlik
Prowadzący grup: Grzegorz Pożarlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

(tylko po angielsku) K_W11: has deepened knowledge about the institutional architecture of European security, EU more specifically

K_W12: has advanced knowledge about the framework and functioning of common EU policies - CFSP and ESDP - and their influence on the role and positioning of the European Union in the system of international relations.

K_U03: has enhanced research skills which include formulating and analyzing research problems, choosing appropriate research methods and techniques, presenting and disseminating the results of research which allows to resolve problems in the field of European Studies

K_K01: is aware of the level of his or her own knowledge and skills, understands the need for longlife learning in terms of professional and personal development, can determine the directions of his or her own professional and personal development.

Forma i warunki zaliczenia:


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

(tylko po angielsku) Evaluation will be done upon quality of presentations and contribution to seminar discussions.Each session is divided into introductory remarks (state-of the-art of a given problem), students’ oral presentations (case study analysis) and open discussion based on assigned readings.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Each problem discussed during the seminar constitutes a separate module, which will be discussed on an interactive basis. Each module consists of introductiory remarks, which will address a scope and meaning of the problem and oral presentations of the students related to the main questions to be analysed (three/four 15 minutes presentations in each module), and finally, an open discussion.


Bilans punktów ECTS:

(tylko po angielsku) class participation and individual class readings 60 hrs. 2 ECTS

preparation of oral presentation: 30 hrs 2 ECTS

preparation of final paper: 60 hrs. 2 ECTS

total workload: 150 hrs.

Total ECTS: 6


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Te aim of this seminar is to develop analytical ability to understand and explain complex nature of contemporary challenges to European security. More specifically, an emphasis will be given to post-Cold War European security environment - its actors, and institutions facing military and non-military threats.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

* Paradigm change. The Cold-War and the Post-Cold War international security in the theory of international relations

*Asymmetry in the international security environment after 9/11 2001

* Transatlantic relations prior and after 9/11 2001. Understanding and bridging divides

* EU-Russia-NATO: security interdependence

* Common Foreign and Security Policy. From Maastricht to Lisbon and PESCO.

* Central European and Polish security policy in the Post-Cold war era: from policy takers into policy makers in the East

* European security after Paris and Brussels attacks, Ukrainian crisis and civil war in Syria

Literatura: (tylko po angielsku)

Baker-Beall Christopher, 2009, The Discursive Construction of EU Counter-Terrorism Poli- cy: Writing the ‘Migrant Other’, Securitisation and Control, “Journal of Contemporary European Research” 5 (2), pp. 188-206.

Beck Ulrich, 2009, World Risk Society and Manufactured Uncertainties, “IRIS. European Journal of Philosophy and Public Debate October”, pp. 291-299.

Bigo Didier, 2002, Security and Immigration: Toward a Critique of the Governmentatlity of Unease, “Alternatives” 27: Special Issue, pp. 63-92.

Bigo Didier, 2008, Security: A Field Left Fallow, [in:] Michael Dillon and Andrew Neal (eds.) Foucoult on Politics, Security and War, New York: Palgrave Macmillan:, pp. 93-114.

Burchill Scott i Andrew Linklater, 2005, Theories of International Relations, New York: Palgrave Macmillan.

Buzan Barry, Weaver Ole and Jaap de Wilde, 1998, Security A New Framework for Analysis. London: Lynne Reinner.

Buzan Barry and Lene Hansen, 2009, The Evolution of International Security Studies, New York: Cambridge University Pres. Davis Lynn E., 2003. Globalisation’s security implications. RAND Issue Paper.

Debrix Francois and Alex Barder, 2008, Nothing to Fear but Fear: Governmentality and the Production of Terror. Paper presented at the Annual Meeting International Studies Association, Exeter University, 15-17 December.

Delanty Gerard, 1995, Inventing Europe: Idea, Identity, Reality. Macmillan: London.

Huysmans Jef, 2002, Defining Social Constructivism in Security Studies: The Normative Dilemma of Writing Security, “Alternatives” 27: Special Issue, 41-62.

Jacobson Arnold, 2013, The Role of Humiliation in International Conflict, “Northern Plains Ethics Journal” (2013) 65.

Moïsi Dominique, 2007, The Clash of Emotions, “Foreign Affairs”, January/February

Moïsi Dominique, 2009, The geopolitics of emotion, New York: Doubleday

Notions of Security. Shifting Concepts and Perspectives. International Terrorism, Security and the Rule of Law, 2007, COT Institute for Safety, Security and Crisis Management, Netherlands Organisation for Applied Scientific Research, Fundacion para las Relacio- nes Internacionalesy al Dialogo Exterior, Danish Centre for International Studies and Human Rights, Institute of International Relations Prague, Clingendael Netherlands In- stitute of International Relations

Pain Rachel, 2009, Globalized fear? Towards an emotional geopolitics, “Progress in Human Geography”, 33 (4). pp. 466-486.

Sjostedt Roxanna, 2010, Talking Threats. Social construction of national security in Russia and United States, Uppsala: Uppsala University Press. Snyder Jack, 2004, One World. Rival Theories, “Foreign Policy”, Nov/Dec.

Turk Austin, 2004, Sociology of Terrorism, “Annual Review of Sociology”, 30, pp. 271-286.

Wendt Alexander, 1995, Constructing International Politics, “International Security” Vol. 20, No. 1 (Summer), pp. 71-81.

Wæver Ole, 1995, Securitization and Desecuritization, [in:] Ronnie D. Lipschutz (ed.), On Security. New York: Columbia University Press, pp. 46-86.

Van de Voorde Cecile, 2006, Freedom Fighters, Freedom Haters, Martyrs, and Evildoers: The Social Construction of Suicide Terrorism, Tampa: University of South Florida Press.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a