Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trauma, Silence and Denial in Cultural Memory

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S439D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trauma, Silence and Denial in Cultural Memory
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs
Prowadzący grup: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Adam Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

(tylko po angielsku) C1

One of the goals is to look at the ways the Polish postwar memory was shaped of: Jewish Poles: relations of Jews

with non-Jews in Poland; and the conduct of non-Jewish Poles towards Jewish Poles before, during and after WWII.

This will include the mechanisms of distortion, negation, silencing and manipulation as ways of creating Polish

collective memory and the Polish collective image of the Polish nation, placed against the backdrop of social and

political developments in postwar Poland.

C2

The course will explore theories of social memory, silence, denial and trauma as presented in the field of memory

studies. The concepts of group identities and self-esteem will be analysed. Past group experiences as targets and

perpetrators of violence will be examined.

C3 The course will focus on individual and collective memory. It will target also cultural transmissions of memory,

crossing boundaries of history, sociology, psychology, epigenetics and political and cultural studies.

Efekty kształcenia:

Kierunkowe efekty uczenia się

Kod Treść

SEU_K2_W01

Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym fakty, zjawiska, obiekty i zależności związane z

kontynentem europejskim, jego miejscem i znaczeniem w stosunkach politycznych i ekonomicznych, w

zakresie dyscyplin właściwych dla kierunku studiów

SEU_K2_W05

Absolwent zna i rozumie najistotniejsze dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem

problemów współczesnej Europy - przede wszystkim w odniesieniu do problemów cywilizacynych,

społecznych, politycznych i ekonomicznych

SEU_K2_W06 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym społeczne, historyczne, ekonomiczne, filozoficzne i prawne

uwarunkowania procesów zachodzących obecnie na kontynencie europejskim

SEU_K2_U01

Absolwent potrafi korzystać z posiadanej wiedzy z dyscyplin właściwych dla kierunku aby formułować,

analizować, prognozować i rozwiązywać problemy badawcze dotyczące kontynentu europejskiego, także

złożone i nietypowe, dobierając do tego odpowiednie metody i narzędzia badawcze a także odpowiednie

techniki ICT

SEU_K2_U02

Absolwent potrafi we właściwy sposób dobierać źródła i informacje w celu dokonania krytycznej oceny,

analizy i syntezy a także twórczej interpretacji wybranych wytworów kultury, w szczególności kultury

europejskiej

SEU_K2_U03

Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne oraz prowadzić debatę na tematy związane z

kontynentem europejskim, jego miejscem i rolą we współczesnej polityce, gospodarce, przy wykorzystaniu

terminologii naukowej właściwej dla studiów europejskich

SEU_K2_K01

Absolwent jest gotów do do wypełniania społecznych zobowiązań oraz organizowania działań na rzecz

środowiska społecznego i interesu publicznego obszaru europejskiego, regionalnego lub lokalnego, lub z

nimi powiązanego

SEU_K2_K02

Absolwent jest gotów do do krytycznej oceny odbieranych treści i uznaje znaczenie wiedzy i nauki –

właściwych dla kierunku studiów - w rozwiązywaniu problemów społecznych, politycznych i ekonomicznych

związanych bezpośrednio lub pośrednio z Europą - w wymarze międzynarodowym, regionalnym czy

lokalnym

SEU_K2_K03 Absolwent jest gotów do do myślenia i działania w sposób twórczy i przedsiębiorczy wykorzystując wiedzę i

umiejętności nabyte w toku studiów

SEU_K2_K04 Absolwent jest gotów do do przestrzegania zasad etyki zawodowej, rozwijania swego dorobku i pełnienia ról

związanych z zawodem w sposób odpowiedzialny

Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Proficiency in English

Forma i warunki zaliczenia:

(tylko po angielsku) Class participation is essential and significant portion of the grade will be based on active parcitipation and discussions in class. In addition one in-class presentation based on group project is required. Students will present in small groups on a topic of their choice.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty

uczenia się Metody weryfikacji

Wiedzy – Student zna i rozumie:

W1 Students will know and understand the ways collective

memory works and is created.

SEU_K2_W01,

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06

projekt

W2

Students will know and understand the causes and

manifestations of Polish antisemitism before, during

and after WWII.

SEU_K2_W01,

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06

projekt

W3 Students will know and understand the mechanisms of

silencing, distortion, manipulation, and negation.

SEU_K2_W01,

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06

class participation,

discussions, group

projects and

presentations

W4

Students will know and understand the social and

political developments that shaped the Polish memory

of Jewish-Polish citizens and the Holocaust, as well as

their historical periodisation.

SEU_K2_W01,

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06

class participation,

discussions, group

projects and

presentations

Umiejętności – Student potrafi:

U1

Students are able to think critically and look critically

at how collective memory and historical narratives are

created in liberal democracies and

authoritarian/totalitarian states and apply this

knowledge to the collective memories of their own

nations.

SEU_K2_U01,

SEU_K2_U02,

SEU_K2_U03

projekt, prezentacja,

class participation,

discussions, group

projects and

presentations

U2

Students will be able to identify potential

discriminatory practices applied by the state and

mainstream society (the majority group) towards the

Jewish minority.

SEU_K2_U01,

SEU_K2_U02,

SEU_K2_U03

prezentacja

Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:

K1

Students will be able to critically think of and look at

how collective memory and historical narratives are

created.

SEU_K2_K01,

SEU_K2_K02,

SEU_K2_K03,

SEU_K2_K04

projekt, class

participation,

discussions, group

projects and

presentations

3 / 8

K2 Students will be open to the existence of various

narratives.

SEU_K2_K01,

SEU_K2_K02,

SEU_K2_K03,

SEU_K2_K04

projekt, class

participation,

discussions, group

projects and

presentations

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia produkcyjne
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, burza mózgów, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną,

dyskusja, metoda projektów, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych

na zrealizowane rodzaje zajęć

konwersatorium 30

analiza problemu 10

analiza i przygotowanie danych 10

analiza źródeł historycznych 10

przygotowanie do zajęć 20

przygotowanie prezentacji multimedialnej 20

przygotowanie projektu 20

studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego

zajęcia 30

Łączny nakład pracy studenta Liczba godzin

150

ECTS

5.0

Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin

30

ECTS

1.0

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

(tylko po angielsku) 1. Introduction to concepts, theories and theoretical reflections. Description of the course expectations, goals and requirements. Trauma, silence, denial. Process Oriented Psychology approach.


2. Philosophical, psychological, sociological and interdisciplinary approaches to the topic of silence and denial.Trauma in psychiatry. Silence in history. Politics of denial; counter-memories. Epigenetic studies of trauma.


3. The mechanisms of creating collective memory in liberal democracies and totalitarian/authoritarian regimes. The topic of silence and denial in history and psychology.


4. Mythology versus criticism, or Poles' different approaches to their own past and to their self-image as indicative of different approaches to history.

The way different Poles (and others) view their history, especially its difficult and shameful moments, indicates different theoretical approaches to history they deliberately or unwittingly assume. The class will analyse the mythological and the critical approaches to history and provide Polish and other examples for both.


5. Memory games in politics and social life in Europe and beyond. The politics of past violence. Holocaust and strategies in politics since 1945. Representations of trauma of the Holocaust: The US Holocaust Memorial Museum (USHMM), Yad Vashem, Polin Museum,


6. Civil Rights Movement. Racism in empirical studies. Denial of racism. Films followed by discussion. Southern Poverty Law Center in Montgomery, Alabama, USA. Resources from Teaching Tolerance Institute in Montgomery: films and educational kits.


7. Representation of trauma in museums. Memorial museums.

In Montgomery, Alabama the museum From Enslavement to Mass Incarceration is located in a former slave warehouse. Created by the Equal Justice Initiative (EJI), the museum is intended to explore “the legacy of slavery, racial terrorism, segregation, and contemporary issues of mass incarceration, excessive punishment, and police violence” (Equal Justice Initiative 2016).


8. Case studies: Holodomor, Gulag, Balkan wars, Rwanda. Trauma of Soviet crimes. Double genocide theory in Baltic states. The Kigali Genocide Memorial Centre dedicated to commemorate the Rwandan genocide. Memorial.


9. The crime of Jedwabne through different perspectives.

On 10 July, 1941, following the German attack on the Soviet Union, the Christian Polish inhabitants of the village of Jedwabne, or the Germans according to some other accounts, murdered the Jewish inhabitants of the village. The publication of Neighbours, Jan Tomasz Gross's book on the crime, pushed forward the process of Poles' reworking of their self-image of how they behaved during WWII and triggered various responses.


10. The post-war Polish anti-Jewish pogroms and violence

A few anti-Jewish pogroms took place in post-war Poland in 1945 and 1946, accompanied by numerous other cases of anti-Jewish violence. The former are blamed on Communist instigation by some, and on rampant antisemitism by others. The discrepancy results in different ways of remembering these events.


11. The local Holocaust memory of Krakow. Case Study I - the Krakow Ghetto. This class will be held outdoors in the area the former Krakow Ghetto and will focus not so much on its history, as on how its history was commemorated (or not) throughout the communist era and how it has been commemorated since the collapse of Communism.


12. The local Holocaust memory of Krakow. Case Study II - the KL Plaszow.

This class will be held outdoors in the area the former Plaszow concentration camp and will focus not so much on its history, as on how its history was commemorated (or not) throughout the communist era and how it has been commemorated since the collapse of Communism.


13-15. Students' presentation of projects.
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course will explore theories of social memory, silence, denial and trauma as presented in the field of memory studies. The concepts of group identities and self-esteem will be analysed. Past group experiences as targets and perpetrators of violence will be examined.

The course will focus on individual and collective memory. It will target also cultural transmissions of memory, crossing boundaries of history, sociology, psychology, epigenetics and political and cultural studies.

All required readings will be provided in the Pegaz platform in the format of pdf and/or scans. The course envisages film discussions and team project work.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Key words: conspiracy of silence, incest, genocide, denial, open secrets, social pressures, truths, post-war anti-Jewish violence.

Trauma, causing the split of emotion and cognition, has a cumulative nature; new violent experiences can recall the earlier ones. According to Polish psychiatrist and a child of the Holocaust Maria Orwid (2006, 11, 14) traumas can be individual and collective, the later, compared to the former, are much harder to prove. It is well known that traumas, according to psychoanalysts, overwhelming events not processed in time of occurrence and therefore blocking memory, similar to norms, values, myths and behaviours, are transmitted from generation to generation providing vicarious experience. Without confrontation they return. Mechanisms of transmission are described in following terms: transference, externalization, projection, identification, introjections, implantation, and delegation. Transmission includes feelings of guilt, delegated to next generation, as a result of defence mechanism and lack of “working through” (Marks, 2009, 133). The course will look, among other topics, at the concept of trauma in interdisciplinary perspective, epigenetics, politics of denial, racism, genocides, Holodomor, Gulag and Holocaust memory. Documentary films will be essential part of the course, serving as introduction to class discussions.

Literatura: (tylko po angielsku)

Michael Steinlauf, "Bondage to the Dead: Poland and the Memory of the Holocaust", Syracuse: Syracuse University Press, 1996.

Eviatar Zerubavel, The Elephant in the Room. Silence and Denial in Everyday Life, 2006.

The Trauma Controversy. Philosophical and Interdisciplinary Dialogues, Kristen Brown Golden, Bettina G. Bergo - Editors, SUNY series in the Philosophy of the Social Sciences, 2009 (selected chapters).

BRADFORD VIVIAN, Public Forgetting: The Rhetoric and Politics of Beginning Again, Penn State University Press, 2010.

Piotr Forecki, "Reconstructing Memory: The Holocaust in Polish Public Debates", Frankfurt am Main: Peter Lang, 2013.

JEFFREY C. ALEXANDER, RON EYERMAN, BERNHARD GIESEN, NEIL J. SMELSER, PIOTR SZTOMPKA, Cultural Trauma and Collective Identity, University of California Press, 2004.

Traumatic Pasts: History, Psychiatry, and Trauma in the Modern Age, 1870–1930, Mark S. Micale (Editor), Paul Frederick Lerner (Editor), Cambridge University Press, 2001.

Amy Sodaro, EXHIBITING ATROCITY. Memorial Museums and

the Politics of Past Violence, Rutgers University Press

New Brunswick, Camden, and Newark, New Jersey, and London, 2018.

Uwagi: (tylko po angielsku)

Thel materials/readings/links are in Pegaz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c