Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antisemitism after Auschwitz in Comparative Perspective

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.IE-S75D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antisemitism after Auschwitz in Comparative Perspective
Jednostka: Instytut Studiów Europejskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Kurs bada polityczne, społeczne, ekonomiczne i kulturowe aspekty stosunków polsko-żydowskich w XX wieku, skupiając się na okresie Holokaustu i jego skutkach.

The course surveys the political, social, economic, and cultural aspects of Polish-Jewish relations in the 20th century focusing on the period of the Holocaust and its aftermath. It also looks at the memory of these relations in the post World War II period. Major topics covered include: theories of prejudices, antisemitism, empirical studies of racism and antisemitism. Two study trips to the Auschwitz-Birkenau Museum and the Museum Galicia are envisaged followed by discussions.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs
Prowadzący grup: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

2 / 5

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty

uczenia się Metody weryfikacji

Wiedzy – Student zna i rozumie:

W1 Exploring history, concepts and theories of

antisemitism.

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06 projekt, prezentacja

W2 Examining the concept of group identities, self-esteem

and forms of prejudices.

SEU_K2_W05,

SEU_K2_W06 prezentacja

Umiejętności – Student potrafi:

U1 Develop proposal on strategies against antisemitism

and other forms of racism and prejudices.

SEU_K2_U01,

SEU_K2_U02,

SEU_K2_U03

raport, wyniki badań

U2 Analyse perpetrators of prejudices and antisemitism. SEU_K2_U02,

SEU_K2_U03 raport, wyniki badań

U3 Promote critical thinking about research on

antisemitism.

SEU_K2_U02,

SEU_K2_U03 projekt

Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:

K1 Cooperate with students from different countries,

cultural backgrounds and studies.

SEU_K2_K01,

SEU_K2_K02 projekt

Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Proficiency in English

Forma i warunki zaliczenia:

(tylko po angielsku) Student’s group projects and presentations 50% of grade

Discussions and presence in class 50% of grade


Groups projects and presentations are expected to be creative and based on own in-depth work. Every presentation (approx. 30 min. long) should be accompanied by a visualisation including the main theses and a bibliography with academic publications/articles, which students used for preparing the results of their projects. Please mind the quality of your sources!


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Kierunkowe efekty uczenia się

Kod Treść

SEU_K2_W05

Absolwent zna i rozumie najistotniejsze dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem

problemów współczesnej Europy - przede wszystkim w odniesieniu do problemów cywilizacynych,

społecznych, politycznych i ekonomicznych

SEU_K2_W06 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym społeczne, historyczne, ekonomiczne, filozoficzne i prawne

uwarunkowania procesów zachodzących obecnie na kontynencie europejskim

SEU_K2_U01

Absolwent potrafi korzystać z posiadanej wiedzy z dyscyplin właściwych dla kierunku aby formułować,

analizować, prognozować i rozwiązywać problemy badawcze dotyczące kontynentu europejskiego, także

złożone i nietypowe, dobierając do tego odpowiednie metody i narzędzia badawcze a także odpowiednie

techniki ICT

SEU_K2_U02

Absolwent potrafi we właściwy sposób dobierać źródła i informacje w celu dokonania krytycznej oceny,

analizy i syntezy a także twórczej interpretacji wybranych wytworów kultury, w szczególności kultury

europejskiej

SEU_K2_U03

Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne oraz prowadzić debatę na tematy związane z

kontynentem europejskim, jego miejscem i rolą we współczesnej polityce, gospodarce, przy wykorzystaniu

terminologii naukowej właściwej dla studiów europejskich

SEU_K2_K01

Absolwent jest gotów do do wypełniania społecznych zobowiązań oraz organizowania działań na rzecz

środowiska społecznego i interesu publicznego obszaru europejskiego, regionalnego lub lokalnego, lub z

nimi powiązanego

SEU_K2_K02

Absolwent jest gotów do do krytycznej oceny odbieranych treści i uznaje znaczenie wiedzy i nauki –

właściwych dla kierunku studiów - w rozwiązywaniu problemów społecznych, politycznych i ekonomicznych

związanych bezpośrednio lub pośrednio z Europą - w wymarze międzynarodowym, regionalnym czy

lokalnym

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - odczyt
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

konsultacje, analiza tekstów, metoda projektów, seminarium, burza mózgów, wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych

na zrealizowane rodzaje zajęć

konwersatorium 30

analiza badań i sprawozdań 20

przygotowanie do zajęć 30

Przygotowywanie projektów 20

przygotowanie prezentacji multimedialnej 20

studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego

zajęcia 30

Łączny nakład pracy studenta Liczba godzin

150

ECTS

5.0

Liczba godzin kontaktowych Liczba godzin

30

ECTS

1.0

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kształcenia do wyboru

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Studia europejskie, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Studia europejskie, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course surveys the political, social, economic, and cultural aspects of Polish-Jewish relations in the 20th century focusing on the period of the Holocaust and its aftermath. It also looks at antisemitism worldwide and includes analysis of empirical studies. Major topics covered include: theories of prejudices, antisemitism, empirical studies of racism and antisemitism, work of international, national and intergovernmental institutions aimed to overcome antisemitism.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Course objectives:

Exploring history, concepts and theories of antisemitism.

Examining the concept of group identities, self-esteem and forms of prejudices.

Analysing perpetrators of prejudices and antisemitism.

Promoting critical thinking about research on antisemitism.

Developing proposal on strategies against antisemitism and other forms of racism and prejudices.

Cooperation between students from different countries, cultural backgrounds and studies.

Topics:

1. Introduction to the course. Defining antisemitism.

2-3. History of antisemitism

4. Theories of antisemitism

5. Antisemitism in Europe. Conspiracy theories and contemporary challenges

6. Polish-Jewish relations

7. Memory, non-memory, post-memory of the Holocaust in Poland, Europe and beyond

8. Secondary antisemitism in Poland and Germany

9. Antisemitism in Poland. Nationalism and Populism

10. European Response to Antisemitism

11. The European Union and its struggle against racism and antisemitism

12. NGOs in Poland and elsewhere fighting against antisemitism

13-15. Presentations of projects. Evaluation of outcomes

Literatura: (tylko po angielsku)

1.Introduction to the course. Defining antisemitism. Is antisemitism a form of racism?

Tokarska-Bakir Joanna (2006), Where Does Anti-Semitism Come from? [In:] Difficult Questions in Polish-Jewish Dialogue, Warsaw, p. 27-30.

Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Antisemitismus und Einstellungen zum Holocaust. Empirische Intersuchungen in Polen, [in:] „Jahrbuch für Antisemitismusforschung” 2014, vol. 23, Zentrum für Antisemitismusforschung, Metropol Verlag, Berlin, p. 168-180.

J. Ambrosewicz-Jacobs, Combining History Learning and Human Rights Education at Museums and Memorial Sites, [in:] M. Lücke, F. Tibbitts, E. Engel, L. Fenner (red.), Change: handbook for history learning and human rights education. For Educators in Formal, Non-Formal and Higher Education, 2016, p. 138-166.

Holocaust Encyclopedia

https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/antisemitism

Dina Porat, Defining and Monitoring Antisemitism: Current Challenges https://isca.indiana.edu/conferences/webinars/Dina_Porat.html

2-3. History of antisemitism - guest speaker

4. Theories of antisemitism

5. Antisemitism in Europe. Conspiracy theories and contemporary challenges

Tolerance and non-Discrimination database, OSCE/ODIHR

https://tandis.odihr.pl/browse?type=subject&order=ASC&rpp=20&value=anti-Semitism

ADL, Attitudes Toward Jews in Seven European Countries, NY, February 2009, https://www.adl.org/sites/default/files/documents/assets/pdf/israel-international/Public-ADL-Anti-Semitism-Presentation-February-2009-_3_.pdf

ADL Global 100 Survey (2019), https://global100.adl.org/map

Anti-Defamation League (2012), Attitudes Towards Jews in Ten European Countries. March 2012, NY – retrieved online from: http://www.adl.org/Anti_semitism/adl_antisemitism_presentation_february_2012.pdf

6. Polish-Jewish relations

Błoński Jan (1987), The Poor Poles look at the Ghetto, retrievable under http://www.ucis.pitt.edu/eehistory/H200Readings/Topic4-R1.html

Film "Treblinka's Last Witness", WLRN, dir. Alan Tomlinson followed by discussion on working through trauma. https://www.pbs.org/video/treblinkas-last-witness-4rbuxq/

7. Memory, non-memory, post-memory of the Holocaust in Poland, Europe and beyond

Presentation

Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Islands of Memory. The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015. Kraków: Jagiellonian University Press, 2020 [fragments].

8. Secondary antisemitism in Poland and Germany

Werner Bergmann, Anti-Semitic Attitudes in Europe: A Comparative Perspective

Antisemitism in Poland. Nationalism and Populism

Rafał Pankowski, Antisemitism in Contemporary Poland: Nationalism, Populism, and Conspiracy Theories https://www.youtube.com/watch?v=zuDLS9Cxffw&feature=youtu.be

9. European Response to Antisemitism

Katharina von Schnurbein, New Developments in the European Response to Antisemitism https://www.youtube.com/watch?v=eX-qRrG69Dg&feature=youtu.be

EU Agency for Fundamental Rights: Antisemitism – Summary overview of the situation in the European Union 2003-2013 - http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014_antisemitism-update-2003-2013_web.pdf

The European Union and its struggle against racism and antisemitism

EU Agency for Fundamental Rights: Antisemitism – Summary overview of the situation in the European Union 2003-2013 - http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014_antisemitism-update-2003-2013_web.pdf

EU Agency for Fundamental Rights: Discrimination and hate crime against Jews in EU Member States: experiences and perceptions of anti-Semitism - http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2013-discrimination-hate-crime-against-jews-eu-member-states-0_en.pdf (also available in French and German)

10. NGOs in Poland and elsewhere fighting against antisemitism

Anne Frank House

https://www.annefrank.org/en/topics/antisemitism/

https://www.annefrank.org/en/topics/antisemitism/antisemitism-form-racism/

11. USHMM, Podcasts on antisemitism https://www.ushmm.org/antisemitism/podcast

12. Evaluation of strategies against antisemitism.

Zick A., Küpper B., Hövermann A., (2011), Intolerance, Prejudice and Discrimination - A European Report, Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung,

http://library.fes.de/pdf-files/do/07908-20110311.pdf

13-15. Presentations of students projects. Evaluation of outcomes

Uwagi: (tylko po angielsku)

The course is taught in English.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b