Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Siły zbrojne USA, Rosji i ChRL – analiza porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.INP-BDLa-19
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Siły zbrojne USA, Rosji i ChRL – analiza porównawcza
Jednostka: Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty dla programu WSMP-0107A-1SO- bezpieczeństwo narodowe pierwszego stopnia
Zajęcia fakultatywne dla II roku studiów Ist. stacjonarne (bezpieczeństwo narodowe)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czajkowski
Prowadzący grup: Marek Czajkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Forma i warunki zaliczenia:

Ocena dyskusji oraz projektu przygotowanego w grupach.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Bezpieczeństwo narodowe, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Pełny opis:

Zajęcia polegają na przeprowadzeniu przez studentów prezentacji multimedialnej na zadane tematy. Prezentacja musi być spójna i mieć logiczną strukturę, nie może zatem składać się z oderwanych od siebie minireferacików wygłaszanych przez poszczególne osoby. Ponadto nie wszyscy przygotowujący dane zajęcia muszą osobiście brać udział w prezentacji. Oceniana jest grupa jako całość, a nie występujące osoby.

Grupa przygotowująca dane zajęcia zobowiązana jest przedstawić ich konspekt wraz z literaturą na tydzień przed właściwą prezentacją. Zostanie on przedyskutowany, prowadzący zajęcia ewentualnie zaproponuje poprawki i odpowie na pytania.

Istotnym i nieodzownym elementem zajęć jest dyskusja, na którą należy poświęcić sporo czasu w trakcie lub po prezentacji materiału. Dyskutanci będą oceniani według jakości swoich wypowiedzi, ocena ta będzie brana pod uwagę przy zaliczeniu. Udział w dyskusji jest niezbędny dla uzyskania oceny bardzo dobrej. Inaczej mówiąc najlepsza nawet prezentacja zapewnia zaledwie ocenę 4,5.

Bezwzględnym warunkiem zaliczenia prezentacji jest dostarczenie bibliografii materiałów, z których korzystano, która także podlega ocenie.

Ocena końcowa zależy także od udziału osób z widowni w dyskusji na zajęciach. Nie będzie to w sposób ścisły oceniane, ponieważ nie jest to możliwe, lecz osoby nie biorące w trakcie semestru udziału w dyskusjach lub mające w nich minimalny wkład nie będą mogły otrzymać oceny bardzo dobrej. Inaczej mówiąc nawet najlepsza prezentacja to jedynie ocena 4,5.

Poniżej wymieniona problematyka poszczególnych tematów to jedynie ramy, czy też pewien schemat w jakich mają się one zamykać. Należy jednak zwrócić uwagę, że ramy te są bardzo ogólnie zaznaczone i nie mają ograniczać kreatywności studentów. Wręcz przeciwnie, zachęca się przygotowujących zajęcia do twórczego uzupełniania podanych schematów, prowadzący jest zawsze gotów przedyskutować wszelkie propozycje związane z realizacją konkretnych tematów.

Grupy przygotowujące poszczególne tematy powinny liczyć mniej więcej tyle samo osób.

Tematy do opracowania:

Historia

1. USA – siły zbrojne, aspekt historyczny.

- kształtowanie się państwowości a wraz nią sił zbrojnych, ewolucja sił zbrojnych USA w miarę zmiany ich roli i środowiska bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od XX wśw.

2. FR - siły zbrojne, aspekt historyczny.

- ewolucja sił zbrojnych Rosji od reform Piotra I na tle zmian państwowości rosyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX.

3. ChRL - siły zbrojne, aspekt historyczny.

- kształtowanie się współczesnej państwowości chińskiej, uwzględniając rozwój ruchu komunistycznego od lat trzydziestych 20 w., który później determinował ewolucję sił zbrojnych Chin do dnia dzisiejszego.

Podstawy

4. Baza technologiczno-przemysłowa, demografia – USA, FR, ChRL – porównanie.

- przemysł zbrojeniowy, główne przedsiębiorstwa, finansowanie, poziom rozwoju technologicznego, demografia (ludność w sensie ilościowym i jakościowym pod kątem służby wojskowej).

5. Doktryna militarna, sztuka operacyjna, system dowodzenia - USA, FR, ChRL – porównanie.

- sposób kształtowania i charakterystyczne cechy doktryny militarnej i sztuki operacyjnej, struktura i stan systemu dowodzenia siłami zbrojnymi ze szczególnym uwzględnieniem najwyższych szczebli.

6. Doktryna polityczno-strategiczna, strategia bezpieczeństwa, geografia, kultura strategiczna - USA, FR, ChRL – porównanie.

- miejsce sił zbrojnych w polityce państwa jako jeden z jej instrumentów, geograficzne uwarunkowania doktryny strategicznej, kultura strategiczna.

Siły zbrojne

7. Siły strategiczne, kosmiczne i cyberwojsko - USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

8. Siły lądowe - USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

9. Siły powietrzne – USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

10. Siły morskie – USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

Podsumowanie

11. Konkluzja z punktu widzenia ChRL i FR

- słabe, mocne strony, perspektywa ewolucji.

12. Konkluzja z punktu widzenia USA i dyskusja podsumowująca.

- słabe, mocne strony, perspektywa ewolucji.

Literatura:

The Military Balance, IISS, 2023, 2022 (dostępne przez zasoby cyfrowe BJ)

Rafał Wiśniewski, Kultura Strategiczna czyli o kulturowych uwarunkowaniach polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2013/03/13.WISNIEWSKI.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czajkowski
Prowadzący grup: Marek Czajkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Forma i warunki zaliczenia:

Ocena dyskusji oraz projektu przygotowanego w grupach.

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Bezpieczeństwo narodowe, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Pełny opis:

Zajęcia polegają na przeprowadzeniu przez studentów prezentacji multimedialnej na zadane tematy. Prezentacja musi być spójna i mieć logiczną strukturę, nie może zatem składać się z oderwanych od siebie minireferacików wygłaszanych przez poszczególne osoby. Ponadto nie wszyscy przygotowujący dane zajęcia muszą osobiście brać udział w prezentacji. Oceniana jest grupa jako całość, a nie występujące osoby.

Grupa przygotowująca dane zajęcia zobowiązana jest przedstawić ich konspekt wraz z literaturą na tydzień przed właściwą prezentacją. Zostanie on przedyskutowany, prowadzący zajęcia ewentualnie zaproponuje poprawki i odpowie na pytania.

Istotnym i nieodzownym elementem zajęć jest dyskusja, na którą należy poświęcić sporo czasu w trakcie lub po prezentacji materiału. Dyskutanci będą oceniani według jakości swoich wypowiedzi, ocena ta będzie brana pod uwagę przy zaliczeniu. Udział w dyskusji jest niezbędny dla uzyskania oceny bardzo dobrej. Inaczej mówiąc najlepsza nawet prezentacja zapewnia zaledwie ocenę 4,5.

Bezwzględnym warunkiem zaliczenia prezentacji jest dostarczenie bibliografii materiałów, z których korzystano, która także podlega ocenie.

Ocena końcowa zależy także od udziału osób z widowni w dyskusji na zajęciach. Nie będzie to w sposób ścisły oceniane, ponieważ nie jest to możliwe, lecz osoby nie biorące w trakcie semestru udziału w dyskusjach lub mające w nich minimalny wkład nie będą mogły otrzymać oceny bardzo dobrej. Inaczej mówiąc nawet najlepsza prezentacja to jedynie ocena 4,5.

Poniżej wymieniona problematyka poszczególnych tematów to jedynie ramy, czy też pewien schemat w jakich mają się one zamykać. Należy jednak zwrócić uwagę, że ramy te są bardzo ogólnie zaznaczone i nie mają ograniczać kreatywności studentów. Wręcz przeciwnie, zachęca się przygotowujących zajęcia do twórczego uzupełniania podanych schematów, prowadzący jest zawsze gotów przedyskutować wszelkie propozycje związane z realizacją konkretnych tematów.

Grupy przygotowujące poszczególne tematy powinny liczyć mniej więcej tyle samo osób.

Tematy do opracowania:

Historia

1. USA – siły zbrojne, aspekt historyczny.

- kształtowanie się państwowości a wraz nią sił zbrojnych, ewolucja sił zbrojnych USA w miarę zmiany ich roli i środowiska bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od XX wśw.

2. FR - siły zbrojne, aspekt historyczny.

- ewolucja sił zbrojnych Rosji od reform Piotra I na tle zmian państwowości rosyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX.

3. ChRL - siły zbrojne, aspekt historyczny.

- kształtowanie się współczesnej państwowości chińskiej, uwzględniając rozwój ruchu komunistycznego od lat trzydziestych 20 w., który później determinował ewolucję sił zbrojnych Chin do dnia dzisiejszego.

Podstawy

4. Baza technologiczno-przemysłowa, demografia – USA, FR, ChRL – porównanie.

- przemysł zbrojeniowy, główne przedsiębiorstwa, finansowanie, poziom rozwoju technologicznego, demografia (ludność w sensie ilościowym i jakościowym pod kątem służby wojskowej).

5. Doktryna militarna, sztuka operacyjna, system dowodzenia - USA, FR, ChRL – porównanie.

- sposób kształtowania i charakterystyczne cechy doktryny militarnej i sztuki operacyjnej, struktura i stan systemu dowodzenia siłami zbrojnymi ze szczególnym uwzględnieniem najwyższych szczebli.

6. Doktryna polityczno-strategiczna, strategia bezpieczeństwa, geografia, kultura strategiczna - USA, FR, ChRL – porównanie.

- miejsce sił zbrojnych w polityce państwa jako jeden z jej instrumentów, geograficzne uwarunkowania doktryny strategicznej, kultura strategiczna.

Siły zbrojne

7. Siły strategiczne, kosmiczne i cyberwojsko - USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

8. Siły lądowe - USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

9. Siły powietrzne – USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

10. Siły morskie – USA, FR, ChRL – porównanie.

- uzbrojenie wyposażenie, taktyka zastosowania, logistyka.

Podsumowanie

11. Konkluzja z punktu widzenia ChRL i FR

- słabe, mocne strony, perspektywa ewolucji.

12. Konkluzja z punktu widzenia USA i dyskusja podsumowująca.

- słabe, mocne strony, perspektywa ewolucji.

Literatura:

The Military Balance, IISS, 2023, 2022 (dostępne przez zasoby cyfrowe BJ)

Rafał Wiśniewski, Kultura Strategiczna czyli o kulturowych uwarunkowaniach polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2013/03/13.WISNIEWSKI.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a