Nieformalne organizacje i subkultury a zagrożenia społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-BZM-30 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Nieformalne organizacje i subkultury a zagrożenia społeczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne dla II roku studiów II stopnia, niestacjonarne (bezpieczeństwo narodowe) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirella Korzeniewska-Wiszniewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Efekty kształcenia: | EK1: Ma wiedzę o różnych rodzajach struktur i więzi społecznych oraz międzyludzkich, a także ich zagrożeń wybranych aspektów bezpieczeństwa wynikających z działalności ruchów świeckich i religijnych w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat zagrożenia wypływające ze zmian i zaburzeń tych relacji z innymi instytucjami społecznymi i publicznymi [K_W03++], [K_W04+], [K_W06++] EK2: Identyfikuje relacje i struktury międzykulturowe na płaszczyźnie bezpieczeństwa oraz określa wzorce kulturowe i ich relacje z innymi determinantami bezpieczeństwa. Potrafi zidentyfikować zakres działalności grup i organizacji nieformalnych, działających zgodnie z literą prawa, ale zaburzających podstawowe więzi społeczne lub też otwarcie łamiących prawo i wymagających szybkiego działania w celu utrzymania bezpieczeństwa publicznego [K_W06+++], [K_U5+] EK3: Umie wykorzystać posiadaną wiedzę oraz dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk (głównie zagrożeń) społecznych, politycznych i kulturowych inspirowanych działalnością organizacji i subkultur młodzieżowych [K_U01++], [K_U2++], [K_U6+++] EK4: Potrafi diagnozować, właściwie oceniać i prognozować procesy oraz zjawiska związane z powstawaniem nowych i istnieniem starych organizacji oraz ruchów nieformalnych (których rzeczywista działalność zagraża bezpieczeństwu publicznemu), a także subkultur w zakresie bezpieczeństwa; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w zakresie bezpieczeństwa. Jest przygotowany do podjęcia dyskusji na tematy trudne z zachowaniem zasad etycznych, jest otwarty na poglądy innych, a także potrafi wejść w polemikę z osobami prezentującymi odmienna argumentację [K_U06+++] EK6: Potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w świetle dostępnych informacji, obserwowanych zjawisk i na podstawie nowych sytuacji [K_K07+] |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie na podstawie przygotowanego eseju problemowego, który jest warunkiem zaliczenia przedmiotu oraz uczestnictwa i aktywności w zajęciach, które decyduje o wysokości oceny. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ek1, EK2,EK3, EK4, EK5, EK6: - Ocena przygotowania studenta do zajęć na podstawie dyskusji merytorycznej związanej z zadanym tematem przygotowanym w oparciu o materiały tematyczne - Ocena aktywności polegającej na przedstawieniu znajomości problematyki, umiejętności stawiania tez, polemizowania z innymi studentami, prognozowania oraz formułowania wniosków na ćwiczeniach (punktowana każdorazowo). - Ocena eseju problemowego Do oceny wykorzystuje się standardową skalę ocen. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - prelekcja Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Esej i dyskusja pod kierunkiem prowadzącego |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: Konwersatorium - 18 godz. Praca własna studenta: Samodzielne studiowanie podręczników obowiązkowych do dyskusji na wykładzie - 42 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godz. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Bezpieczeństwo narodowe, studia niestacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką istniejących w Polsce i na świecie organizacji, grup, ruchów społecznych oraz subkultur. Istotnie będzie ukazanie celowości ich istnienia, charakteru działalności, trwałości oraz wpływu, jaki wywierają na społeczeństwo. ● główne nurty religijne, ich wpływ na powstawanie ruchów religijnych oraz sekt; ● polityczne aspekty powstawania subkultur i nowych ruchów religijnych; ● zjawisko sekt – założenia teoretyczne, sposób ich propagowania, problem atrakcyjności sekt i zagrożenia wynikające z ich działalności; ● kościoły czy sekty? – funkcjonowanie najważniejszych organizacji religijnych o charakterze międzynarodowym (np. Kościół Scjentologiczny, Najwyższa Prawda) a potencjalne zagrożenia z tym związane; ● działalność sekt i ruchów religijnych w Polsce; ● geneza powstania subkultur –zjawisko współczesne czy wielowiekowa ewolucja dyktowana potrzebami zrzeszania się w węższym gronie osób o specyficznych upodobaniach, przekonaniach, potrzebach przekraczania granic; ● zapoznanie się najważniejszymi istniejącymi subkulturami i ich charakterystyka; ● stare subkultury i kwestia ich kontynuowanie w czasach obecnych; ● subkultury a zachowania patologiczne; ● młodzież a dorośli w subkulturach i ruchach religijnych – zagadnienie trwałości oddziaływania psychologicznego i społecznego przez podkultury oraz organizacje; ● organizacje i ruchy ideologiczne a bezpieczeństwo międzynarodowe i wewnętrzne państwa ● ateizm jako zjawisko (a)religijne czy (sub)kulturowe |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: ● Occhiogrosso P., Sekty, religie, wyznania, Warszawa 1999 ● Fillaire B., Sekty, Katowice 1999 ● ABC o sektach, red. M. Gajewski, Kraków 1999 ● Romańczuk – Grącka M., Kryminologiczne aspekty sekt destrukcyjnych, Olsztyn 2008 ● Paleczny T., Kontestacja: formy buntu we współczesnym społeczeństwie, Kraków 1997 ● Tokarski S., Orient i subkultury, Warszawa 1996 ● Muggleton D., Wewnątrz subkultury – ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004 ● Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: ● M. Introvigne, Powrót magii, Kraków 2005 ● Nowe ruchy religijne – wybrane problemy, red. Z. Stachowski, Warszawa 2000 ● Sekty jako zagrożenia i wyzwanie dla XXI w., red. D. Grzesiak-Witek, P. Witek, KUL, Stalowa Wola 2010 ● Gender w kulturze popularnej, red. M. Radkiewicz, Kraków 2003 ● Prejs B., Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Katowice 2010 ● Wybrane zagadnienia problematyki niedostosowania społecznego, red. A. Woroniecka-Borowska, R. Dobrzeniecki, Płock 2010 ● Kultura grup mniejszościowych i marginalnych, red. Leon Dyczewski, Lublin 2005 ● S. Przybyliński, Podkultura więzienna : wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej , Kraków 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.