Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Politics and Ideology of International Protection of Human Rights

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSM.INP-ISDDU-31
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Politics and Ideology of International Protection of Human Rights
Jednostka: Centrum Studiów Międzynarodowych i Rozwoju
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grigol Julukhidze
Prowadzący grup: Grigol Julukhidze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

(tylko po angielsku) The aim of the course is to comprehensively discuss the issues of humanitarian interventions from different perspectives (theoretical, legal and practical).

Efekty kształcenia:

(tylko po angielsku) The student knows and understands: the most important theoretical approaches to humanitarian interventions, their legal basis as well as mechanisms applied.


The student can: discuss specific problems concerning humanitarian interventions with reference to the most significant interventions that has taken place in recent decades; cooperate with other students while resolving diverse problems concerning humanitarian interventions.


The student is ready to: to use knowledge about humanitarian interventions and the responsibility to protect mechanism in the analysis of specific cases; to participate in discussions on the applicability of specific legal mechanisms in the event of humanitarian crises; to perform functions that require knowledge of international humaniatarian law.

Forma i warunki zaliczenia:

(tylko po angielsku) 2 absences allowed, in case of more absences student has to prepare the missed topic (read the texts) and answer some questions during the consultation hours. More than 5 absences result in no permition for completing the course.

Final exam: 5 short essay questions

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

International Security and Development, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Basic topics to be discussed: The responsibility to protect and moral basis of humanitarian interventions; The doctrinal roots of humanitarian interventions; The legal status of humanitarian interventions; The agents of humanitarian interventions; Motives and mechanisms of humanitarian interventions; Humanitarian interventions in state practice (selected cases); The future of humanitarian interventions.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Topics:

Seminar 1 – Rights

Reading: Andrew Vincent, The Politics of Human Rights, Oxford University Press, Oxford, 2010, Chapter 1 - Rights

Seminar 2 – Natural Rights and Natural Law

Readings:

- Hugo Grotius, On the Law of War and Peace, in: Human Rights: An Anthology of Texts, The Office of the Commissioner for Civil Rights Protection, Warsaw 2008;

- John Locke, Two Treatises of Government,

- Thomas Paine, Common Sense,

- Tomas Hobbes, Leviathan,

- Bartolome de Las Casas, Brief Account of the Devastation of the Indies,

- Jean Jacques Rousseau, The Social Contract

Seminar 3 – Human Rights Concept

Readings:

- Declaration of Rights of Virginia,

- US Declaration of Independence,

- Declaration of the Rights of the Man and of the Citizen,

- the Charter of the United Nations

Seminar 4 – Regional systems of human rights (student’s presentations);

Seminar 5 – Toward Modern Human Rights;

Readings:

- Universal Declaration of Human Rights

- International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR 1966)

- International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights (ICESCR 1966)

- International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights (ICESCR 1966)

- Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

Seminar 6 – Genocide and Crimes Against Humanity

Readings:

- The Rome Statute;

- Hyeran Jo and Beth A. Simmons, Can the International Criminal Court Deter Atrocity? In: International Organization, vol. 70, no. 3, 2016;

Seminar 7 – The Truth Commissions

Readings:

- Joanna R. Quinn and Mark Freeman, Lessons Learned: Practical Lessons Gleaned from inside the Truth Commissions of Guatemala and South Africa; Human Rights Quarterly, Vol. 25, No. 4, 2003.

Seminar 8 – Women Rights

Readings:

- UN Declaration on the ‘Elimination of Discrimination against Women’(1967)

- Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women – CEDAW

- Belem do Para Convention;

Seminar 8 – Migrations and Human Rights

Readings:

- Tally Kritzman-Amir, Thomas Spijkerboer, On the Morality and Legality of Borders: Border Policies and Asylum Seekers, Harvard Human Rights Journal, Vol. 26.

- Forrest D. Colburn, Cruz S. Arturo, Latin America’s New Turbulence: Troubles in the Northern Triangle, Journal of Democracy, vol. 27, No. 2, 2016

Seminar 9 – Undocumented Children

Readings:

- Jose Alejandro Quijada, Jose David Sierra, Understanding Undocumented Migration from Honduras, in: International migrations, vol. 57, No. 4, 2019.

Final exam: 15/06/2020

Retake exam: 1/09/2020

Literatura: (tylko po angielsku)

J. Pattison, Humanitarian Intervention and the Responsi-bility To Protect: Who Should Intervene?, Oxford University Press 2012.

N. Frei, D. Stahl, A. Weinke, Human Rights and Huma-nitarian Intervention: Legitimizing the Use of Force since the 1970s, Wallstein 2017; S. Chesterman, Just War or Just Peace?: Humanitarian Intervention and International Law, Oxford University Press 2003; A. Herir, Humanitarian Intervention: An Introduction, Palgrave Macmillan 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c