Historia ładu międzynarodowego XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSM.INP-PDLa-3o |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia ładu międzynarodowego XX wieku |
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WSMP-0066A-1SO - politologia pierwszego stopnia Zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów I stopnia, stacjonarne (POLITOLOGIA) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 100 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kastory | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kastory, Rafał Woźnica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Przekazanie i wyegzekwowanie wiedzy z zakresu: postanowień konferencji, traktatów, uzgodnień mających wpływ na kształtowanie ładu międzynarodowego; ewolucji stosunków międzynarodowych w XX wieku oraz zwiększenia liczby ich uczestników; znajomości dokonanych w XX wieku zmian terytorialnych, i politycznych; znajomości organizacji międzynarodowych mających wpływ na kształtowanie międzynarodowego ładu; znajomości zachodzących procesów umacniających i osłabiających istniejący w XX wieku ład międzynarodowy; znajomości procesów integrujących i dezintegrujących w różnych regionach świata ze szczególnym uwzględnieniem Europy; znajomości procesów emancypacji państw zależnych i kolonialnych w Azji i Afryce; znajomości różnych modeli dekolonizacji. Kształcenia umiejętności: wykorzystania zdobytej wiedzy do zdefiniowania podstawowych pojęć (ład wersalski i waszyngtoński, zimna wojna, integracja i dezintegracja ładu międzynarodowego, dekolonizacja, kryzys międzynarodowy, odprężenie, proces pokojowy, proces KBWE); umiejętności odniesienia stosowanych pojęć i definicji ich do konkretnych aktów prawnomiędzynarodowych, wydarzeń i procesów; umiejętność umiejscowienia omawianych zjawisk w czasie i przestrzeni; umiejętność wykazania związków przyczynowo-skutkowych; umiejętność wykazania zależności między zjawiskami zachodzącymi w tym samym czasie; umiejętność odtworzenia i wyjaśnienia zachodzących procesów oraz ich następstw; umiejętność zdefiniowania czynników umacniających i osłabiających ład międzynarodowy; umiejętność porównania porządków istniejących po pierwszej i po drugiej wojnie światowej, w tym: metod ich budowania i umacniania, skuteczności w zachowaniu pokoju, stworzenia ram rozwiązywania lokalnych i globalnych konfliktów, stworzenia warunków do rozwoju współpracy międzynarodowej. Umacnianie zrozumienia wpływu przeszłości historycznej na kształtowanie współczesnych postaw i opinii; zrozumienia znaczenia pamięci historycznej w analizowaniu i wyjaśnianiu współczesnych zjawisk i procesów; zrozumienia znaczenia wiedzy o przeszłości w celu unikania rozwiązań sprawdzonych i uznanych za szkodliwe oraz zapobiegania zagrożeniom. Umacnianie świadomości, że pogłębienie wiedzy pozwala lepiej zrozumieć uczestników stosunków międzynarodowych, ich postawy i możliwe reakcje. |
|
Efekty kształcenia: | Student zna najważniejsze wydarzenia, akty prawnomiędzynarodowe, organizacje kształtujące ład międzynarodowy w XX wieku; zna wydarzenia z zakresu stosunków międzynarodowych w stopniu pozwalających na ich interpretację i wytłumaczenie; zna najważniejsze wydarzenia, pozwalające dokonać periodyzacji zjawisk występujących w XX wieku; zna definicje i pojęcia, które pozwolą na wyjaśnienie zjawisk występujących w XX wieku; zna przebieg procesów tworzenia i destrukcji istniejącego w XX wieku ładu międzynarodowego; zna charakter zmian politycznych i terytorialnych zachodzących w XX wieku; zna wydarzenia pozwalające na odtworzenie procesów integrujących i dezintegrujących zachodzących w XX wieku; zna wydarzenia związane z procesami emancypacji państw zależnych i kolonialnych w Azji i Afryce. Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by powiązać znane sobie definicje i pojęcia z adekwatnymi wydarzeniami, procesami, zjawiskami; potrafi otworzyć proces historyczny i wyjaśnić zależności między przyczyną a skutkiem; wskazać zależności między wieloma równoległymi zjawiskami i procesami; potrafi wskazać i zdefiniować czynniki wzmacniające i osłabiające ład międzynarodowy oraz wyjaśnić mechanizm ich oddziaływania; potrafi odtworzyć i wyjaśnić zachodzące procesy integracyjne i dezintegracyjne zachodzące w XX wieku. Student jest gotów pogłębić swoją wiedzę, mając świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu współczesnych zadań i analizowaniu zachodzących zjawisk; jest gotów do wykorzystania swoich umiejętności zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej. |
|
Wymagania wstępne: | BRAK |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny złożony z części testowej i opisowej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | wykład z elementami dyskusji, ćwiczenia problemowe. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.