Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Leadership in Contemporary World

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-ER.016
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Leadership in Contemporary World
Jednostka: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Mazurkiewicz
Prowadzący grup: Grzegorz Mazurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Cele kształcenia:

Diagnoza i refleksja nad aktualnym stanem badań nad przywództwem, popularnymi paradygmatami i przekonaniami na jego temat oraz stosowanymi praktykami z perspektywy ich przydatności w stawianiu czoła wyzwaniom współczesnego świata. Propozycja koniecznych zmian w teorii i praktyce przywództwa. Zdefiniowanie kluczowych kompetencji współczesnych przywódców.




Efekty kształcenia:

Znajomość podstawowych paradygmatów, teorii i definicji przywództwa

Znajomość paradygmatu konstruktywizmu poznawczego

Znajomość metodologii badań

Posiadanie wiedzy na temat przyczyn i skutków ekonomicznych, społecznych, środowiskowych i kulturowych rozwoju współczesnej cywilizacji w kontekście lokalnym i globalnym

Rozumienie wyzwań współczesności i zasad adekwatnego przywództwa

Umiejętność analizy stylów przywództwa i dostosowania do kontekstu

Umiejętność wyjaśnienia zasad przywództwa partycypacyjnego

Umiejętność działania w zróżnicowanym środowisku

Umiejętność formułowania i analizowania problemów badawczych wynikających z omawianych zjawisk ekonomicznych, społecznych, środowiskowych i organizacyjnych

Gotowość do krytycznego odbioru i analizy przedstawionych mu treści



Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Podstawa zaliczenia:

1/ obecność na zajęciach, czytanie zalecanej literatury i udział w dyskusji w trakcie zajęć

2/ prowadzenie dziennika uczenia się (5 wpisów)

2/ esej końcowy opierający się na refleksji związanej z własnym doświadczeniem, lekturą i dyskusją podczas zajęć.

Punkty do zdobycia (50 pkt):

1/ 20 pkt - obecność i aktywność podczas zajęć,

2/ 10 pkt - blog

3/ 20 pkt - esej

Razem: 50 pkt

Zaliczenie: 30 pkt



Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Dyskusja, prezentacja, prace pisemne

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - opowiadanie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Seminarium on-line, dyskusja, praca w parach i małych grupach, symulacje, warsztat, prezentacja.

Bilans punktów ECTS:

5

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Brak

Skrócony opis:

Przywództwo jest jednym z tych problemów, na które zwracają uwagę ci, którzy chcą zmian. Jesteśmy w momencie rekonstrukcji tradycyjnych paradygmatów, w czasach zmiany i kryzysu. Kryzys jest dziś popularnym słowem. Na całym świecie różne rodzaje instytucji społecznych, a także gospodarka i edukacja znajdują się w kryzysie. Obserwujemy kryzysy polityczne i kryzys przywództwa. Dlaczego? Z powodu naturalnego zjawiska zmiany. Zmiany klimatu i wszelkie problemy środowiskowe, globalizacja, konflikty, migracja, zmiany w komunikacji, rewolucja technologiczna, ale także stały wzrost społeczeństwa opartego na wiedzy tworzą nowe wyzwania i wymagania dotyczące nowych pomysłów, podejść, struktur i procesów.

Różne perspektywy i kwestie, które zostaną omówione, pomogą nam nawiązać relacje między demokracją, przywództwem i edukacją. Nasze spojrzenie na świat jest produktem tego, na co patrzymy, na czym stoimy, kiedy na to patrzymy, a także tego, co myślimy o sobie i rzeczach, na które patrzymy. Będziemy kwestionować nasz punkt widzenia, zadając trudne pytania, ponieważ można zmienić sposób postrzegania świata przez ludzi, dostarczając im nowych informacji. Ten kurs jest przeznaczony dla każdego, kto jest na tyle odważny, by zadawać niewygodne pytania i jest gotowy usłyszeć niewygodne odpowiedzi.

Wszystko się zmienia, kiedy się zmieniamy. Proces dociekań i edukacji nas zmieni, a więc i inne rzeczy się zmienią. Być może podczas tego kursu zakwestionujemy nasze postrzeganie problemów świata. Możemy szukać znaczenia na wiele sposobów. Poezja czy film? Nauka czy intuicja? Psychologia czy dialog i rozmowa? Udamy się w miejsca, w których możemy znaleźć wyjaśnienia.

Pełny opis:

Wyzwania - kontekst naszego działania

1/ Współczesny świat jako kontekst przywództwa.

2/ Wyzwania i dylematy.

Diagnoza i definicje

1/ Przywództwo - główne założenie, perspektywy, modele

2/ Paradygmaty przywództwa

3/ Style przywództwa. Kontekstowe przywództwo

4/ Znaczenie przywództwa. Warunki przywództwa

5/ Stereotypy głównego nurtu. Typowe błędy

Kierunki rozwoju i nadzieje

1/ Przywództwo w społecznościach uczących się.

2/ Nauka i rozwój. Organizacja nauczania.

3/ Współpraca. Zespół

4/ Empowerment. Wizja, wartości i etyka.

5/ Kobiety i przywództwo. Przeszkody i zachęty

6/ Konstruktywizm społeczny. Komunikacja. Przywództwo jako rozmowa.

7/ Role i strategie. Inteligencja emocjonalna i społeczna.

8/ Przywództwo w trudnym czasie. Przywództwo edukacyjne.

9/ Przyszłe wyzwania. Przyszłe narracje

10/ Samoocena i samorozwój.

Literatura:

K. Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa 2007.

M. Gelert & C. Nowak, Zespół, GWP, Gdańsk 2008.

F. Hesselbein & M. Goldsmith (red.), The leader of the future 2, Jossey-Bass, New York 2006

M. Kets de Vries, Mistyka przywództwa. Wiodące zachowania w przedsiębiorczości, Studio EMKA, Warszawa 2008.

P. Senge, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

S.D. Parks, Przywództwa można się nauczyć, Wydawnictwo Helion One Press, Gliwice 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b