Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

An Introduction to Visual Culture Studies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ-ER.071
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0300) Nauki społeczne, dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: An Introduction to Visual Culture Studies
Jednostka: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Folta-Rusin
Prowadzący grup: Anna Folta-Rusin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin lub zaliczenie
Cele kształcenia:

(tylko po angielsku) Student has the basic skills and knowledge about different types of visual phenomena which appears in contemporary culture. · Student knows the basic terms used in Visual Culture Studies. · Student understands the meaning of pictures, images, visualizations used in culture. · Student interprets common images serrounding contemporary societies. · Student is aware of the impact of some visual objects on human being.

Efekty kształcenia:

(tylko po angielsku) Knowledge: · Student knows the basic concepts and methods of modelling symbolic information and methods of representation and knowledge processing. (K_W03_ŚH) · Student knows the anthropological mechanisms of creating the symbolic culture. (K_W07_H) Skills: · Student can make a semantic analysis of any symbolic object and save the analysis result in the form of knowledge representation. (K_U03_H) Social competences: · Student is ready to critically assess his knowledge and feels the need to expand knowledge and skills. (K_K03_ ŚH)

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) · Expository methods – multimedia presentation · Expository methods – explanation or clarification · Expository methods – formal lecture

Bilans punktów ECTS:

(tylko po angielsku) Participation in lectures: 30 h · Consultations: 5 h · Preparation for the lectures: 25-30 h · Reading subject literature: 20 h · Watching examples: 5 h · Preparation for the exam: 25 h Total number of ECTS points: 115 h of student work which corresponds to 5 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Life in the culture of image, in the era of screens, where our experience is mediated through television, the Internet and films require a conscious reader. The aim of the course is to present the language of the images, paintings and visualizations surrounding human societies. It is an interdisciplinary reflection concerned with the production, circulation, consumption of pictures which create our point of view. Lectures focus on the influence of the pictures on societies, politics of the countries and everyday life. In a nutshell, lectures try to find the answer to the main question of the discipline: what do pictures want? (W.J.T. Mitchell). The lectures are divided into two parts. First part contains the basic terms, theories and disciplines which are useful in Visual Culture Studies. Second part is focused on the most popular image media like: photographies, paintings, posters, films, TV picture, effigies and performances. This part contains the analyses of visual objects which have performative strength.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

List of the lectures:

I. Theoretical part

1. Visual Culture Studies: basic terms and definitions, research field, theory and theorists.

2. William John Thomas Mitchell’s research project: anthropomimetic pictures/ metapictures

3. Svetlana Alpers – representation without interpretation. Fresh and new view on masterpieces

4. Nicholas Mirzoeff – the subject of visual culture

5. David Freedberg – iconoclasm. Destruction of masterpieces

6. Hans Belting – facial politics. From the renaissance portrait to selfie

7. Georges Didi-Huberman’s research project: new art history, virtuality and visuality, invisible and blurred, frame, outskirts

8. Gottfried Boehm – images and words interferences. Few words about ekphrasis

9. Mieke Bal – the act of reading pictures. Few words about the travelling concepts

II. Visual Culture Studies in practice

10. Medium is a message? A brief characterization of the term in Visual Culture Studies

11. Portraits and self-portraits

12. Analogue and digital photography. The importance of the photographic medium in visual culture

13. Historical painting. Close watching and visual references

14. Title and the work of art. Interferences between word and image. Władysław Hasior’s assemblages

15. The book cover. How to judge a book by its cover

Literatura: (tylko po angielsku)

1. S. Alpers, Rembrandt’s Enterprise. The Studio and the Market, Chicago: University of Chicago Press, 1988.

2. M. Bal, A Mieke Bal Reader, Chicago: University of Chicago Press, 2006.

3. H. Belting, An Anthropology of Images. Picture, Medium, Body, trans. T. Dunlap, New Jersey: Princeton University Press, 2014.

4. H. Belting, Face and Mask : A Double History, tans. Thomas S. Hansen, Abby J. Hansen, New Jersey: Princeton University Press 2017.

5. G. Didi-Huberman, Confronting the Images. Questioning the Ends of a Certain History of Art, Penn State University Press 2009.

6. G. Didi-Huberman, Images in Spite of All: Four Photographs from Auschwitz, trans. Shane B. Lillis, University of Chicago Press, 2012.

7. D. Freedberg, The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response, Chicago: University of Chicago Press 1991.

8. D. Freedberg, Iconoclasm, Chicago: University of Chicago Press 2020.

9. W.J.T. Mitchell, Iconology. Image, Text, Ideology, Chicago: University of Chicago Press 1987.

10. W.J.T. Mitchell, Landscapes and Power, University of Chicago Press 2002.

11. W.J.T. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, University of Chicago Press 2004.

12. N. Mirzoeff, Introduction to Visual Culture, Tylor and Francis Ltd 2009.

13. N. Mirzoeff, Visual Culture Reader, London-New York: Routledge, Tylor and Francis Group, 2012.

14. N. Mirzoeff, How to See the World: An Introduction to Images, from Self-Portraits to Selfies, Maps to Movies, and More, London: Basic Books 2016.

15. S. Linfield, The Cruel Radiance. Photography And Political Violence, Chicago: University of Chicago Press 2010.

Dictionaries:

1. Critical Terms for Art History, edited by R. S. Nelson, R.Shiff, University of Chicago Press 1996.

2. Critical Terms for Literary Study, edited by F. Lentricchia, T. McLaughlin, University of Chicago Press 1996.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a