Elementy teorii i historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.28s | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy teorii i historii sztuki | ||
Jednostka: | Instytut Kultury | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 98 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kunińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kunińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Rozumienie roli sztuki w życiu człowieka, rozumienie jej różnorakich funkcji, rozumienie różnorakich eksplikacji sztuki, rozumienie jej powiązania z ogólnymi trendami w kulturze, rozumienie jej przemian i różnorakich form, które przyjmowała ona na przestrzeni dziejów, rozumienie różnych postaw artystycznych, rozpoznawanie i rozumienie najważniejszych fenomenów sztuki współczesnej. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA K_W05 K_W12 K_W14 UMIEJĘTNOŚCI K_U06 K_U08 K_U12 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 K_K05 K_K9 Po zakończeniu kursu, student powinien: - Wiedzieć czym jest historia sztuki, rozumieć jej usytuowanie na tle innych dziedzin humanistyki, znać jej dzieje oraz kierunki, znać podstawową literaturę dotyczącą historii sztuki oraz jej podstawowe pojęcia i toposy - Dysponować pogłębionymi umiejętnościami badawczymi odnośnie do różnych zjawisk kultury i sztuki , posiadać narzędzia umożliwiające ich rozumienie, interpretację oraz ocenę, potrafić wypowiadać się i dyskutować na tematy kultury i sztuki, móc formułować własne stanowisko wobec dzieł sztuki - być człowiekiem świadomie percypującym dzieła sztuki, świadomie uczestniczącym w żuciu kulturalnym, posiadać wiedzę niezbędną do wykonywania pracy związanej ze sferą humanistyki |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | zaliczenie pisemna i obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja bez usprawiedliwienia: 2/semestr) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | zaliczenie pisemne |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godzin, 1 punkt ECTS. Własna praca studenta - 1 punkt ECTS. W sumie 2 pkt. ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do przedmiotu Źródła Zachodniego rozumienia sztuki Sztuka i jej toposy na przestrzeni dziejów Przemiany sztuki Teoria sztuki Formy sztuki Twórcy Sztuka współczesna | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentek i studentów w świat sztuki, zrozumienie jego genezy, zrozumienie znaczenia i funkcji sztuki w kulturze zachodniej, jej przemian, wyłaniania się jej różnorakich form w trakcie dziejów, zrozumienie jej przemian na szerokim tle kulturowym, aż po współczesność, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej, zwłaszcza najnowszej. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ernst Gombrich, O sztuce. 2. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. 3. Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego. 4. Sztuka świata, red. zbiorowa, Wydawnictwo Arkady. 5. Andrzej Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej. 6. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005. Literatura uzupełniająca: 1. M. Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 2. I. Lorenc, Dlaczego sztuka?, Warszawa 1990 3. J. Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni, Kraków 2008 4. A Companion to Aesthetics, Ed. by D. Cooper, Oxford 1998 5. H.Read, Sens sztuki, Warszawa 1978 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 94 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kunińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kunińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Rozumienie roli sztuki w życiu człowieka, rozumienie jej różnorakich funkcji, rozumienie różnorakich eksplikacji sztuki, rozumienie jej powiązania z ogólnymi trendami w kulturze, rozumienie jej przemian i różnorakich form, które przyjmowała ona na przestrzeni dziejów, rozumienie różnych postaw artystycznych, rozpoznawanie i rozumienie najważniejszych fenomenów sztuki współczesnej. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA K_W05 K_W12 K_W14 UMIEJĘTNOŚCI K_U06 K_U08 K_U12 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 K_K05 K_K9 Po zakończeniu kursu, student powinien: - Wiedzieć czym jest historia sztuki, rozumieć jej usytuowanie na tle innych dziedzin humanistyki, znać jej dzieje oraz kierunki, znać podstawową literaturę dotyczącą historii sztuki oraz jej podstawowe pojęcia i toposy - Dysponować pogłębionymi umiejętnościami badawczymi odnośnie do różnych zjawisk kultury i sztuki , posiadać narzędzia umożliwiające ich rozumienie, interpretację oraz ocenę, potrafić wypowiadać się i dyskutować na tematy kultury i sztuki, móc formułować własne stanowisko wobec dzieł sztuki - być człowiekiem świadomie percypującym dzieła sztuki, świadomie uczestniczącym w żuciu kulturalnym, posiadać wiedzę niezbędną do wykonywania pracy związanej ze sferą humanistyki |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności, zaangażowania w zajęcia oraz poziomu przyswojonej w trakcie zajęć wiedzy. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ciągła ocena aktywności na zajęciach. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godzin, 1 punkt ECTS. Własna praca studenta - 1 punkt ECTS. W sumie 2 pkt. ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do przedmiotu Źródła Zachodniego rozumienia sztuki Sztuka i jej toposy na przestrzeni dziejów Przemiany sztuki Teoria sztuki Formy sztuki Twórcy Sztuka współczesna | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentek i studentów w świat sztuki, zrozumienie jego genezy, zrozumienie znaczenia i funkcji sztuki w kulturze zachodniej, jej przemian, wyłaniania się jej różnorakich form w trakcie dziejów, zrozumienie jej przemian na szerokim tle kulturowym, aż po współczesność, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki polskiej, zwłaszcza najnowszej. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ernst Gombrich, O sztuce. 2. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. 3. Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego. 4. Sztuka świata, red. zbiorowa, Wydawnictwo Arkady. 5. Andrzej Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej. 6. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005. Literatura uzupełniająca: 1. M. Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 2. I. Lorenc, Dlaczego sztuka?, Warszawa 1990 3. J. Banasiak, Rewolucjoniści są zmęczeni, Kraków 2008 4. A Companion to Aesthetics, Ed. by D. Cooper, Oxford 1998 5. H.Read, Sens sztuki, Warszawa 1978 | |
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.