Dzieje kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.2s | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje kultury | ||
Jednostka: | Instytut Kultury | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 72 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Kędziora, Krzysztof Pleśniarowicz | |
Prowadzący grup: | Alicja Kędziora, Krzysztof Pleśniarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Konwersatorium Dzieje kultury ma na celu: • zapoznanie studentów z podstawowymi modelami kultury od starożytności do współczesności • przygotowanie studentów do świadomego odbioru kultury w kontekście historycznym oraz umiejętnego interpretowania i oceniania faktów kulturowych • nauczenie studentów celowego i poprawnego wykorzystywania źródeł w badaniach nad kulturą |
|
Efekty kształcenia: | Student zaliczający moduł Dzieje kultury: 1. zna i rozumie genezę różnych definicji kultury K_W02 2. wykazuje się wszechstronną znajomością dziejów kultury (z podziałem na różne obszary aktywności kulturowej i artystycznej) K_W08 3. potrafi rozpoznać i poddać analizie krytycznej różne rodzaje wytworów kultury; umie umiejscowić je na mapie historyczno-kulturowej K_U03 4. dzięki uzyskanej wiedzy humanistycznej potrafi opisywać świat kultury z jego instytucjami K_U11 5. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy K_K04 6. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności K_K9 |
|
Wymagania wstępne: | ogólna wiedza humanistyczna uzyskana na poziomie matury z przedmiotów uwzględnianych w procesie rekrutacji |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Forma zaliczenia semestrów: test wielokrotnego wyboru. • Zasady dopuszczenia do zaliczenia: udział w zajęciach. • Forma egzaminu: esej na wybrany temat • Zasady dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie obu semestrów • Ocena końcowa: 30% wynik zaliczenia I, 30% wynik zaliczenia II, 40% wynik egzaminu |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny, • dyskusja dydaktyczna, • pokazy slajdów i fragmentów filmów |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: Konwersatorium – 60 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 30 h • przygotowanie do zaliczeń i egzaminu – 30 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 30 h w sumie: 150 h = 5 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA (semestr I): 1. Rozumienie kultury 2. Geneza i kulturotwórcza rola ludzkiej mowy 3. Mnemoniczny charakter kultury oralnej 4. Trójjedność muzyki, słowa i gestu w kulturze strarożytnej Grecji 5. Zasady greckiej tragedii (dianoia – ethos – hamartia) 6. Następstwa piśmienności 7. Ikona (eikon) i idol (eidolon) a problem reprezentacji ZAGADNIENIA (semestr II): 1. Teologia ikony 2. Mistyczna geometria gotyckich katedr 3. Kulturowe i cywilizacyjne konsekwencje odkrycia perspektywy 4. Rytm w kulturze tradycyjnej 5. Etos rycerski 6. Czynniki przewagi cywilizacji Zachodu w erze kolonializmu 7. Rywalizacja Zachodu, Chin i świata islamu 8. Mediatyzacja kultury współczesnej | |
Literatura: |
Semestr I: 1. Marian Filipiak: Socjologia kultury, Lublin 2003, s. 9-45 (rozdział: Pojęcie kultury) 2. Jack Goody: Mit, rytuał oralność, Warszawa bd., s. 177-237 (rozdziały: Od ustnego do piśmiennego; Pismo a pamięć ustna) 3. Jack Goody: Poskromienie myśli nieoswojonej, Warszawa 2011, s. 21-38; 57-72 (rozdziały: Ewolucja i komunikacja; Piśmienność, krytyka i przyrost wiedzy) 4. Walter J. Ong: Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii , Lublin 1992, s. 55-77 (rozdział: Psychodynamika oralności). 5. Michał Paweł Markowski: Pragnienie obecności: filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999, s. 7-24 (rozdział: Prolog, ikony i idole) 6. Jacek Wachowski: Logos i Melpomena, Gniezno 2004, s. 75-129 (rozdział: Logos jako źródło tragedii greckiej – perspektywa kulturowa) Semestr II: 1. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja (2005) 2. Jonathan Crary: Camera Obscura i jej podmiot [w:] Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba (red.) Antropologia kultury wizualnej (2012) 3. Niall Ferguson: Cywilizacja. Zachód i reszta świata (2013) 4. Andrzej Flis, Europa, Chiny i świat islamu [w:] Włodzimierz Wesołowski, Jan Włodarek (red.) Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska, Europa, świat (2005) 5. Jean Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej (1994) 6. Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany (1973) 7. Henryk Paprocki: Problem ikony [w:] Sergiusz Bułgakow: Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny (2002) 8. Włodzimierz Pawluczuk: Żywioł i forma. Wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną (1978) 9. Stig Hjarvard: The Mediatization of Culture and Society (2013) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Pleśniarowicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pleśniarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.