Prawo mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.31IIs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo mediów |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Barańska | |
Prowadzący grup: | Marzena Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Założeniem jest przekazanie wiedzy dotyczącej funkcjonowania podmiotów medialnych we współczesnych realiach gospodarczych i prawnych. Obowiązujących zasad w zakresie emisji przekazu, zarządzania treści z punktu widzenia normatywnego, ochrony praw konsumenta. Pogłębienie przez studenta wiedzy z zakresu nauk o mediach, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania organizacji medialnych Wypracowanie kompetencji społecznych, w szczególności potrzeby nieustannego doskonalenia wiedzy i umiejętności Nabycie kompetencji niezbędnych do inicjowania, planowania, realizacji i ewaluacji przedsięwzięć medialnych i reklamowych Nabycie kompetencji niezbędnych do krytycznej analizy przekazów medialnych i reklamowych |
|
Efekty kształcenia: | I Wiedza: Po zakończeniu kursu, student: o zakończeniu wykładów, student powinien: - potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk o zarządzaniu. - znać podstawowe uregulowania prawa mediów; rozumieć i definiować pojęcia stosowane w ustawach i aktach wykonawczych - potrafić dostrzegać oraz analizować procesy i zjawiska medialne w ich prawnym kontekście - poddawać krytycznej analizie prawne uwarunkowania dotyczące funkcjonowania organizacji medialnych II Umiejętności: - potrafi poddać krytycznej analizie różnego rodzaju przekazy kultury współczesnej, analizując je pod różnym kątem (język, kontekst kulturowy, treści merytoryczne, wymiar estetyczny, kontekst prawny) - umie poruszać się w obszarze różnorodnych form komunikacji medialnej w wymiarze globalnym. - znać podstawowe uregulowania prawa mediów; rozumieć i definiować pojęcia stosowane w ustawach i aktach wykonawczych, - potrafić dostrzegać oraz analizować procesy i zjawiska medialne w ich prawnym kontekście - poddawać krytycznej analizie prawne uwarunkowania dotyczące funkcjonowania organizacji medialnych III Kompetencje społeczne Po zakończeniu kursu, student: potrafi prezentować własne poglądy, bronić ich, używając logicznych argumentów, przy zachowaniu szacunku dla poglądów i osoby interlokutora; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonownaia rynku medialnego. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Test egzaminacyjny – pisemny wielokrotnego wyboru, obejmujący wiedzę pozyskaną w trakcie wykładów, Test przeprowadzony będzie drogą email lub za pośrednictwem Teams. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Postęp pracy studenta jest sprawdzany na bieżąco na podstawie przygotowywanych elementów pracy, regularnych konsultacji, dyskusji i prezentacji. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Termin 21 czerwca 2021 g. 8.30 Termin II 3 września 2021 g. 18.00 |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – prezentacja, wykład Metody problemowe – dyskusja |
|
Bilans punktów ECTS: | 10 pkt. Zajęcia wspólne ze studentami Praca własna obejmującą analizę literatury i aktów prawnych. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie mediami i reklamą, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Analzia funkcjonwonaia prawnych aspektów rynku medilanego |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie i zakres przedmiotowy regulacji medialnych a). akty prawa międzynarodowego b). Rada Europy c). Unia Europejska 2. Granice wolności słowa a) wolność słowa jako podstawowe prawo człowieka w regulacjach międzynarodowych: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, Międzynarodowy Pakt Praw Politycznych i Obywatelskich b). standardy unijne b). gwarancje konstytucyjne na przykładzie wybranych krajów 3. Audiowizualny ład europejski a) Konwencja o telewizji bez granic z roku 1989; b). Dyrektywy unijne c) konwergencja i implementacja jako zasady kształtujące porządek prawny w przepisach praw krajowego państw członkowskich Unii Europejskiej 4. Dyrektywa 2010/13/UE o świadczeniu usług audiowizualnych -przekaz telewizyjny jako usługa w rozumieniu rozwiązań unijnych; - pojęcie usługi audiowizualnej: linearne, nielinearne; - zasady odpowiedzialności za przekaz telewizyjny; 5. Ograniczenia dotyczące treści przekazu telewizyjnego a) granice swobody treści przekazu; b). ochrona najmłodszego odbiorcy; c) status nadawcy publicznego i prywatnego; d). rozwiązania techniczne; 6. i 7 Wolność wypowiedzi gospodarczej a). handlowy przekaz audiowizualny – definicja pojęcia b) elementy składowe i ich charakterystyka c) zasady emisji „ innych przekazów” d) ograniczenia techniczne 8 . Reglamentacja wolności wypowiedzi w polskich rozwiązaniach prawnych a). gwarancje konstytucyjne; b). Ustawa o radiofonii i telewizji; c) Ustawa Prawo prasowe d). analiza wybranych aktów prawnych: Prawo farmaceutyczne, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawa o nieuczciwości praktyk konkurencyjnych, e).branżowe rozwiązania normatywne. 9. Nadzór i kontrola działanosci telewizyjnej a) rola i znaczenie Stałego Komitetu, ETS – u; b) OFCOM, CSA, jako organy kontrolujące przekaz telewizyjny; c) kompetencje KRRiT d) postępowanie: administracyjne, cywilne i karne 10. Odpowiedzialność za treść wypowiedzi a). bezpośrednia b) pośrednia c) sankcje 11. Ochrona dóbr osobistych a) pojęci dobra osobistego b) zadośćuczynienie za naruszenie dobra osobistego c) dochodzenie roszczeń 12. Prawo autorskie i prawa pokrewne a) pojęcie utworu b) autorstwo łączne i rozłączne c) upowszechnianie krótkich informacji d) licencje 14. Rozwiązania antymonopolowe i ich rola w kształtowaniu rynku medialnego a) struktura rynku medialnego b) agregatorzy i nadawcy c)koncentracja nadawców telewizyjnych d) koncerny wydawnicze e) prawa krajowe 13. Współregulacja i samoregulacja instytucji nadawczych a). pojęcie samoregulacji i współregulacji; b) rozwiązania wewnętrzne c) instytucjonalizacja 14. Obyczaje i zwyczaje jako kwantyfikatory działalności mediów: a). kodeksy etyczne, b).deontologia zawodowa, c) międzynarodowe organizacje medialne d) Komisja Etyki Mediów 15.Pozycja dziennikarza a) prawa i obowiązki b) zasady c) odpowiedzialność |
|
Literatura: |
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe - Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji - Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych - Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r.o swobodzie działalności gospodarczej Dz.U. z 2015 poz. 584 - . Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 - Europejska konwencja o telewizji ponadgranicznej, przyjęta 5 maja 1989 r w Strasburgu - Dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 89/552/EWG o nadawaniu programów telewizyjnych - Prawo mediów, pod redakcją J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008; K. Jakubowicz: Nowa ekologia mediów, Warszawa 2010. E. Stasiak – Jazukiewicz Polityka medialna UE, Warszawa 2011 J. Sobczak, Prawo prasowe, Komentarz, Kraków 2008, J. Skrzypczak, Polityka medialna w dobie konwersji i kompresji przekazu medialnego., Poznań, 2011 M. Barańska , Reklama i jej ograniczenia, standardy europejskie a prawo polskie, Poznań 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.