Podstawy marketingu w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.36IIn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu w mediach |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2NO, zarządzanie mediami i reklamą,niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 34 miejsc
Konwersatorium, 20 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kasprowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kasprowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Dodatkowe strony WWW: | Zespoły w M. Teams: KONW: http://bitly.pl/BkmAK ĆW: http://bitly.pl/mHGWX |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z rozwijającą się nieustannie teorią, ustawodawstwem, praktyką marketingową i standardami rynkowymi, przydatnymi podczas pracy w działach marketingowych organizacji medialnych |
|
Efekty kształcenia: | K_W11 I Wiedza: zna i rozumie zasady marketingu kultury i mediów (H1A_W04) K_W10 ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki kultury i mediów oraz marketingu organizacji medialnych (H1A_W04) ZM-W1 Identyfikuje i wyjaśnia znaczenie różnic kulturowych w kontekście zarządzanie marketingowego przedsiębiorstwem (K_W03) K_U08 posiada umiejętność krytycznej refleksji nad tekstami na temat zarządzania, dziejów kultury oraz mediów (H1A_U01) K_K9 Po zakończeniu kursu, student: potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. K_K14 dzięki zdobytej wiedzy rozumie i potrafi oceniać krytycznie oraz interpretować wydarzenia kulturalne oraz przekazy medialne, a także projektować i koordynować kampanie medialne. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Forma: Zajęcia w formie stacjonarnej w ustalonych terminach (wykład z elementami konwersatorium + ćwiczenia - obecność obowiązkowa na ćwiczeniach, możliwa jedna tzw. losówka) Zaliczenie z przedmiotu PMWM: Projekt grupowy + zaliczenie ćwiczeń Punktacja projektu w skali 0-50 punktów (prezentowanie na wykładzie - ostatnie zajęcia 27.01) - szablon oceny podany na 1 zajęciach kursu Zwolnienie z projektu -> 1) opublikowanie medioznawczego tekstu naukowego w czasopiśmie naukowym lub monografii naukowej do końca stycznia 2024 roku -> BDB z wykładu Punktacja z projektu zaliczeniowego: 3 = 23-25 punktów z projektu 3,5 = 26-32 punkty z projektu 4 = 33-37 punktów z projektu 4,5 = 38-44 punkty z projektu 5 = 45-50 punktów z projektu Ocena z części ćwiczeniowej - aktywność na zajęciach (max. do zdobycia 10 punktów, po 2 punkty za każdy blok zajęć) DST - 5 punktów DST + - 6 punktów DB - 7-8 punktów DB +- 9 punktów BDB - 10 punktów BDB z ćwiczeń to pół oceny wyżej z przedmiotu (Konwersatorium)!!!! Ocena końcowa z przedmiotu (wykładu z elementami konwersatorium): Jest to ocena z wykładu (projekt) oraz zaliczenie ćwiczeń (aktywność/ zadania). Punktacja końcowa z przedmiotu PODSTAWY MARKETINGU W MEDIACH: 3 = zaliczenie ćwiczeń + 23-25 punktów z projektu 3,5 = zaliczenie ćwiczeń + 26-32 punkty z projektu 4 = zaliczenie ćwiczeń + 33-37 punktów z projektu 4,5 = zaliczenie ćwiczeń + 38-44 punkty z projektu 5 = zaliczenie ćwiczeń + 45-50 punktów z projektu |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Termin zaliczenia kursu do sesji egzaminacyjnej w sem. zimowym 2024 roku |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | 1) Podstawy marketingu medialnego 8.10 Zajęcia organizacyjne: Kształt zajęć, terminy spotkań, sylabus, formy zaliczenia, obecność itp. BLOK I - Podwaliny marketingu w mass mediach: Marketing (teoria, rodzaje) Teorie władzy w mediach Marketing mix i techniki marketingu, marketing wirusowy, marketing lateralny, marketing partyzancki, buzz marketing / marketing szeptany, marketing rekomendacji, marketing relacji, event marketing, shockvertising, artvertising, real-time marketing, content marketing, Mikrotargetowanie psychograficzne ( marketing polityczny) Użytkowanie zasobów sieci Social media a perspektywa pokoleniowa i kompetencyjna Media społecznościowe, e-commerce i influencer marketing w pandemii Charakterystyka i struktura nowych mediów Media a serwisy społecznościowe; Klasyfikacje mediów społecznościowych Użytkownicy mediów społecznościowych Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne 5.11 BLOK II „Projektowanie” marketingu: (2 h) Teoria: Produkt w ujęciu marketingowym, produkt materialny i niematerialny, rola i formy promocji, koncepcje kształtowania cen Analiza rynku, akademickie koncepcje/analizy marketingowe w mediach (SWOT, pięciu sił Portera, BCG, 80/20, Ansoffa, analiza cyklu życia produktu medialnego) oraz agencyjna praktyka badania rynkowego Segmentacja rynku (rodzaje segmentacji, segmentacja i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa medialnego, rynki docelowe) Strategie sprzedaży (wysokich cen, niskich cen, penetracji itp.) Strategia marketingowa i strategia komunikacji Badania rynku, grupy docelowe, segmentacja i pozycjonowanie Strony zaangażowane w działania promocyjne Marka - branding, zarządzanie wizerunkiem, zarządzanie reputacją, personal branding PR - wewnętrzny, zewnętrzny; tożsamość a wizerunek organizacji. Reklama (znaczenie na rynku mediów, zasady projektowania kampanii Podstawy strategii promocyjnych Standardowe i Niestandardowe formy promocji, problem efektywność NBDB Ewolucja sieci World Wide Web E-PR i pozycjonowanie w internecie Pułapki marketingowe (trendy, RTM, polszczyzna, copywriting, efekt autorytetu zerowego) Kryzys marki w sieci i poza nią Filary pomiaru zainteresowania marką; Digital marketing - Search Experience Optimization jako nowa era pracy marketera Brief marketingowy Monitorowanie efektywności reklam na Facebooku Narzędzia weryfikacji zaangażowania marką; Monitoring internetowy; Storytelling w kampaniach reklamowych; SEO a SEM; Komunikacja w zespole marketingowym podczas tworzenia kampanii promocyjnej Automatyzacja kampanii Narzędzia analityczne Tworzenie strategii SEM, konfiguracja i finansowanie kampanii SEM Formaty reklamowe i modele rozliczeniowe w SM; Formaty, placementy, targetowanie, efekty kampanii (Facebook Ads i Pinterest Ads) Sfera cyfrowej rozrywki (Struktura mediów w dobie cyfrowej rozrywki) Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne Implementacja projektu/ produktu/planu marketingowego- Zadania projektowe (ok. 30/40 min). 13.01 BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej: A) Stare media i stare media w cyfrowych szatach króla: Reklama (prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa, outdoor, ATL, BTL, ambient) Narzędzia i pomiar efektów działań PR Media relations - konferencje prasowe, notki prasowe, publikacje, wystąpienia publiczne, wydarzenia, patronaty medialne i honorowe, sponsoring Lobbing, networking, czarny PR, PR kryzysowy, community marketing CSR a marketing, greenwashing i etyka marketingu; B) Nowe media nowe nowe media a marketing: Nowe „nowe media” - specyfika Telewizja internetowa i w Internecie, radio w Internecie Platformy streamingowe Blogosfera, blogi i mikroblogi Networking Reklama internetowa a cykl życia produktu, wskaźniki efektywności reklamy internetowej, formy reklamy internetowej, Blogosfera, blogi i mikroblogi. Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne 13.01 BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej: C) Ustawodawstwo prawne rynku mediów i reklamy - podstawy (1H): Prawo mediów i reklamy Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych Charakterystyka zasobu cyfrowego niebędącego audiowizualna usługą medialną Prawo w mediach społecznościowych (prawo własności inteletualnej, influencer marketing) Perspektywa prawna: Ustawa o wolności słowa w Internecie, Akty: o Usługach Cyfrowych i Rynkach Cyfrowych Hejt a marketing Cenzura i wolność słowa w Internecie w kontekście poprawności „marketingowej” Zwalczanie nieuczciwej reklamy Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne Blok IV - Wpływ i przyszłość marketingu 1) Wpływ: Psychologia wpływu mediów Immersja w optyce SM: binge watching, skrinoza, ekspozycja niebieskiego światła a bezsenność Marketing w MS a eskalacja lęków i zaburzeń – uzależnienia behawioralne, zaburzenia osobowości Instagram a stymulacja społeczna Marginalny koszt uczestnictwa w mediach społecznościowych Cienie i blaski pracy w marketingu Marketingowy rynek pracy. 27.01 Blok IV c.d. - Wpływ i przyszłość marketingu 2) Przyszłość: Mapa i rodzaje trendów (Hatalska) Niestandardowe formy badania i pomiar efektywności reklamy UX – z czym to się je? Nowe technologie w marketingu Inne wybrane aktualne tematy wybrane przez prowadzącego. 3) AR i VR w praktyce reklamowej i akademickiej – warsztaty. 4) Test sprawdzajacy i prezentacje zaliczeniowe Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne |
|
Skrócony opis: |
Podstawy marketingu w strukturach mediów tradycyjnych i nowych |
|
Pełny opis: |
Marketing w mediach tradycyjnych i nowych ( w ujęciu Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r.)., ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego. Zajęcia podzielone są na 4 bloki tematyczne, pozwalające zdobyć wiedze, kompetencje i praktykę w obszarach: BLOK I - Podwaliny marketingu w mass mediach BLOK II „Projektowanie” marketingu BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej Blok IV: Wpływ i przyszłość marketingu |
|
Literatura: |
1) Literatura podstawowa: Dołhasz M., Fatuła D., Bober T., Budzanowska-Drzewiecka M., Kubacka D., Podstawy marketingu. Materiały dydaktyczne, Oficyna Wydawnicza AFM, Warszawa 2007 (fragmenty). Flak Ł., Między demonizacją a apoteozą-krytyczny przegląd naukowy odnośnie mediów cyfrowych. Kultura, Media, Teologia, 2021, 4 (48). Kotler Ph., Keller K. L., Zawiślak M., Marketing wyd.2022 zm. i uzupeł., Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2022. Kotler Ph., Setiavan I., Hermawan Kartajaya H., Marketing 5.0, MT Biznes, Warszawa 2021. Kotler Ph.: Marketing: podręcznik europejski. Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 2002. (fragmenty) oraz Kotler Ph.: Marketing. Wyd. 11. Poznań : REBIS, 2005 (fragmenty). Królewski J., Sala P., E-marketing. Współczesne trendy, PWN, Warszawa 2013. Scott D. M., Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących, MT Biznes, Warszawa 2022. Inne: Aktualizowane na bieżąco pozycje naukowe (artykuły, monografie, badania naukowe ) oraz wybrane raporty branżowe i materiały audiowizualne (fragmenty filmów, kampanii i seriali) 2) Literatura uzupełniająca Barańska M.; Sponsoring telewizyjny w teorii i praktyce. Poznań 2008. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie., Warszawa 2006. Bielawski P., Public relations, zarządzanie informacjami, Poznań-Opole 2011. Dz.Urz. UE L 303/69, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) ze względu na zmianę sytuacji na rynku. Europejska konwencja o telewizji ponadgranicznej, przyjęta 5 maja 1989 r w Strasburgu - Dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 89/552/EWG o nadawaniu programów telewizyjnych. Fazzini K., Królestwo kłamstw. Podróż w świat cyberprzestępców, Wyd. Literackie 2020. Flak Ł., Flak R., Kropisz J., Marketing w dobie ery cyfrowej: Profilowanie konsumenta w sieci, [w:] A. Krzysztofek, A. Borcuch (red.) Nowe konteksty w nauce XXI wieku, Kielce 2019. Flak Ł., Nowe technologie: remedium czy spiritus movens kryzysu psychicznego w erze Big Data?. Kultura, Media, Teologia, 2021, 2 (45). Fonfara K., Pilarczyk B.: Marketing - czyli jak zaspokoić potrzeby nabywców. Wielkopolska Szkoła Biznesu, Poznań 2001. Fundacja Nowoczesna Polska, Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dziecii młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu, Warszawa 2016. Fundacja Nowoczesna Polska, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Warszawa 2014. Furman W., Dziennikarstwo i public relations. Rzeszów 2006. pod red. B. Ociepki. Kształtowanie wizerunku. Wrocław 2005. Gueorguieva V., Voters, MySpace, and YouTube: The Impact of Alternative Communication Channels on the 2006 Election Cycle and Beyond, „Social Science Computer Review”, Vol. 26(3). Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2009. Jędrzejewska D., Niemczyk R., Samo sedno. Copywriting. Jak sprzedawać słowem, Warszawa 2013 Keen A., Kult amatora, Warszawa 2007. Keen A., The Internet Is Not The Answer, New York 2015. Kirkpatric D., Efekt Facebooka. Warszawa, 2011. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. Kosińska O., Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, „Kultura Współczesna” 1(104)/2019. Kozielski R (pod red.), Wskaźniki marketingowe, Warszawa 2011. Kramer T.: Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2004. Kreft J., Władza algorytmów, Kraków 2020. Lynch M.P., The Internet of Us. Knowing More and Understanding Less in the Age of Big Data, New York – London 2016. Łanowy T., Kwasiński O., Analiza regulaminów i polityki prywatności mediów społecznościowychna przykładzie Instagrama, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych przez RODO, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, Nr 2(28)/2018, s. 44-50. Majorek M., Kod YouTube – od kultury partycypacji, do kultury kreatywności, Kraków 2015. Michalski E.: Marketing. Podręcznik Akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. Nowińska E., Wolność wypowiedzi prasowej, Warszawa 2008 Internet - problemy prawne , red. R. Skubisza, Lublin 1999 Nowińska E., Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2002 Opioła W., Popiołek M. (red.), Media społecznościowe – nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014. Orliński W., Internet – czas się bać, Warszawa 2013. Orżewski W., Prawo w mediach. Prawne aspekty działalności wydawniczej, reklamowej i poligraficznej. Wiadomości podręczne,Warszawa 2004 Pawełczyk P.; Socjotechnika. Poznań 2002 Pietraszek C.M., PRomocja. Reklama i public relations w małej firmie, Warszawa 2014 Popiołek M. (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014. Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, nr 1 (221), s. 60-71. Popiołek M., The role of Facebook in the process of acquiring information. Own research study, “Journal of Education, Culture and society”, 1(2015), s.75-85. Prawo mediów, red. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, Warszawa 2008 Prawo mediów, red. J. Sieńczyło-Chlabicz, Warszawa 2013. Prawo prasowe. Komentarz, red, B. Kosmus, G. Kuczyński, Warszawa 2013. Prawo reklamy i promocji pod red. E.Traple, Wyd. LexisNexis Warszawa 2007r. Rębisz S., Sikora I., Smoleń-Rębisz K., Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetuwśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Rzeszów 2015 nr. 1, s. 90-99. Rifkin J., Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Warszawa 2016. Sarowski Ł, Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – Ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, Rozprawy Społeczne 2017, Tom 11, Nr 1. Scott D.M., Nowe zasady marketingu i PR, Oficyna Wydawnictwo Wolters Kluwer Business 2009. Smalec A., Rosa G., Gracz L.,: Marketing – przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2005. Stachura K., nowe media i technologie tożsamości. lifestreaming jako praktyka społeczno-kulturowa, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2014, nr 1 (12). Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacjach. Wrocław 2006. Stantage T., Writing on the wall. Social media – The First 2,000 Years, Londyn 2013. Szymańska, Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej. Wrocław 2004 Wrzosek W. (red.): Strategie marketingowe. PWE, Warszawa 2004. Taylor A., The People’s Platform. Taking Back Power and Culture in the Digital Age, London 2014. Tkaczyk P., Zakamarki marki, Warszawa 2014. Turner J., R. Shah, Jak zarabiać w mediach społecznościowych?: rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym. Gliwice, 2015. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii Warecki W.,Warecki M., Co wpływa na dziennikarzy i na co mają wpływ. Warszawa 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.