Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy marketingu w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-B.36IIn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy marketingu w mediach
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0200-2NO, zarządzanie mediami i reklamą,niestacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Konwersatorium, 20 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kasprowski
Prowadzący grup: Łukasz Kasprowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne
zdalne

Dodatkowe strony WWW:

Zespoły w M. Teams:


KONW: http://bitly.pl/BkmAK


ĆW: http://bitly.pl/mHGWX

Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z rozwijającą się nieustannie teorią, ustawodawstwem, praktyką marketingową i standardami rynkowymi, przydatnymi podczas pracy w działach marketingowych organizacji medialnych

Efekty kształcenia:

K_W11 I Wiedza:

zna i rozumie zasady marketingu kultury i mediów (H1A_W04)

K_W10 ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki kultury i mediów oraz marketingu organizacji medialnych (H1A_W04)

ZM-W1 Identyfikuje i wyjaśnia znaczenie różnic kulturowych w kontekście zarządzanie marketingowego przedsiębiorstwem (K_W03)

K_U08 posiada umiejętność krytycznej refleksji nad tekstami na temat zarządzania, dziejów kultury oraz mediów (H1A_U01)

K_K9 Po zakończeniu kursu, student:

potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

K_K14 dzięki zdobytej wiedzy rozumie i potrafi oceniać krytycznie oraz interpretować wydarzenia kulturalne oraz przekazy medialne, a także projektować i koordynować kampanie medialne.


Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Forma: Zajęcia w formie stacjonarnej w ustalonych terminach (wykład z elementami konwersatorium + ćwiczenia - obecność obowiązkowa na ćwiczeniach, możliwa jedna tzw. losówka)


Zaliczenie z przedmiotu PMWM: Projekt grupowy + zaliczenie ćwiczeń


Punktacja projektu w skali 0-50 punktów (prezentowanie na wykładzie - ostatnie zajęcia 27.01) - szablon oceny podany na 1 zajęciach kursu


Zwolnienie z projektu -> 1) opublikowanie medioznawczego tekstu naukowego w czasopiśmie naukowym lub monografii naukowej do końca stycznia 2024 roku -> BDB z wykładu



Punktacja z projektu zaliczeniowego:


3 = 23-25 punktów z projektu


3,5 = 26-32 punkty z projektu


4 = 33-37 punktów z projektu


4,5 = 38-44 punkty z projektu


5 = 45-50 punktów z projektu


Ocena z części ćwiczeniowej - aktywność na zajęciach (max. do zdobycia 10 punktów, po 2 punkty za każdy blok zajęć)


DST - 5 punktów


DST + - 6 punktów


DB - 7-8 punktów


DB +- 9 punktów


BDB - 10 punktów


BDB z ćwiczeń to pół oceny wyżej z przedmiotu (Konwersatorium)!!!!


Ocena końcowa z przedmiotu (wykładu z elementami konwersatorium):

Jest to ocena z wykładu (projekt) oraz zaliczenie ćwiczeń (aktywność/ zadania).



Punktacja końcowa z przedmiotu PODSTAWY MARKETINGU W MEDIACH:


3 = zaliczenie ćwiczeń + 23-25 punktów z projektu


3,5 = zaliczenie ćwiczeń + 26-32 punkty z projektu


4 = zaliczenie ćwiczeń + 33-37 punktów z projektu


4,5 = zaliczenie ćwiczeń + 38-44 punkty z projektu


5 = zaliczenie ćwiczeń + 45-50 punktów z projektu



Terminy egzaminów i zaliczeń:

Termin zaliczenia kursu do sesji egzaminacyjnej w sem. zimowym 2024 roku

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody eksponujące - pokaz połączony z przeżyciem
Metody podające - anegdota
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody programowane - z użyciem maszyny dydaktycznej

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

1) Podstawy marketingu medialnego


8.10

Zajęcia organizacyjne:

Kształt zajęć, terminy spotkań, sylabus, formy zaliczenia, obecność itp.


BLOK I - Podwaliny marketingu w mass mediach:

Marketing (teoria, rodzaje)

Teorie władzy w mediach

Marketing mix i techniki marketingu, marketing wirusowy, marketing lateralny, marketing partyzancki, buzz marketing / marketing szeptany, marketing rekomendacji, marketing relacji, event marketing, shockvertising, artvertising, real-time marketing, content marketing,

Mikrotargetowanie psychograficzne ( marketing polityczny)

Użytkowanie zasobów sieci

Social media a perspektywa pokoleniowa i kompetencyjna

Media społecznościowe, e-commerce i influencer marketing w pandemii

Charakterystyka i struktura nowych mediów

Media a serwisy społecznościowe;

Klasyfikacje mediów społecznościowych

Użytkownicy mediów społecznościowych

Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne


5.11

BLOK II „Projektowanie” marketingu: (2 h)

Teoria:

Produkt w ujęciu marketingowym, produkt materialny i niematerialny, rola i formy promocji, koncepcje kształtowania cen

Analiza rynku, akademickie koncepcje/analizy marketingowe w mediach (SWOT, pięciu sił Portera, BCG, 80/20, Ansoffa, analiza cyklu życia produktu medialnego) oraz agencyjna praktyka badania rynkowego

Segmentacja rynku (rodzaje segmentacji, segmentacja i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa medialnego, rynki docelowe)

Strategie sprzedaży (wysokich cen, niskich cen, penetracji itp.)

Strategia marketingowa i strategia komunikacji

Badania rynku, grupy docelowe, segmentacja i pozycjonowanie

Strony zaangażowane w działania promocyjne

Marka - branding, zarządzanie wizerunkiem, zarządzanie reputacją, personal branding

PR - wewnętrzny, zewnętrzny; tożsamość a wizerunek organizacji.

Reklama (znaczenie na rynku mediów, zasady projektowania kampanii

Podstawy strategii promocyjnych

Standardowe i Niestandardowe formy promocji, problem efektywność NBDB

Ewolucja sieci World Wide Web

E-PR i pozycjonowanie w internecie

Pułapki marketingowe (trendy, RTM, polszczyzna, copywriting, efekt autorytetu zerowego)

Kryzys marki w sieci i poza nią

Filary pomiaru zainteresowania marką;

Digital marketing - Search Experience Optimization jako nowa era pracy marketera

Brief marketingowy

Monitorowanie efektywności reklam na Facebooku

Narzędzia weryfikacji zaangażowania marką;

Monitoring internetowy;

Storytelling w kampaniach reklamowych;

SEO a SEM;

Komunikacja w zespole marketingowym podczas tworzenia kampanii promocyjnej

Automatyzacja kampanii

Narzędzia analityczne

Tworzenie strategii SEM, konfiguracja i finansowanie kampanii SEM

Formaty reklamowe i modele rozliczeniowe w SM;

Formaty, placementy, targetowanie, efekty kampanii (Facebook Ads i Pinterest Ads)

Sfera cyfrowej rozrywki (Struktura mediów w dobie cyfrowej rozrywki)

Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne

Implementacja projektu/ produktu/planu marketingowego- Zadania projektowe (ok. 30/40 min).


13.01

BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej:

A) Stare media i stare media w cyfrowych szatach króla:

Reklama (prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa, outdoor, ATL, BTL, ambient)

Narzędzia i pomiar efektów działań PR

Media relations - konferencje prasowe, notki prasowe, publikacje, wystąpienia publiczne, wydarzenia, patronaty medialne i honorowe,

sponsoring

Lobbing, networking, czarny PR, PR kryzysowy, community marketing

CSR a marketing, greenwashing i etyka marketingu;

B) Nowe media nowe nowe media a marketing:

Nowe „nowe media” - specyfika

Telewizja internetowa i w Internecie, radio w Internecie

Platformy streamingowe

Blogosfera, blogi i mikroblogi

Networking

Reklama internetowa a cykl życia produktu, wskaźniki efektywności reklamy internetowej, formy reklamy internetowej,

Blogosfera, blogi i mikroblogi.

Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne


13.01

BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej:

C) Ustawodawstwo prawne rynku mediów i reklamy - podstawy (1H):

Prawo mediów i reklamy

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE o

audiowizualnych usługach medialnych

Charakterystyka zasobu cyfrowego niebędącego audiowizualna usługą medialną

Prawo w mediach społecznościowych (prawo własności inteletualnej, influencer marketing)

Perspektywa prawna: Ustawa o wolności słowa w Internecie, Akty: o Usługach Cyfrowych i Rynkach Cyfrowych

Hejt a marketing

Cenzura i wolność słowa w Internecie w kontekście poprawności „marketingowej”

Zwalczanie nieuczciwej reklamy

Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne

Blok IV - Wpływ i przyszłość marketingu

1) Wpływ:

Psychologia wpływu mediów

Immersja w optyce SM: binge watching, skrinoza, ekspozycja niebieskiego światła a bezsenność

Marketing w MS a eskalacja lęków i zaburzeń – uzależnienia behawioralne, zaburzenia osobowości

Instagram a stymulacja społeczna

Marginalny koszt uczestnictwa w mediach społecznościowych

Cienie i blaski pracy w marketingu

Marketingowy rynek pracy.


27.01

Blok IV c.d. - Wpływ i przyszłość marketingu


2) Przyszłość:

Mapa i rodzaje trendów (Hatalska)

Niestandardowe formy badania i pomiar efektywności reklamy

UX – z czym to się je?

Nowe technologie w marketingu

Inne wybrane aktualne tematy wybrane przez prowadzącego.

3) AR i VR w praktyce reklamowej i akademickiej – warsztaty.

4) Test sprawdzajacy i prezentacje zaliczeniowe

Wybrane na bieżąco tematy praktyczno-teoretyczne


Skrócony opis:

Podstawy marketingu w strukturach mediów tradycyjnych i nowych

Pełny opis:

Marketing w mediach tradycyjnych i nowych ( w ujęciu Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r.)., ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego.

Zajęcia podzielone są na 4 bloki tematyczne, pozwalające zdobyć wiedze, kompetencje i praktykę w obszarach:

BLOK I - Podwaliny marketingu w mass mediach

BLOK II „Projektowanie” marketingu

BLOK III – Specyfika poszczególnych obszarów rynku medialnego w kontekście kreacji marketingowej

Blok IV: Wpływ i przyszłość marketingu

Literatura:

1) Literatura podstawowa:

Dołhasz M., Fatuła D., Bober T., Budzanowska-Drzewiecka M., Kubacka D., Podstawy marketingu. Materiały dydaktyczne, Oficyna Wydawnicza AFM, Warszawa 2007 (fragmenty).

Flak Ł., Między demonizacją a apoteozą-krytyczny przegląd naukowy odnośnie mediów cyfrowych. Kultura, Media, Teologia, 2021, 4 (48).

Kotler Ph., Keller K. L., Zawiślak M., Marketing wyd.2022 zm. i uzupeł., Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2022.

Kotler Ph., Setiavan I., Hermawan Kartajaya H., Marketing 5.0, MT Biznes, Warszawa 2021.

Kotler Ph.: Marketing: podręcznik europejski. Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 2002. (fragmenty) oraz Kotler Ph.: Marketing. Wyd. 11. Poznań : REBIS, 2005 (fragmenty).

Królewski J., Sala P., E-marketing. Współczesne trendy, PWN, Warszawa 2013.

Scott D. M., Nowe zasady marketingu i PR. Jak poprzez social media, podcasty, content marketing, newsjacking oraz sztuczną inteligencję dotrzeć bezpośrednio do kupujących, MT Biznes, Warszawa 2022.

Inne: Aktualizowane na bieżąco pozycje naukowe (artykuły, monografie, badania naukowe ) oraz wybrane raporty branżowe i materiały audiowizualne (fragmenty filmów, kampanii i seriali)

2) Literatura uzupełniająca

Barańska M.; Sponsoring telewizyjny w teorii i praktyce. Poznań 2008.

Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie., Warszawa 2006.

Bielawski P., Public relations, zarządzanie informacjami, Poznań-Opole 2011.

Dz.Urz. UE L 303/69, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) ze względu na zmianę sytuacji na rynku.

Europejska konwencja o telewizji ponadgranicznej, przyjęta 5 maja 1989 r w Strasburgu - Dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 89/552/EWG o nadawaniu programów telewizyjnych.

Fazzini K., Królestwo kłamstw. Podróż w świat cyberprzestępców, Wyd. Literackie 2020.

Flak Ł., Flak R., Kropisz J., Marketing w dobie ery cyfrowej: Profilowanie konsumenta w sieci, [w:] A. Krzysztofek, A. Borcuch (red.) Nowe konteksty w nauce XXI wieku, Kielce 2019.

Flak Ł., Nowe technologie: remedium czy spiritus movens kryzysu psychicznego w erze Big Data?. Kultura, Media, Teologia, 2021, 2 (45).

Fonfara K., Pilarczyk B.: Marketing - czyli jak zaspokoić potrzeby nabywców. Wielkopolska Szkoła Biznesu, Poznań 2001.

Fundacja Nowoczesna Polska, Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dziecii młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu, Warszawa 2016.

Fundacja Nowoczesna Polska, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Warszawa 2014.

Furman W., Dziennikarstwo i public relations. Rzeszów 2006. pod red. B. Ociepki. Kształtowanie wizerunku. Wrocław 2005.

Gueorguieva V., Voters, MySpace, and YouTube: The Impact of Alternative Communication Channels on the 2006 Election Cycle and Beyond, „Social Science Computer Review”, Vol. 26(3).

Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2009.

Jędrzejewska D., Niemczyk R., Samo sedno. Copywriting. Jak sprzedawać słowem, Warszawa 2013

Keen A., Kult amatora, Warszawa 2007.

Keen A., The Internet Is Not The Answer, New York 2015.

Kirkpatric D., Efekt Facebooka. Warszawa, 2011.

Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Kosińska O., Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, „Kultura Współczesna” 1(104)/2019.

Kozielski R (pod red.), Wskaźniki marketingowe, Warszawa 2011.

Kramer T.: Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2004.

Kreft J., Władza algorytmów, Kraków 2020.

Lynch M.P., The Internet of Us. Knowing More and Understanding Less in the Age of Big Data, New York – London 2016.

Łanowy T., Kwasiński O., Analiza regulaminów i polityki prywatności mediów społecznościowychna przykładzie Instagrama, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych przez RODO, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, Nr 2(28)/2018, s. 44-50.

Majorek M., Kod YouTube – od kultury partycypacji, do kultury kreatywności, Kraków 2015.

Michalski E.: Marketing. Podręcznik Akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Nowińska E., Wolność wypowiedzi prasowej, Warszawa 2008 Internet - problemy prawne , red. R. Skubisza, Lublin 1999

Nowińska E., Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2002

Opioła W., Popiołek M. (red.), Media społecznościowe – nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014.

Orliński W., Internet – czas się bać, Warszawa 2013.

Orżewski W., Prawo w mediach. Prawne aspekty działalności wydawniczej, reklamowej i poligraficznej. Wiadomości podręczne,Warszawa 2004

Pawełczyk P.; Socjotechnika. Poznań 2002

Pietraszek C.M., PRomocja. Reklama i public relations w małej firmie, Warszawa 2014

Popiołek M. (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014.

Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, nr 1 (221), s. 60-71.

Popiołek M., The role of Facebook in the process of acquiring information. Own research study, “Journal of Education, Culture and society”, 1(2015), s.75-85.

Prawo mediów, red. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, Warszawa 2008 Prawo mediów, red.

J. Sieńczyło-Chlabicz, Warszawa 2013.

Prawo prasowe. Komentarz, red, B. Kosmus, G. Kuczyński, Warszawa 2013.

Prawo reklamy i promocji pod red. E.Traple, Wyd. LexisNexis Warszawa 2007r.

Rębisz S., Sikora I., Smoleń-Rębisz K., Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetuwśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Rzeszów 2015 nr. 1, s. 90-99.

Rifkin J., Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Warszawa 2016.

Sarowski Ł, Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – Ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, Rozprawy Społeczne 2017, Tom 11, Nr 1.

Scott D.M., Nowe zasady marketingu i PR, Oficyna Wydawnictwo Wolters Kluwer Business 2009.

Smalec A., Rosa G., Gracz L.,: Marketing – przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2005.

Stachura K., nowe media i technologie tożsamości. lifestreaming jako praktyka społeczno-kulturowa, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2014, nr 1 (12).

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacjach. Wrocław 2006.

Stantage T., Writing on the wall. Social media – The First 2,000 Years, Londyn 2013.

Szymańska, Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej. Wrocław 2004 Wrzosek W. (red.): Strategie marketingowe. PWE, Warszawa 2004.

Taylor A., The People’s Platform. Taking Back Power and Culture in the Digital Age, London 2014.

Tkaczyk P., Zakamarki marki, Warszawa 2014.

Turner J., R. Shah, Jak zarabiać w mediach społecznościowych?: rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym. Gliwice, 2015.

Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii

Warecki W.,Warecki M., Co wpływa na dziennikarzy i na co mają wpływ. Warszawa 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a