Elementy teorii i historii mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.45 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy teorii i historii mediów | ||
Jednostka: | Instytut Kultury | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-121-1-ZD-6 Przedmioty dla programu WZKS-121-2-ZD-6 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 71 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Malwina Popiołek | |
Prowadzący grup: | Malwina Popiołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom najważniejszych zagadnień z obszaru historii i teorii mediów. |
|
Efekty kształcenia: | K_W23 zna i rozumie historyczny rozwój mediów. H1A_W04 K_W09 ma podstawową wiedzę z zakresu komunikacji społecznej w kontekście rozwoju historycznego, społeczno-kulturowego, jak również w powiązaniu z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych.H1A_W05; H1A_W07 K_W22 zna i rozumie rolę mediów w kształtowaniu kultury. H1A_W04 K_U09 umie ocenić zakres odpowiedzialności społecznej mediów i stopień jej stosowania. H1A_U05 K_U16 wyjaśnia społeczną rolę mediów i potrafi podać stosowne przykłady. H1A_U07 K_K05 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form. H1A_K06 K_K14 dzięki zdobytej wiedzy rozumie i potrafi oceniać krytycznie oraz interpretować wydarzenia kulturalne oraz przekazy medialne. H1A_K06 |
|
Wymagania wstępne: | Brak. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • Egzamin pisemny • do egzaminu może przystąpić każdy student zapisany na kurs • egzamin sprawdza znajomość najważniejszych pojęć, zagadnień, orientacji teoretycznych i perspektyw badawczych w obszarze mediów masowych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Pełny opis: |
ELEMENTY HISTORII I TEORII MEDIÓW – zagadnienia 1. Media masowe – wprowadzenie 2. Prasa w rozwoju historycznym 3. Media elektroniczne – radio i telewizja w rozwoju historycznym 4. Nowe media i Web 2.0 – (w ujęciu historycznym) 5. Systemy medialne na świecie analiza porównawcza 6. Systemy medialne na świecie szczegółowe omówienie 3 modeli: model liberalny, modele spolaryzowanego pluralizmu, model demokratycznego korporacjonizmu 7. Komunikowanie masowe – ewolucja poglądów na media masowe (najważniejsze modele) 8. Oddziaływanie środków masowego komunikowania – najważniejsze teorie 9. Manipulacja medialna: czynniki pochodne od medium 10. Manipulacja medialna: czynniki pochodne od audytorium i błędy poznawcze 10. Media masowe w teorii społecznej 11. Media masowe - ich rola i znaczenie dla kultury 12. Konwergencja w mediach i jej konsekwencje dla współczesnych organizacji medialnych 13. Web 2.0, dziennikarstwo obywatelskie i ich znaczenie dla przemysłu medialnego | |
Literatura: |
Literatura (wybrane pozycje): Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008. D.Hallin, P. Mancini, Trzy modele systemów medialnych, Kraków 2007, cz. II Trzy modele, s. 87-254. Hofmokl J, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa, rozdział III, Internet-historia, struktura i najważniejsze cechy McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008, rozdział II Narodziny mediów masowych.Pokorna-Ignatowicz K. (red.), Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, część II. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 83 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Malwina Popiołek | |
Prowadzący grup: | Malwina Popiołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: J.P Hudzik, Wykłady z filozofii mediów, PWN, Warszawa 2017. A. Ogonowska, Psychologia mediów i komunikowania - wprowadzenie, Impuls, Kraków 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.