Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy teorii i historii mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-B.45
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy teorii i historii mediów
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Malwina Popiołek
Prowadzący grup: Malwina Popiołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie kulturą i mediami, rok 1
Zarządzanie kulturą i mediami, rok 1

Pełny opis:

ELEMENTY HISTORII I TEORII MEDIÓW – zagadnienia

1. Media masowe – wprowadzenie

2. Prasa w rozwoju historycznym

3. Media elektroniczne – radio i telewizja w rozwoju historycznym

4. Nowe media i Web 2.0 – (w ujęciu historycznym)

5. Systemy medialne na świecie analiza porównawcza

6. Systemy medialne na świecie szczegółowe omówienie 3 modeli: model liberalny, modele spolaryzowanego pluralizmu, model demokratycznego korporacjonizmu

7. Komunikowanie masowe – ewolucja poglądów na media masowe (najważniejsze modele)

8. Oddziaływanie środków masowego komunikowania – najważniejsze teorie

9. Manipulacja medialna: czynniki pochodne od medium

10. Manipulacja medialna: czynniki pochodne od audytorium i błędy poznawcze

10. Media masowe w teorii społecznej

11. Media masowe - ich rola i znaczenie dla kultury

12. Konwergencja w mediach i jej konsekwencje dla współczesnych organizacji medialnych

13. Web 2.0, dziennikarstwo obywatelskie i ich znaczenie dla przemysłu medialnego

Literatura:

Literatura (wybrane pozycje):

Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008.

D.Hallin, P. Mancini, Trzy modele systemów medialnych, Kraków 2007, cz. II Trzy modele, s. 87-254.

Hofmokl J, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa, rozdział III, Internet-historia, struktura i najważniejsze cechy

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008, rozdział II Narodziny mediów masowych.Pokorna-Ignatowicz K. (red.), Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, część II.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b