Źródła współczesności.Wprowadzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.45sIII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródła współczesności.Wprowadzenie |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Woźniak | |
Prowadzący grup: | Cezary Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Czym jest tożsamość jednostkowa, narodowa, zbiorowa? Czym jest podmiotowość? Poznając siebie poznaję to co inne, zanurzając się w sobie podróżuję w stronę światów wewnętrznych, wewnętrznych piekieł i niebios. Tak jak starożytni bohaterowie epiccy, jak Odys, jak Dane z Wergiliuszem. Jak Faust i jego następcy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Niesamowitość, chwyt udziwnienia, efekt obcości 2. Nekia, podróż do Hadesu, katabaza i anabaza 3. Metamorfozy, przejście przez piekło duszy. Boska komedia. 4. Raj utracony 5. Faust - nowoczesna dusza 6. Sobowtór. Dostojewski, Nabokov i inni 7.Frankenstein i literatura grozy 8. Golem. Meyrink i Lem 9.Labirynt kultury. Sny i utopie. |
|
Literatura: |
LISTA A (klasyka) 1. Wiktor Szkłowski, Sztuka jako chwyt 2. Zygmunt Freud, Niesamowite 3. E.T.A Hoffmann, Piaskun 3. Martin Heidegger, Wprowadzenie do metafizyki 3. Homer, Odyseja (tłumaczenie Wittlina) 4. Dante, Boska komedia 5. John Milton, Raj utracony 6. Goethe, Faust 7. Fiodor Dostojewski, Sobowtór 8. Mary Shelley, Frankenstein 9. Gustav Meyrink, Golem 10. Stanisław Lem, Golem XIV 11. Zygmunt Freud, Objaśnienie marzeń sennych LISTA B (komentarze) 1. Erwin Rohde, Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków 2. Karl Kerenyi, Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego 3. Karl Kerenyi, Eleusis 4.Maurice Blanchot, Przestrzeń literacka 5. Catherine Malabou, Ontologia przypadłości 6. Aleksander Wat, Mój wiek 7. Franz Kafka, Opowiadania i przypowieści 8. Emmanuel Levinas, Istniejący i istnienie 9. Gilles Deleuze, Krytyka i klinika 10. Tomasz Mann, Doktor Faustus 11. Malcolm Lowry, Pod wulkanem 12. Wasilij Grossman, Życie i los (przy pisaniu eseju należy skorzystać z przynajmniej jednej pozycji z listy A oraz z przynajmniej dwóch z listy B) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Graczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Oprócz udziału w wykładzie z elementami konwersatorium, studentki i studenci będą pracować w grupach nad projektami, których tytuły są toposami współczesności. |
|
Pełny opis: |
Projekty: 1) Życie 2) Rzeczywistość 3) Wirtualna rzeczywistość 4) Czas 5) Przestrzeń 6) Miłość 7) Erotyka 8) Egzystencja 9) Świadomość 10) Ego 11) Samorealizacja 12) Wolność 13) Transgresja 14) Duchowość 15) Mistyka 16) Medytacja 17) Wyzwolenie 18) Wojna 19) Polityka 20) Praca 21) Sztuka 22) Muzyka 23) Mit 24) Śmierć 25) Sens 26) Nihilizm 27) Nic 29) Absolut 30) Dobro 31) Estetyka 32) Piękno 33) Bóg |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Frederic Copleston, Historia filozofii, Tom I do IX, Warszawa 1998. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku, Kraków 2009. Co to jest filozofia kultury? pod red. Zofii Rosińskiej i Joanny Michalik, Warszawa 2006. Estetyki filozoficzne XX wieku, pod red. Krystyny Wilkoszewskiej, Kraków 2000. Alain Badiou, Mały podręcznik inestetyki, Poznań 2015. Theodore Adorno, Teoria estetyczna, Warszawa 1994. Jacques Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002. Charles Taylor, Narodziny nowożytnej podmiotowości, Warszawa 2008. Ludwig Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.