Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie informacją w mediach społecznościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-B.46
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie informacją w mediach społecznościowych
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Malwina Popiołek
Prowadzący grup: Malwina Popiołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Celem zajęć jest rozwinięcie u uczestników kompetencji informacyjnych, cyfrowych i medialnych przydatnych w sferze prywatnej oraz

pracy zawodowej związanej z kursem, w optyce informatologii oraz zarządzania. Nabyte umiejętności pozwolą na świadome filtrowanie

treści i zarządzanie informacją w Internecie z perspektywy: użytkownika, pracownika, organizacji rozmaitych filarów i korporacji

nowomedialnych.

Efekty kształcenia:

Wiedza:

• Uczestnik wie co to jest, czym się charakteryzuje oraz potrafi wskazać różnice pomiędzy Web 1.0, 2.0, 3.0 i 4.0;

• Uczestnik zna przyczyny i konsekwencje, szanse i zagrożenia wynikające z publikowania informacji w Internecie;

• Uczestnik zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mediów społecznościowych w oparciu o User Generated Content

• Uczestnik wie, jaka jest rola i znaczenie mediów społecznościowych w społeczeństwie informacyjnym.

Umiejętności:

• Uczestnik potrafi filtrować napotkane informacje;

• Uczestnik potrafi chronić swoją prywatność podczas użytkowania mediów społecznościowych;

• Uczestnik potrafi zapobiegać wyłudzeniom danych, informacji i chronić się przed wyłudzeniem danych wrażliwych

Kompetencje:

• Uczestnik ma świadomość, jak ważne jest stałe doskonalenie swoich e-umiejętności i e-kompetencji;

• Uczestnik wie, jakie są pozytywne, a jakie negatywne konsekwencje ekshibicjonizmu w social mediach;

• Uczestnik zna źródła, z których może czerpać wiedzę na temat bezpiecznego oraz świadomego korzystania z mediów

społecznościowych bez naruszania granic innych użytkowników.

Forma i warunki zaliczenia:

Obecność obowiązkowa (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione). Każda taka nadmiarową nieobecność (maksymalnie 2) musi

zostać odrobiona (forma ustalona z prowadzącym) do 2 tygodni po jej zaistnieniu.


W ramach kursu uczestnicy zobowiązani są: aktywnie uczestniczyć w zajęciach oraz wykonywać sumiennie projekt w grupach 2-4-

osobowych dot. określonego zjawiska w obrębie mediów społecznościowych (w ramach 3 zajęć warsztatowych+ pracy własnej) oraz

zaliczyć kolokwium końcowe (lub zostać z niego zwolnionym z racji aktywności na zajeciach).


Za każdą z części zaliczenia przysługuje określona liczba punktów:

1. Kolokwium - 50 pkt (Na jednych z ostatnich zajęć w semestrze; w przypadku uzasadnionych problemów możliwość zaliczenia testu w

innym terminie - w uzgodnieniu z prowadzącym).

1 A. Istnieje możliwość alternatywnego zaliczenia kolokwium (zwolnienie z kolokwium i 50 punktów) - Zwolniony z testu zostanie każdy,

kto:

Uzyska przynajmniej 9/ 10 punktów w ramach aktywności na zajęciach (ocenie nie podlegają: zajęcia organizacyjne, 2 zajęć

warsztatowych i 2 spotkań z prezentacjami projektów finalnych),

Wykaże dodatkową aktywność – 5 pkt.


Istnieje możliwość nadrobienia punktu za aktywność za dane zajęcia w przypadku nieobecności usprawiedliwionej!


2. Projekt - 50 pkt - 20 pkt za samo złożenie konspektu/briefu i autorskiego projektu zgodnego z ustalonymi wymaganiami i

skonsultowanego z prowadzącym (dla Lidera grupy gwarantowane 30 punktów) oraz poprawienie ewentualnych błędów wskazanych

przez prowadzącego.


Punkty ujemne:

Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną powyżej 2 dozwolonych = -2pkt;

Za każde spóźnienie (nie dotyczy w przypadku indywidualnych ustaleń z prowadzącym)= -1 pkt.


Dodatkowa aktywność (5 punktów):

Zadanie dodatkowe lub udokumentowana działalność studenta związana z kursem


Ocena końcowa według kryteriów punktowych:

3 = 58-62 punkty

3,5 = 63-72 punkty

4 = 73-84 punkty

4,5 = 85-91 punktów

5 = 92-100 punktów

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie kulturą i mediami, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Zarządzanie kulturą i mediami, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Pełny opis:

I Blok tematyczny - Media społecznościowe: teoria mediów, szanse i zagrożenia – analiza dogmatywna i krytyczna

• Charakterystyka i struktura nowych mediów;

• Media a serwisy społecznościowe;

• Klasyfikacje mediów społecznościowych;

• Informacja jako towar;

• Dostęp do informacji a FOMO;

• Użytkownicy mediów społecznościowych;

• Prywatność na sprzedaż;

• Mikrotargetowanie psychograficzne;

• Marginalny koszt uczestnictwa w mediach społecznościowych;

• Niekorzystający z Facebooka;

• Standardy społeczności;

• Aspekt „pamięci sieci” i usuwania treści (Cyfrowe życie i cyfrowa śmierć);

• Dezinformacja w mediach społecznościowych;

• Wojny informacyjne;

• Architektura informacji a UX;

• Prawo w mediach społecznościowych (prawo własności, influencer marketing);

• Cenzura i wolność słowa w Internecie;

• Perspektywa prawna: Ustawa o wolności słowa w Internecie, Akty: o Usługach Cyfrowych i Rynkach Cyfrowych

II Blok Tematyczny – Wybrane aspekty dotyczące mediów społecznościowych:

• Użyteczność (funkcje) serwisów społecznościowych w życiu codziennym: marketing, polityka, kultura i handel;

• Modele biznesowe w cyfrowym środowisku;

• Autorytet w mediach społecznościowych;

• Marketing – rodzaje i strategie;

• Marketing relacji;

• Filary pomiaru zainteresowania marką;

• Digital marketing - Search Experience Optimization jako nowa era pracy marketera;

• Monitorowanie efektywności reklam na Facebooku;

• Narzędzia weryfikacji zaangażowania marką;

• Monitoring internetowy;

• Storytelling w kampaniach reklamowych;

• Kryzysy w social mediach;

• CSR a marketing;

• Media społecznościowe, e-commerce i influencer marketing w pandemii;

• SEO a SEM;

• Komunikacja w zespole podczas tworzenia kampanii promocyjnej;

• Narzędzia analityczne;

• Strategie SEM;

• Mediaplan startowy (finansowanie kampanii);

• Formaty reklamowe i modele rozliczeniowe w SM;

• Formaty, placementy, targetowanie (Facebook Ads i Pinterest Ads)

III Blok tematyczny - (Nie)bezpieczeństwo w sieci

• Media społecznościowe jako źródło informacji;

• Prywatność i bezpieczeństwo w sieci;

• Użytkowanie zasobów sieci

• Social media a perspektywa pokoleniowa i kompetencyjna;

• Od Surface webu po dark web;

• Odpowiedzialne zarządzanie informacją prywatną w mediach społecznościowych;

• Prywatność i bezpieczeństwo w sieci;

• Targetowanie;

• Inwigilacja cyfrowa;

• Cyfrowe ślady;

• Panoptykon cyfrowy;

• Konsekwencje ekshibicjonizmu cyfrowego;

• Rodzaje zagrożeń;

• Przegląd cyberataków;

• Cyberwyłudzenia, cyberprzemoc, cybercielesność i cyberseksualizacja;

• Media społecznościowe jako narzędzie wspierające identyfikację zagrożeń;

• Bezpieczeństwo pracy zdalnej i Odpowiedzialne zarzadzanie informacją w mediach społecznościowych;

IV Blok Tematyczny - Zjawiska psychospołeczne w przestrzeni mediów społecznościowych:

• Social media jako wyznacznik statusu społecznego: moda, trendy wynikające

z uwarunkowań kulturowych;

• Psychologia wpływu mediów;

• Immersja w optyce SM: binge watching, skrinoza, ekspozycja niebieskiego światła a bezsenność;

• Media społecznościowe a eskalacja lęków i zaburzeń – uzależnienia behawioralne, zaburzenia osobowości;

• Instagram a stymulacja społeczna;

• Kultura obnażania;

• Samotność, związki i emocje w sieci

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Borcuch, U. Świerczyńska-Kaczor, serwisy społecznościowe – jednostka i społeczeństwo na pograniczu świata rzeczywistego i wirtualnego, „Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej” 2013, Seria: ”Organizacja i Zarządzanie” z. 65.

D. Boyd, N.B. Ellison, Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, “Journal of Computer-Mediated Communication” 13 (1)/ 2008, s. 210-230.

M. Filiciak, G. Ptaszek, Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych, Warszawa 2009.

J. Isaak, Mina J. Hanna, User Data Privacy: Facebook, Cambridge Analytica, and Privacy Protection, “The Policy Corner” 2018.

A. M. Kaplan, M. Haenlein, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, “Business Horizons” 2010, nr 53, s. 59 – 68.

J. H. Kietzman K. Hermkens, I.P. McCarthy, Social media? Get Seriuos! Understanding the functional building blocks of social media, “Business Horizons” 2011, nr 54, s. 241 – 251.

J. Kreft, Za fasadą społeczności, Wyd. UJ, Kraków 2015.

M. Popiołek, Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

A. Bard, J. Söderqvist, Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie., Warszawa 2006.

Z. Bauman, D. Lyon, Płynna inwigilacja – rozmowy, Kraków 2013.

P. Bielawski, Public relations, zarządzanie informacjami, Poznań-Opole 2011.

K. Fazzini, Królestwo kłamstw. Podróż w świat cyberprzestępców, Wyd. Literackie 2020.

Ł. Flak, R. Flak, J. Kropisz, Marketing w dobie ery cyfrowej: Profilowanie konsumenta w sieci, [w:] A. Krzysztofek, A. Borcuch (red.) Nowe konteksty w nauce XXI wieku, Kielce 2019.

Ł. Flak, Rzeczywistość cyfrowego panoptykonu: społeczeństwo cichego przyzwolenia, [w:]

M. Pobrzeżyński, A. Borcuch (red.) bezpieczeństwo w erze społeczeństwa informacyjnego: wyzwania w sferach kultury, marketingu i gospodarki, Kielce 2019.

Fundacja Nowoczesna Polska, Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dzieci

i młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu, Warszawa 2016.

Fundacja Nowoczesna Polska, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Warszawa 2014.

V. Gueorguieva, Voters, MySpace, and YouTube: The Impact of Alternative Communication Channels on the 2006 Election Cycle and Beyond, „Social Science Computer Review”, Vol. 26(3).

J. Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2009.

A. Keen, Kult amatora, Warszawa 2007.

A. Keen, The Internet Is Not The Answer, New York 2015.

D. Kirkpatric, Efekt Facebooka. Warszawa, 2011.

J. Kreft, Władza algorytmów, Kraków 2020.

O. Kosińska, Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, „Kultura Współczesna” 1(104)/2019.

C. Kurz, F. Rieger, Pożeracze danych. O zawłaszczaniu naszych danych i o tym jak odzyskać nad nimi kontrolę, Warszawa 2013.

M. P. Lynch, The Internet of Us. Knowing More and Understanding Less in the Age of Big Data, New York – London 2016.

T. Łanowy, O. Kwasiński, Analiza regulaminów i polityki prywatności mediów społecznościowych

na przykładzie Instagrama, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych przez RODO, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, Nr 2(28)/2018, s. 44-50.

M. Majorek, Kod YouTube – od kultury partycypacji, do kultury kreatywności, Kraków 2015.

W. Opioła, M. Popiołek (red.), Media społecznościowe – nowe formy ekspresji politycznej,

Toruń 2014.

W. Orliński, Internet – czas się bać, Warszawa 2013.

M. Popiołek (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej, Toruń 2014.

M. Popiołek, The role of Facebook in the process of acquiring information. Own research study, “Journal of Education, Culture and society”, 1(2015), s.75-85.

M., Popiołek, Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, nr 1 (221), s. 60-71.

J. Rauhofer, Privacy is dead, get over it! Information privacy and the dream of a risk-free society, ”Information & Communications Technology Law” 2008.

S. Rębisz, I. Sikora, K. Smoleń-Rębisz, Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu

wśród adolescentów, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Rzeszów 2015 nr. 1, s. 90-99.

J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Warszawa 2016.

Ł. Sarowski, Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – Ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, Rozprawy Społeczne 2017, Tom 11, Nr 1.

P. Sienkiewicz, Paradygmat rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Zeszyty Naukowe Ekonomiczne Problemy Usług” 2013, nr 105, t. II, s. 766.

K. Stachura, nowe media i technologie tożsamości. lifestreaming jako praktyka społeczno-kulturowa, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2014, nr 1 (12).

T. Stantage, Writing on the wall. Social media – The First 2,000 Years, Londyn 2013.

D. Tappscott, A. Williams, Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa 2008.

S. Turkle, Samotni razem, Kraków 2013.

A. Taylor, The People’s Platform. Taking Back Power and Culture in the Digital Age, London 2014.

J. Turner, R. Shah, Jak zarabiać w mediach społecznościowych? : rozwijaj firmę dzięki nowoczesnym narzędziom marketingowym. Gliwice, 2015.

A. Ziółkowska, Biały wywiad jako narzędzie uzupełniające czynności z zakresu techniki

kryminalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Iuridica 82, 2018.

Inne: Aktualizowane na bieżąco pozycje naukowe oraz wybrane raporty branżowe i materiały audiowizualne (fragmenty filmów, kampanii i seriali)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c