Etyka reklamy i problemy konsumpcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.47IIs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka reklamy i problemy konsumpcji |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Pałasz | |
Prowadzący grup: | Michał Pałasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Ćwiczenia z przedmiotu "Etyka reklamy i problemy konsumpcji" wprowadzają w wymiarze praktycznym w świat refleksji etycznej nad komunikacją reklamową oraz w uniwersum problemów konsumpcji, w zakresie synchronicznym i diachronicznym, celem uwrażliwienia studentów na omawiane zagadnienia oraz przygotowania do konfrontacji z nimi na gruncie zawodowym w ramach zarządzania reklamą. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu kursu student powinien: * rozumieć istotę praktycznego wymiaru zjawisk z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji w rzeczywistości organizacyjnej na gruncie zarządzania reklamą, * znać i rozumieć podstawowe metody i techniki stosowane w reklamie w ich ujęciu etycznym i związanym z problemami konsumpcji w obszarze zarządzania reklamą, * znać historię rozwoju myśli etycznej dotyczącej zarządzania i organizowania, w szczególności zaś reklamy i konsumpcji w odniesieniu do zarządzania reklamą, * posiadać wrażliwość etyczną i potrafić diagnozować przy pomocy kategorii etycznych rozwiązania stosowane w praktyce życia organizacyjnego, w szczególności w zakresie zarządzania reklamą, * dostrzegać, definiować i poddawać krytycznej analizie formę, treść, kontekst i znaczenie komunikacji reklamowej i zjawisk z zakresu konsumpcji dóbr i usług na gruncie zarządzania reklamą, * potrafić samodzielnie i krytycznie uzupełniać i zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie etyki reklamy i problemów konsumpcji na gruncie zarządzania reklamą oraz w wymiarze interdyscyplinarnym, * być zdolnym do samodzielnego wykorzystania narzędzi refleksji z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji przy realizacji projektów lub brania udziału w pracach zespołów związanych z zarządzaniem reklamą. |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Do zaliczenia wymagane jest spełnienie kryterium obecności. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. * artykuł o etyce reklamy i problemach konsumpcji na gruncie zarządzania reklamą opublikowany samodzielnie na blogu kulturoteka.tumblr.com - 15% oceny * referat/prezentacja - 35% oceny * przygotowanie, zaangażowanie, aktywność na zajęciach - 50% oceny Punktacja: 3 = 56-64% 3,5 = 65-73% 4 = 74-82% 4,5 = 83-91% 5 = 92-100% |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocenianie stałe w trakcie ćwiczeń na zajęciach, kryterium aktywności, zaangażowania i przygotowania do zajęć (lektura tekstów), przygotowanie i przedstawienie prezentacji (na temat jednej z lektur), opublikowanie artykułu na multiblogu studentów zarządzania kulturą i mediami kulturoteka.tumblr.com. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | E-learning --- Metody eksponujące - film, ekspozycja, pokaz --- Metody podające - anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis, opowiadanie, pogadanka, prelekcja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny --- Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, przedmiotowe, produkcyjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu, pokaz, seminarium, symulacja --- Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy --- Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne), metoda przypadków, metoda sytuacyjna, seminarium |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 punkty ECTS Godziny kontaktowe: * udział w ćwiczeniach – 30 godz. Godziny niekontaktowe: * czytanie literatury oraz przyswajanie nowej wiedzy - 60 godz. * przygotowanie artykułu - 10 godz. * przygotowanie prezentacji - 20 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie mediami i reklamą, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z przedmiotu “Etyka reklamy i problemy konsumpcji” wprowadzają w wymiarze praktycznym w świat refleksji etycznej nad komunikacją reklamową oraz w uniwersum problemów konsumpcji, w zakresie synchronicznym i diachronicznym, celem uwrażliwienia studentów na omawiane zagadnienia oraz przygotowania do konfrontacji z nimi na gruncie zawodowym w ramach zarządzania reklamą. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia z przedmiotu "Etyka reklamy i problemy konsumpcji" wprowadzają w wymiarze praktycznym w świat refleksji etycznej nad komunikacją reklamową oraz w uniwersum problemów konsumpcji, w zakresie synchronicznym i diachronicznym, celem uwrażliwienia studentów na omawiane zagadnienia oraz przygotowania do konfrontacji z nimi na gruncie zawodowym w ramach zarządzania reklamą. W szczególności tematyka zajęć dotyczy poniższych zagadnień. 1. Wprowadzenie, zajęcia organizacyjne. 2. Marketing krytyczny 3. Konsumpcja, konsumpcjonizm, etyczna konsumpcja 4. Historyczny rozwój refleksji z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji - cz. 1 5. Historyczny rozwój refleksji z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji - cz. 2 6. Nierówności społeczne, dochodowe, majątkowe 7. Kodeks etyki reklamy, dobre praktyki z zakresu marketingu szeptanego, standardy briefów kampanii marketingowych i strategii komunikacyjnych 8. Zarządzanie humanistyczne, współczesne wrażliwe etycznie ruchy społeczne (Occupy Wall Street, Oburzeni) 9. Przejawy konsumpcjonizmu 1: etyka reklamy i problemy konsumpcji a kultura popularna - cz. 1 10. Przejawy konsumpcjonizmu 2: etyka reklamy i problemy konsumpcji a kultura popularna - cz. 1 11. Przejawy konsumpcjonizmu 3: rola i znaczenie nowych technologii i ich kreatorów w etycznych aspektach reklamy i konsumpcji - hardware 12. Przejawy konsumpcjonizmu 4: rola i znaczenie nowych technologii i ich kreatorów w etycznych aspektach reklamy i konsumpcji - software 13. Antyglobalizm, alterglobalizm, zrównoważony rozwój, studia przypadków z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji na gruncie krajowym i międzynarodowym. 14. Makdonaldyzacja kultury, studia przypadków z zakresu etyki reklamy i problemów konsumpcji na gruncie krajowym i międzynarodowym. 15. Podsumowanie, zaliczenie. Realizacja zajęć w oparciu o kompetencje zdobyte w ramach projektu „Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ”. Zajęcia będą realizowane w oparciu o (1) innowacyjne metody dydaktyczne, w tym: oparte o nauczanie problemowe (problem-based learning), design-thinking, metody tutoringu akademickiego oraz z wykorzystaniem metod wsparcia procesów kreowania i dzielenia się wiedzą; (2) w zakresie umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia, w tym: analizy studium przypadku ilustrujących omawiane zagadnienia, wykorzystanie narzędzi informatycznych (w tym nauczanie na odległość, aplikacje mobilne, narzędzia do prezentacji i wizualizacji danych); (3) innowacyjne metody zarządzania informacją, w tym: profesjonalnego opracowania i zarządzania informacją, big data oraz data mining. |
|
Literatura: |
Zawadzki, M., 2015. Krytyczny nurt marketingu. W B. Nierenberg, red. Zarządzanie reklamą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 103–114. Kociatkiewicz, J., 2012. Marketing krytyczny. W B. Glinka & M. Kostera, red. Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer, ss. 443–454. Iwasiński, Ł., 2016. Konsumpcja w ujęciu studiów kulturowych. Kultura i Edukacja, (1), ss.34–52. Wróbel, M., 2011. Konsumpcjonizm a etyczna konsumpcja jako alternatywne formy kształtowania społeczeństw. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 51, ss.103–116. Engels, F. & Marks, K., 2007. Manifest Partii Komunistycznej. filozofia.uw.edu.pl. Available at: http://www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/marks-engels01.pdf [Udostępniono listopad 27, 2017]. Baudrillard, J., 2006. Zarys teorii konsumpcji. W Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, ss. 75–102. Fromm, E., 2009. Wprowadzenie: Wielka obietnica, jej niespełnienie i nowe możliwości. W Mieć czy być. Poznań: Rebis, ss. 35–50. Fromm, E., 2009. Część pierwsza. Różnica między posiadaniem a byciem. W Mieć czy być. Poznań: Rebis, ss. 27–73. Piketty, T., 2015. Wprowadzenie. W Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, ss. 8–33. Kostera, M., 2012. Manifest humanistyczny o zrównoważone zarządzanie. W Ł. Gaweł & E. Orzechowski, red. Zarządzanie: kultura, media, dziedzictwo. Kraków: Attyka, ss. 9–14. Rada Reklamy, 2017. Kodeks etyki reklamy. radareklamy.pl. Available at: https://www.radareklamy.pl/kodeks-etyki-reklamy [Udostępniono listopad 27, 2017]. IAB Polska, 2011. Dobre praktyki WOMM. iab.org.pl. Available at: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/dobre_praktyki_womm.pdf [Udostępniono listopad 27, 2017]. IAB Polska, 2011. Brief standardowy klient – agencja. Internetowa kampania marketingowa. iab.org.pl. Available at: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/brief_IKM.pdf [Udostępniono listopad 27, 2017]. IAB Polska, 2012. Brief do przygotowania strategii komunikacyjnej: Social Media. iab.org.pl. Available at: https://iab.org.pl/standardy-i-dobre-praktyki/standardy-briefowania-agencji/ [Udostępniono listopad 27, 2017]. Gawor, L., 2006. Antyglobalizm, alterglobalizm i filozofia zrównoważonego rozwoju jako globalizacyjne alternatywy. Problemy ekorozwoju, 1(1), ss.41–48. Rogowska-Mrówczyńska, A., 2007. Makdonaldyzacja kultury w „piekle współczesności”. Biuletyn Edukacji Medialnej, (1), ss.87–99. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.