Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo reklamy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-B.58IIs
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo reklamy
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Barańska
Prowadzący grup: Marzena Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Pogłębienie przez studenta wiedzy z zakresu nauk o mediach, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania organizacji

medialnych

Wypracowanie kompetencji społecznych, w szczególności potrzeby nieustannego doskonalenia wiedzy i umiejętności

Nabycie kompetencji niezbędnych do inicjowania, planowania, realizacji i ewaluacji przedsięwzięć medialnych i reklamowych

Nabycie kompetencji niezbędnych do krytycznej analizy przekazów medialnych i reklamowych


Efekty kształcenia:

ZMR_K2_W01

Absolwent zna i rozumie posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia

zarządzania organizacjami mediów na gruncie nauk społecznych, aktualnego stanu i

kierunków rozwoju (wykazuje zdolność krytycznego ich omawiania)

ZMR_K2_W03 Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie zasad, reguł, misji i celów

organizacji medialnych zarówno publicznych, jak i prywatnych

ZMR_K2_W11

Absolwent zna i rozumie w pogłębiony sposób miejsce i znaczenie zarządzania

organizacjami mediów na gruncie nauk społecznych, aktualnego stanu i kierunków

rozwoju (wykazuje zdolność krytycznego ich omawiania).

ZMR_K2_U01

Absolwent potrafi formułować i analizować problemy badawcze wynikające z

omawianych zjawisk ekonomicznych, społecznych, środowiskowych, kulturalnych i

organizacyjnych, przed którymi stają organizacje oraz dobierać odpowiednie metody i

narzędzia ich rozwiązywania, wykorzystując dobór odpowiednich informacji

ZMR_K2_U02 Absolwent potrafi poddać krytycznej obserwacji organizacje medialne oraz wyciągać

z niej wnioski

ZMR_K2_K05 Absolwent jest gotów do krytycznej oceny i interpretacji wydarzeń kulturalnych

ZMR_K2_K11 Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.EK1Posiada wiedzę o normach prawnych dotyczących reklamy zarówno odnoszących się do regulacji krajowych, jak i międzynarodowych[K_W08+++, K_ U01+++]


EK2 Potrafi prawidłowo interpretować treść formę reklamy z punktu widzenia jej zgodności z prawem [K_ U01+++],


EK3 Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz interpretować podstawowe reguły i normy prawne odnoszące się do reklamy[K_ U07+++

Wymagania wstępne:

wiedza podstawowa z zakresu prawa

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z pisemnej formy zaliczenia.,

Dodatkowo uwzględniany będzie poziom zaangażowania studenta na zajęciach

Z uwagi na system prowadzenia zając, prace końcowe zostaną przesłane drogę emil'ową lub Teams

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Praca studentów jest oceniana na bieżąco oraz w trakcie konsultacji, na podstawie postępów w wykonywaniu zadań, przygotowania do zajęć i realizacji zadań domowych.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Termin I 21 czerwca 2021 r. g. 9.00

Termin II 3 września 2021 g.

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza, problemowe, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusje, konsultacje, wymiana doświadczeń,

Bilans punktów ECTS:

Wykład


Lektura tekstów obowiązkowych wraz z konsultacjami oraz przygotowanie prezentacji

Praca nad projektem ćwiczeniowym

Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia końcowego


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie mediami i reklamą, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

W trakcie zajęć omówione zostaną kwestie:

- reklamy w ujęciu normatywnym

- reklamy jako czynu nieuczciwej konkurencji

- ochrony prawnej filmu reklamowego

- analizy pojęć sponsoring - mecenat

- zasad lokowaniu produktu

- umów kształtujących stosunki pomiędzy podmiotami i ponoszonej odpowiedzialności

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest reklama postrzegana przez pryzmat normatywnych rozwiązań. Postrzegana przez pryzmat nieuczciwości praktyk konkurencyjnych, poddana zostanie analizie m.in. z punktu widzenia pojęcia czynu nieuczciwej konkurencji, praw autorskich, prawa medialnego, ustawodawstwa krajobrazowego., prawa budowlanego. W trakcie zajęć poddane zostaną analizie kwestie dotyczące ochrony wizerunku, sponsoringu, lokowania produktu telesprzedaży, Z uwagi na indyferentność obowiązujących rozwiązań w zakresie funkcjonowania rynku medialnego także podejmowane będą kwestie stosownych praktyk marketingowych w internecie. Za podstawowe uznano egzegezę tekstów prawnych, a także orzecznictwa co pozwala na weryfikacje stosowanych rozwiązań prawnych w praktyce.

Literatura:

Wybrane przykłady

dyrektywa 2006/114/we Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej (wersja ujednolicona)

- ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tj. z dnia 30 października 2017 r.)

- ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (tj. z dnia 14 września 2018 r.)

- ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tj. z dnia 7 lipca 2017 r.)

- ustawa o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (tj. z dnia 8 grudnia 2017 r.)

- rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych z dnia 21 listopada 2008 r.

- ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tj. z dnia 25 października 2018 r.)

- rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie treści, wielkości, wzoru i sposobu umieszczania na reklamach piwa napisów informujących o szkodliwości spożywania alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim z dnia 6 listopada 2003 r.

M. Sieradzka, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008;

E. Traple, Prawo promocji i reklamy, Warszawa 2007;

K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012;

M. Namysłowska, Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012.

Orzecznictwo

Uwagi:

student powinien posiadać wiedzę podstawowa w zakresie pojęć prawnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b