Źródła współczesności II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.60IIn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródła współczesności II |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2NO, zarządzanie mediami i reklamą,niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK-KON
|
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 20 godzin, 57 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Graczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest (a) próba wskazania i analizy źródeł kilku ważnych dla współczesności procesów i zjawisk, (b) rozważenie form, w jakich owe źródła i owa współczesność zostały ujęte w czterech powieściach (służących każdorazowo za punkt wyjścia analiz). |
|
Efekty kształcenia: | KK 03, KK 04, KK 05, KU 01, KU 04, KU 08, KW 17, KW 19, KW 22 |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach, lektura zadanych tekstów, sporządzanie notatek z lektury, ewentualnie rozmowa. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Notatki z lektur, ewentualnie rozmowa. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium |
|
Bilans punktów ECTS: | wykład - 1 ects lektura + notatki - 1 ects |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć - wychodząc od lektury czterech powieści (jednej XIX- i trzech XX-wiecznych) - spróbujemy odsłonić wielo- i różnorakie źródła kilku zjawisk, które wpływają na kształt współczesności. Samą współczesność będziemy rozumieć nie tyle jako dobrze określony odcinek na linii czasu, ile raczej jako złożony z wielu warstw (i wielu czasów, płynących w różnych rytmach) obszar trudny do ujęcia w jedną, scalającą formułę. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wiek XIX jako jeden z początków współczesności (a) pragnienie a rzeczywistość (b) problem kontaktu ze światem (za pośrednictwem zmysłów i z pomocą rozumu) (c) prostytucja (d) uczucia a gospodarka towarowo-pieniężna 2. Wielka Wojna i narodziny wojen współczesnych: (a) technika militarna (b) męskość a wojna (c) zmysłowość w okopach - o (nie)możliwości doświadczenia 3. Mowa bez nadawcy - język a współczesność: (a) spojrzenie i kinowość (b) powrót przedmiotów (c) kto mówi? 4. Lęk i popkultura: (a) Ameryka (b) świat jako uniwersum znaków (c) paranoja i spiski (d) jak opowiadać? |
|
Literatura: |
G. Flaubert, Pani Bovary E. Juenger, W stalowych burzach A. Robbe-Grillet, Żaluzja T. Pynchon, 49 idzie pod młotek |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK-KON
|
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 20 godzin, 59 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Falkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Falkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest wspólna refleksja nad współczesnymi formami (przedstawiania) przemocy. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA K_W05 K_W12 K_W14 UMIEJĘTNOŚCI K_U06 K_U08 K_U12 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 K_K05 K_K9 |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Sporządzanie notatek z wykładów/lektur i/lub sprawozdań, udział w dyskusjach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ocena notatek i udziału w dyskusjach. |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Bieżąca ocena nadsyłanych notatek i udziału w dyskusjach. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium |
|
Bilans punktów ECTS: | 2/3 pkt - wykład 4/3 pkt - praca własna (lektura/film + notatki) |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podejmiemy próbę zrozumienia źródeł i specyfiki aktów terroru dokonywanych we współczesnym świecie (Breivik, Abu Ghraib, islamiści, ludobójstwa w Afryce), odwołując się m.in. do doniesień medialnych poświęconych współczesnym formom przemocy. Sięgniemy w przeszłość. Przyjrzymy się też psychospołecznym źródłom przemocy. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: - narcyzm a przemoc - przemoc i pamięć - współczesne oblicza przemocy i terroryzmu (głównie na podstawie "Śmiechu morderców" Klausa Theweleita) - przemoc a konstrukcja mężczyzny-żołnierza - spektakularność i spektakle przemocy - rola aktów przemocy w utrzymaniu równowagi psychicznej i cielesnej „morderców” - medialne doniesienia na temat terroryzmu i "eksperckie" interpretacje aktów terroru. |
|
Literatura: |
Ch. Lasch, Kultura narcyzmu K. Theweleit, Śmiech morderców (obszerne fragmenty) M. Foucault, Nadzorować i karać (fragment) J. Oppenheimer, Scena zbrodni A. Munk, Pasażerka Ewentualnie: F. Kafka, Kolonia karna J. Butler, Ramy wojny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.