Źródła współczesności II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-B.60IIs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Źródła współczesności II |
Jednostka: | Instytut Kultury |
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Woźniak | |
Prowadzący grup: | Cezary Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | hybrydowe |
|
Cele kształcenia: | Podstawowym celem tych zajęć jest uzyskanie przez studentki i studentów pewnego zaawansowanego już poziomego rozumienia współczesności, uzyskanie wiedzy o najważniejszych jej ideach, toposach i nurtach, także o ich źródłach, przemianach i ewolucji, tak by dysponować dobrą orientacją w skomplikowanym współczesnym świecie człowieka XXI wieku. |
|
Efekty kształcenia: | KK 03, KK 04, KK 05, KU 01, KU 04, KU 08, KW 17, KW 19, KW 22 |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Obecność na zajęciach, przygotowanie pracy/projektu zaliczeniowego, także lektura zadanych tekstów, sporządzanie notatek z lektury, rozmowa. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Rozmowa, notatki z zajęć |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - anegdota |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium |
|
Bilans punktów ECTS: | wykład - 1 ects lektura + notatki - 1 ects |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie mediami i reklamą, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć będziemy poznawać kształty współczesności, poprzez dyskusje, referaty i prace, a to wszystko w celu szerszego zrozumienia czasów, w których żyjemy, naszej współczesności. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1) Życie 2) Rzeczywistość 3) Wirtualna rzeczywistość 4) Czas 5) Przestrzeń 6) Miłość 7) Erotyka 8) Egzystencja 9) Świadomość 10) Ego 11) Samorealizacja 12) Wolność 13) Transgresja 14) Duchowość 15) Mistyka 16) Medytacja 17) Wyzwolenie 18) Wojna 19) Polityka 20) Praca 21) Sztuka 22) Muzyka 23) Mit 24) Śmierć 25) Sens 26) Nihilizm 27) Nic 29) Absolut 30) Dobro 31) Estetyka 32) Piękno 33) Bóg 34) Apokalipsa 35) Dystopia |
|
Literatura: |
Frederic Copleston, Historia filozofii, Tom I do IX, Warszawa 1998. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku, Kraków 2009. Co to jest filozofia kultury? pod red. Zofii Rosińskiej i Joanny Michalik, Warszawa 2006. Estetyki filozoficzne XX wieku, pod red. Krystyny Wilkoszewskiej, Kraków 2000. Alain Badiou, Mały podręcznik inestetyki, Poznań 2015. Theodore Adorno, Teoria estetyczna, Warszawa 1994. Jacques Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002. Charles Taylor, Narodziny nowożytnej podmiotowości, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK-KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami konwersatorium, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marzenna Jakubczak | |
Prowadzący grup: | Marzenna Jakubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest (a) próba wskazania i analizy źródeł kilku ważnych dla współczesności procesów i zjawisk, (b) rozważenie form, w jakich owe źródła i owa współczesność zostały ujęte w XIX- i XX-wiecznych opowiadaniach i filmach (służących każdorazowo za punkt wyjścia analiz). |
|
Efekty kształcenia: | KK 03, KK 04, KK 05, KU 01, KU 04, KU 08, KW 17, KW 19, KW 22 |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Notatki z lektur i/lub wykładów, aktywny udział w dyskusjach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Lektura notatek, ocena udziału w dyskusjach |
|
Terminy egzaminów i zaliczeń: | Zaliczenie na podstawie regularnie nadsyłanych notatek i udziału w dyskusjach. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersatorium |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w dyskusjach - 0,5 pkt. ECTS Lektura + notatki - 1,5 pkt. ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Zarządzanie mediami i reklamą, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć - wychodząc od lektury XIX- i XX-wiecznych opowiadań i filmów - spróbujemy odsłonić wielo- i różnorakie źródła kilku zjawisk, które wpływają na kształt współczesności. Samą współczesność będziemy rozumieć nie tyle jako dobrze określony odcinek na linii czasu, ile raczej jako złożony z wielu warstw (i wielu czasów, płynących w różnych rytmach) obszar trudny do ujęcia w jedną, scalającą formułę. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: (a) nowoczesność - świadomość - myślenie (b) jak rozumuje detektyw? (c) podmiotowość nowoczesna (d) etyka a współczesność (e) losy religii w kulturze tzw. Zachodu (f) płeć i szaleństwo (g) człowieczeństwo i zwierzęcość (h) myślenie i analogia (i) język i rzeczywistość (j) formy władzy / formy wolności (k) mit Ameryki |
|
Literatura: |
H. von Kleist, Traktat o marionetkach / O stopniowym kształtowaniu się myśli w trakcie mówienia E.A.Poe, Morderstwo przy Rue Morgue R. Polański, Chinatown / J. Tourneur, Out of the Past H. Melville, Kopista Bartleby F. Dostojewski, Legenda o Wielkim Inkwizytorze Ch. Perkins, Żółta tapeta R. Roussel, W jaki sposób napisałem niektóre z moich książek E. Junger, Sturm F. Kafka, Sprawozdanie dla akademii / Kolonia karna J.L. Borges, Tloen, Uqbar, Orbis Tertius G. Saunders, Dziewczęta Sempliki D. Hopper, Easy Rider / A. Penn, Bonnie i Clyde / R. Sarafian, Vanishing Point |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.