Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekty miejskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZ.IK-4.0-B.80IIs
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekty miejskie
Jednostka: Instytut Kultury
Grupy: Przedmioty dla programu WZKS-0200-2SO, zarządzanie mediami i reklamą, stacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Konior
Prowadzący grup: Agnieszka Konior, Olga Kosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest przybliżenie uczestnikom zajęć szeroko rozumianego procesu zarządzania projektami miejskimi, podejmowanego z punktu widzenia zarządzania humanistycznego, czerpiącego jednak z innych dyscyplin naukowych, takich jak: socjologia, urbanistyka, architektura, gospodarka przestrzenna, geografia społeczna, turystyka, marketing, itp., odbywającego się przy udziale różnych grup interesariuszy.


Po zakończeniu przedmiotu student posiądzie podstawową wiedzę z zakresu różnych typów projektów miejskich. Będzie w stanie samodzielnie podejmować refleksję dotyczącą otaczającej go przestrzeni miejskiej i konieczności uwzględniania różnych grup interesariuszy w procesie zarządzania nią. Umiejętności praktyczne przydatne będą przyszłym menedżerom kultury i mediów, którzy samodzielnie podejmowali będą tego typu działania lub współdziałali z innymi przy ich realizacji.

Efekty kształcenia:

Wiedza:

• K_W02 zna najnowsze trendy w naukach o zarządzaniu (wykazuje zdolność krytycznego ich omawiana). H2A_W06

• K_W13 poprzez praktyczne uczestnictwo w projektach, zna różnorodne formy działania kulturalnego, instytucjonalne ramy tych działań, sposoby funkcjonowania oraz organizowania. H2A_W10


Umiejętności:

• K_U05 potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk o zarządzaniu. H2A_U04


Kompetencje społeczne:

• K_K02 potrafi współdziałać w grupie i twórczo animować zespół. H2A_K02

• K_K06 potrafi przyjąć rolę moderatora dyskusji, w której prezentowane są różne poglądy, dbając o zachowanie wysokiego poziomu merytorycznego. H2A_K02

• K_K08 potrafi użyć narzędzi internetowych dla współdziałania wewnątrz grupy na poziomie globalnym. H2A_K03

• K_K10 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. H2A_K01

• K_K12 jest przygotowany do podejmowania różnorodnych zadań w ramach projektów kulturalnych. H2A_K02, H2A_K04

• K_K14 wykazuje się zaawansowaną zdolnością organizowania zespołów zadaniowych i przewodzenia im w celu realizacji wspólnego projektu zarówno na poziomie lokalnym i globalnym. H2A_K02

Forma i warunki zaliczenia:

Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach i aktywny udział w nich (dozwolone 2 nieobecności) - ponad 50% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu bez możliwości odrabiania.


Formą zaliczenia jest kolokwium zaliczeniowe.


Z pisania kolokwium zaliczeniowego zwalnia zgłoszenie projektu studenckiego do wydarzenia "Kreatywny kampus"

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Aktywność studentów i ich przygotowanie do zajęć będzie oceniane na bieżąco podczas ćwiczeń.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

Kolokwium na ostatnich zajęciach

Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody eksponujące - film
Metody podające - anegdota
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - odczyt
Metody podające - opowiadanie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody praktyczne - pokaz
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda sytuacyjna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Metody dydaktyczne:

• metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, odczyt),

• metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny),

• metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, seminarium, dyskusja dydaktyczna),

• metody eksponujące (film, ekspozycja, pokaz),

• metody praktyczne (metoda projektów, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, rachunkowe, produkcyjne, metoda projektów, symulacja)

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach:

ćwiczenia – 30 h


Praca własna studenta:

• przygotowanie do zajęć, lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 30 h

• przygotowanie do kolokwium – 30 h


w sumie: 90 h = 3 pkt ECTS


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Zarządzanie mediami i reklamą, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Koncepcja smart city

3. Interesariusze w przestrzeni publicznej

4. Zieleń w przestrzeni miejskiej

5. Partycypacja społeczna – budżety obywatelskie

6. Przemysły kreatywne

7. Miasta a AI (miasta w metaversum)

8. Marketing miast

9. Turystyka miejska

10. Ikony architektury i starchitekci

11. Projektowanie przestrzeni publicznych

12. Kampusy uniwersyteckie jako element przestrzeni miejskich

13. Reklama i estetyka przestrzeni miejskiej

14. Rewitalizacja przestrzeni miejskich

15. Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Arnstein Sherry R., Drabina partycypacji, w: Partycypacja przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012

Dymna Elżbieta, Rutkiewicz Marcin, Polski outdoor. Reklama w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Klucze, 2009

Kubicki Paweł, Polskie ruchy miejskie: polityczne czy kulturowe?, „Przegląd Socjologiczny”, 1/2016, s. 65-79

Murzyn-Kupisz Monika, Muzeum jako katalizator rewitalizacji przestrzeni poprzemysłowych: czynniki i uwarunkowania [w:] Kultura, sztuka i przedsiębiorczość w rewitalizacji przestrzeni poprzemysłowych, materiały z XII Międzynarodowej Konferencji Turystyki Dziedzictwa Przemysłowego, 2015

Pudełko Agnieszka, Dziedzictwo kulturowe a rewitalizacja obszarów miejskich [w:] Gaweł Łukasz, Pokojska Weronika, Pudełko Agnieszka (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Wydawnictwo Attyka, 2016

Raport Przyszłość miast, miasta przyszłości. Strategie i wyzwania, innowacje społeczne i technologiczne, Ośrodek analityczny THINKTANK, 2013, http://mttp.pl/pobieranie/RaportMiastoPrzyszlosci.pdf

"Magazyn Miasta" , http://publica.pl/kategoria-produktu/magazyn-miasta

Chabiera Aleksandra, Kozioł Anna, Skladawski Bartosz (red.), Dziedzictwo obok mnie – poradnik zarządzania dziedzictwem w gminach, Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2016

Drozda Łukasz, Uszlachetniając przestrzeń. Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy, Książka i Prasa, 2017

Gehl Jan, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, 2014

Gehl Jan, Życie między budynkami, Wydawnictwo RAM, 2009

Groyecka Dorota, Gentryfikacja Berlina. Od życia na podsłuchu do kultury caffé latte, Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014

Harvey David, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Fundacja Bęc Zmiana, 2012

Jacobs Jane, Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Fundacja Centrum Architektury, 2014

Kullberg Fredrik, Wojna z pięknem. Reportaż o oszpecaniu Szwecji, Dowody na istnienie, 2022

Landry Charler, Kreatywne miasto: zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów, Narodowe Centrum Kultury, 2014

McGuirk Justin, Radykalne miasta, Fundacja Bęc Zmiana, 2015

Mergler Lech, Pobłocki Kacper, Wudarski Maciej, Anty-bezradnik przestrzenny – prawo do miasta w działaniu, Fundacja ResPublica, 2013

Miasto na plus. Eseje o polskich przestrzeniach miejskich, Wydawnictwo Wysoki Zamek, 2018

Miessen Markus, Koszmar partycypacji, Fundacja Bęc Zmiana, 2013

Montgomery Charles, Miasto szczęśliwe. Jak zmieniać nasze życie, zmieniając nasze miasta. Wydawnictwo Wysoki Zamek, 2015

Nowakowska Aleksandra, EkoMiasto#gospodarka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2016/05/Nowakowska_Ekomiasto_GOSPODARKA-.pdf

Przygodzki Zbigniew, EkoMiasto#Zarzadzanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2016/05/Przygodzki_Ekomiasto_ZARZADZANIE_.pdf

Purchla Jacek, Sepioł Janusz (red.), Form Follows Freedom. Architektura dla kultury w Polsce 2000+, Międzynarodowe Centrum Kultury, 2015

Rzeńca Agnieszka, EkoMiasto#środowisko, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2016/05/Rzenca_Ekomiasto_SRODOWISKO_.pdf

Rzeńca Agnieszka, Nowakowska Aleksandra, Przyg Zbigniew, EkoMiasto#społeczeństwo, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2016/05/Nowakowska-i-in_Ekomiasto_SPOLECZENSTWO_.pdf

Sadik-Khan Janette, Salomonow Seth, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi, Wydawnictwo Wysoki Zamek, 2017

Smoleń Monika, Przemysły kreatywne: wpływ na rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003

Springer Filip, Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast, Wydawnictwo Karakter, 2016

Springer Filip, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni. Wydawnictwo Karakter, 2013

Szczyguła Alicja, Głaz Jakub, Wspólne nie znaczy niczyje, Narodowe Centrum Kultury 2016

Świątkowska Bogna (red.), Synchronizacja. Projekty dla miast przyszłości, Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Zukin Sharon, Loft Living. Culture and Capital in Urban Change, Rutgers University Press, 2014

oraz inne publikacje podawane na bieżąco na zajęciach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b