Animacja kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZ.IK-4.0-C.22K | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja kultury | ||
Jednostka: | Instytut Kultury | ||
Grupy: |
Przedmioty dla programu WZKS-0121-1SO, zarządzanie kulturą i mediami, stacjonarne pierwszego stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Weronika Pokojska | |
Prowadzący grup: | Weronika Pokojska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i praktycznymi aspektami dotyczącymi animacji kultury i współpracy ze społecznością lokalną, z jakimi mogą spotkać się podczas pracy w charakterze menedżerów kultury – szczególnie w domach, ośrodkach i centrach kultury oraz organizacjach pozarządowych. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu kursu, student: - zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące kategorii kultury (W) - wykazuje orientację we współczesnym życiu kulturalnym (W) - posiada umiejętność przygotowania typowej pracy pisemnej dotyczącej wybranych obszarów zarządzania kulturą i mediami (U) - dzięki uzyskanej wiedzy humanistycznej potrafi opisywać świat kultury z jego instytucjami (U) - potrafi diagnozować i rozwiązywać typowe problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania (planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą) (U) - potrafi prezentować własne poglądy, bronić ich, używając logicznych argumentów, przy zachowaniu szacunku dla poglądów i osoby interlokutora (KS) - jest przygotowany do uczestniczenia w projektach społecznych (kulturalnych, obywatelskich, gospodarczych), uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne (KS) - potrafi pełnić rolę aktywnego propagatora wiedzy i umiejętności związanych ze swoją specjalnością (KS) |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu student powinien: Wykazać się obecnością i aktywnością na zajęciach, przy czym: - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (lub brak zadań na platformie do pracy zdalnej), - 50% nieobecności oznacza niezaliczenie zajęć, - każdy student zobowiązany jest do przygotowania się na kolejne zajęcia z zagadnień zadanych przez prowadzącego, w tym lektury wskazanych tekstów, - nieprzygotowanie jest równoznaczne z nieobecnością. 2. Przedłożyć w ustalonym terminie pisemną pracę semestralną i uzyskać z niej ocenę pozytywną. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Postęp pracy studentów sprawdzany jest podczas realizacji zadań na platformie zdalnej oraz w czasie konsultacji indywidualnych. Ostateczną formą sprawdzenia efektów kształcenia jest przygotowanie pisemnej pracy semestralnej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja zajęć w oparciu o kompetencje zdobyte w ramach projektu „Wsparcie proinnowacyjnego rozwoju pracowników dydaktycznych Instytutów Kultury i Spraw Publicznych UJ”. Zajęcia będą realizowane w oparciu o: (1) innowacyjne metody dydaktyczne, w tym: oparte o nauczanie problemowe (problem-based learning), design-thinking oraz z wykorzystaniem metod wsparcia procesów kreowania i dzielenia się wiedzą; (2) analizy studium przypadku ilustrujących omawiane zagadnienia, wykorzystanie narzędzi informatycznych (w tym nauczanie na odległość, aplikacje mobilne, narzędzia do prezentacji i wizualizacji danych); (3) innowacyjne metody zarządzania informacją, w tym: profesjonalnego opracowania i zarządzania informacją. |
|
Bilans punktów ECTS: | 1. ćwiczenia (30 godzin) – 1 ECTS 2. lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji (30 godzin) – 1 ECTS 3. przygotowanie do zajęć (30 h) – 1 ECTS 4. praca semestralna – opracowanie projektu, kwerenda, pisanie pracy, konsultacje z prowadzącym, przygotowanie się do zaliczenia końcowego (30 godzin) – 1 ECTS w sumie: 120 h = 4 pkt ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia rozpoczną się od przybliżenia studentom definicji oraz terminologii dotyczących animacji kultury. Uczestnicy zajęć poznają zagadnienie edukacji kulturowej, społeczności lokalnej i metody diagnozowania potrzeb odbiorców, a także podstawowe problemy z jakimi spotykają się animatorzy kultury w Polsce. Przedstawione zostaną organizacje zajmujące się animowaniem, przede wszystkim instytucje publiczne oraz NGO. Studenci zapoznają się z możliwościami pozyskiwania funduszy na realizację projektów kulturalnych oraz dobrymi praktykami w tym zakresie. Planowane są ćwiczenia praktyczne oraz spotkania online z praktykami, a analizie poddane zostaną konkretne przypadki animacji z uwzględnieniem specyfiki środowiska lokalnego. | |
Literatura: |
Przykładowa literatura do zajęć: Białek red. (2009), DLA. Animacja kultury - metody, działania, inspiracje. Białek-Graczyk red. (2009), Zoom na domy kultury. Cichosz, Lewicka, Molesztak (2018), Animacja społeczno-kulturalna. Współczesne wyzwania. Dobiasz (2013), Przybornik animatora kultury. Lokalne projekty twórcze. Dobiasz-Krysiak (2016), Cykl, suwak i dobra praktyka. O etnoanimacyjnych badaniach w działaniu, „Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka” nr 5, s. 85-99. Historie + Animacja, Sztuka + Animacja, Edukacja + Animacja, Nowe media + Animacja Klaś (2018), Zarządzanie przez animację - dziedzictwo kulturowe w centrach, ośrodkach i domach kultury [w:] Ł. Gaweł, M. Kostera red., Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego, s. 99-116. Krajewski, Skórzyńska red. (2017), Diagnoza w kulturze. Nowotny red. (2010), Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej? Teraz! Animacja kultury (2008). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.